Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Cecci78 skrev 2011-11-30 09:30:15 följande:
    Jag har fått uppfattningen att många vet hur gammal en stol är om det är en nalleklädsel på, men de andra klädslarna har jag ingen aning om hur gamla de är, det skulle bli en helt okavlificerad gissning från rätt många tror jag och det var nog inte det du var ute efter?
    Jag tror det beror på att "nalleklädslar" inte direkt tillverkats nya efter millenieskiftet, så dem kan man direkt dömma ut som soptipps-färdiga.

De nyare klädslarna är dessutom ganska snarlika år efter år, samma som med barnvagnar, våran ärvda från mars 2006 var exakt likadan (förutom en reflexdetalj som var orange på vår vagn, och det fanns även en med vanlig färg det året) som en bekant som köpte sin vagn i juni 2009
  • stor grön drake
    Lantani skrev 2011-11-30 16:06:32 följande:
    Alltså nu vill jag ha lite info från er. En kompis till mig har en liiten dotter på 15 månader, hon har blivit opererad och hänger så att säga åt ena hållet både i vagn och i bilstol. I vagnen har de löst de nu med hjälp av en dyna, men i bilen sitter hon riktigt illa i sin duoflex.

Så vilken stol skulle ni rekomendera?
    Någon som är smal, alt bra sidostöd/dyna, så att hon inte direkt kan trilla åt sidan.
    Vilken skulle ni säga?
    Kanske en akta graco belogic? Den har ju en del som är babyskydd, så rent logiskt tycker jag ju att den borde ha mer stöd runt än andra smidigare stolar.
  • stor grön drake
    t0va skrev 2011-11-30 21:15:57 följande:
    om det är så att hon kommer göra det länge till så tycker jag de ska kontakta www.anatomicsitt.com/sv/index.php?s=produkter...
    och sen även arbetsterapeut och se ifall det går att ordna något. Anatomic säljer lösa delar man kan ha i vanliga bilstolar också för att få stabilitet. De har lösningen till det mesta.
    var någon av dem bakåtvänd? För de hade alla justerbar rygglängd... och det hade ju varit bra om de blir väldigt långa.
    Lantani skrev 2011-11-30 21:08:40 följande:
    Hon är inte liten till längden (82 cm eller något sånt), men väger ca8 kg har jag för mig. Hon kommer förmodligen hänga åt sidan sålänge hon sitter bakåt i bilen iallafall.
    I min hi-way sitter hon betydligt bättre än i duo flexen.
    Hur tror ni det är med besafen? Med tanke på det nya inlägget man kan ha i, där är ju sidostödet och sen de stora nackstödet.

Babyskydd har hon främst använt fram tills nu, eftersom hon suttit så illa i duo flexen, men nu börjar hon bli förlång för det. 
    svenskk.se/wp-content/uploads/2011/10/Akta-Graco-BeLogic-Mode-Noir.png
    be dem kolla upp belogicen, har hon ett fyiskt hinder borde de kunna få bidrag för att köpa den stol hon behöver för att sitta säkert.
  • stor grön drake
    4blevde skrev 2011-12-03 09:10:49 följande:
    Hej jag måste fråga om nån av er har tips eller råd på hur man får bra lutning på babyskyddet? Vi har britax babysafe med bas, det går inte att sätta stolen utan bas pga för korta bälten i bilen! Vi har en Volvo xc90. Och lillebror som bara är 2 dagar gammal sitter urdåligt!!! Vi hade detta problem med vårt akta graco skydd till dottern
    hur har man bekymmer med lutningen på ett AG skydd? Jag är seriöst nyfiken eftersom vi alltid fick exakt den lutning vi ville med lutningsinställningne, så jag vill "lära" mig mera när jag hör att det finns bilar det inte funkar i.

Blir det för upprätt? Testa rulla en handduk hårt och lägga längst mot sätets ryggstöd och ställ sedan basen ovanpå. Spänn sedan säkerhetsbältet så mycket det bara går, dra sen ner stödbenet (dvs, gör det sist, ha det högt ovan golvet innan ni börjar spänna ner) tills det tar emot och och dra tills det låser i
  • stor grön drake
    cicci85 skrev 2011-12-03 09:18:25 följande:
    Men Logico-skyddet hade jag inte heller några problem med lutningen. Men med Autobaby vet jag många som haft svårt att få till bra lutning och dessutom problem att få basen att sitta stadigt!
    Kan så vara, just därför jag vill lära mig jag har liksom luckor i min kunskap, tex de autobaby jag har erfarenhet av hade inte bas ännu (allra första modellen) samt då äldre babyskydd som bältesspändes, och jag tyckte de var ganska jobbiga allmänt

Tänkte ta bild på sonen i AG cosmicen i torsdags, men inte ens toffsarna på mössan var nära kanten (dock satt han som en hösäck och vägrade sträcka ut ig) så jag orkade inte när jag väll hade spänt fast stolen ordentligt. Jag fttar inte, sträcker man inte bältet när man monterar en stol? Suck, svärmor vägrar lära sig och svärfar är ju övertygad om att han kan... fn om inte det skulle vara värt att skaffa isofix till dem endå...
  • stor grön drake
    4blevde skrev 2011-12-03 11:58:08 följande:
    Det är alltså ok säkert och så att ta en handduk som wingtear skriver? För det beror nog på att sätet lutar inåt liksom som det blir för upprätt så en rullad handduk skulle nog funka!
    Jag vet att andra ått det tipset, spänner man bara ner ordentligt ska det ju inte ge efter mer sen, annars kanske ett hårt rullat liggunderlag (eller en del av ett)
  • stor grön drake

Fick bita mig hårt i tungan idag. En i mammagruppen har sin pojke framvänt. Han väger inte 15kg, men är nog i längd med min kille, dvs lite drygt 90cm. Varför jag inget sa var att kon kan inte lyfta in honom i bilen, med framvänt kan han själv. Jag var med dem ut för att hjälpa henne lyfta in vagnen i bilen. Blev jättförvånad först, för jag -vet- att hon köpte MTn för att den kunda användas bakåt så länge. Men deras bil är inte sån att han kan klättra in i bilstolen själv om den är bakvänd, och hade den varit i mitten hade inte hon kunnat spänna fast honom.
    Jag har lite ångest över att jag inget sa, men jag är så övertygad om att hon vet (pga tidigare diskussioner i gruppen) och jag vet ju att hon inte ens kan böja sig ner och hjälpa honom med skorna pga sjukdom. Jag förstår varför de inte har annat val (i hennes fall är inte "bit ihop och lyft fast det gör ont" ett alternativ) men jag hoppas innerligt att inget händer dem när de åker bil.

• stor grön drake
    anette 81 skrev 2011-12-06 10:41:46 följande:
    Det jag ogillar med twowayen är att sittdynan är så bredd. hade den varit lite smalare så hade benen fått plats bättre
    men TW kan väll monteras längre ut på sätet? Har för mig att våran stenålders (som jag tror var en TW) hade en klack som man kunde sätta utanför sätet om man ville (enligt anvisning på baksidan stolen)
  • stor grön drake

Jollyroom har julrims tävling, blogg.jollyroom.se/tavla-vinn-leksaker-for-7000kr/ , man kan vinna presentkort på 5000kr eller 2000kr, man ska rimma på en av deras leksaker, men jag rimmade (så klart) på en större bilstol...

Min son vill ha en bilstol, röd
    mer än han älskar knäckebröd
    I MultiTechen är han lång
    och knappt till golvet når dess stång
    Så en TwoWay önskas hett
    men även Kidzofix kan kännas rätt
    Så långer son med beskyddande mamma
    önskar en bakvänd bilstol med detsamma
    Så snälla tomten hör vår bön
    innan det kommer nya forskningsrön

• stor grön drake
    t0va skrev 2011-12-07 09:52:46 följande:
    Någon som vet vad detta är för stol, gissar på acta graco comfort, är den 25kg på alla platser? Ännu en köp och säljsida där säljaren bara lägger upp en bild och ingen mer info men skriver sen att det är 25kg. Acta är ett svart hål för mig så jag kan inte mer än fråga om de är säkra. Men när man lägger ut sånt utan någon information då blir jag misstänksam.
    AG Cosmix xtp med löst stödben skulle jag säga, -25kg i framsätet, -18kg med stödbenet, OM den ahr fast stödben stämmer -25kg på alla platser
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!