Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Theres skrev 2011-10-15 21:35:30 följande:
    Hm, någon som har åksjuka barn? Vår son som fyller 2 i december har börjat kräkas i bilen, men i ts står det att barn under 2 sällan blir åksjuka.. Betyder detta att det kommer bli värre för vår son då?? Fy vad detta är jobbigt.. :( man vill ju inte vända honom framåt för detta, men det måste vara jobbigt för honom, är själv åksjuk så ja vet hur jobbigt det kan vara..:(
    Har ingen tröst att ge, tyvärr har de beknta med åksjuka barn fortsatt fast de blivit vända, hon hade dem bakvända så länge det gick, för med sätesskydd på sätena så var det bara att slänga allt tyg i tvätten (de hade flera att byta med) om det missades påsen, men när de testade framvänt fick de städa hela framdelen av bilen, plus att hon fick rakt över sig medans hon körde.
  • stor grön drake

tjuvlyssnade på barn på sonens dagis vid hämtning, bilåkande diskuterades:

pojke 1: Varför åker du bakåt som X (lillasystern)?
    pojke 2: Jag åker bakåt som Blixten McQueen!
    pojke 1: Jaaa... (väldigt fundersamt)
    pojke 2: Och mamma säger att hade Blixtem McQueen haft bälte hade han inte rullat ur bilen när han sov!

helt underbart, 5-6 åringar är dem, året innan förskoleklass
    Smart förälder som använder idolen som exempel.

• stor grön drake
    myran82 skrev 2011-10-25 21:05:18 följande:
    fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/...

Vad tror ni om åldern på detta? kan det stämma med 4 år?
    Nej, sufletterna till autobaby kom 2004, och året efter hade alla graco's modeller suflett (iaf enligt vår åf, kollade priser för en vänninna då) så jag skulle säga att de behöver dubbla åldern åtminstonde, för den är stenålders (i babyskydds år mät)
    sarsparis skrev 2011-10-25 21:45:23 följande:
    För en månad sen var han 109 cm och vägde 21 kg, skulle inte förvåna mig om han är en cm till nu, för han är inne i en tillväxtperiod och alla byxorna har blivit korta över en natt . Alla på dagis och lekparken tror han är äldre än vad han egentligen är. Eller så har han små dagiskompisar Flört

Funderar allvarligt på att åka och köpa stolen och bara sätta in den i bilen utan att säga nåt.....
    Det är ju inte bara vikten och längden, utan åldern spelar ju in eftersom det tar ett tag för rätt nackmuskler att växa till sig, så bara för att man är stor för sin ålder behöver inte rätt muskler ha hunnit utvecklas, det synns liksom inte på utsidan om de musklerna som behövs finns.
  • stor grön drake
    Tom Araya skrev 2011-10-25 22:34:29 följande:
    Intressant. Man nämnde ingen ålder? Det är ju stor skillnad på en 1-åring och en 6-åring exempelvis.
    maken gick via sitt jobb när sonen var nykläkt, gällde barn under 2 år, eftersom om man skakar dem i fötrna blir svängningen i nacken mycket större pga pendeleffekten.
    Finns riktigt bra instruktionsfilmer på nätet hur man hanterar spädbarn som satt i halsen, tyvärr minns jag inte var, blivit slapp sen det visade sig att sonen inte är sån som sätter saker man inte kan ät i munnen...
  • stor grön drake
    Lantani skrev 2011-10-26 21:44:50 följande:
    Såhär blir det. Typ så som det blir när man sätter stolen i framsätet, eller vad säger ni?

Det borde funka. Kusinen har isofix, och de matchande lastöglorna i "golvet" sitter precis under sätet, och där stod det i bilens (BMW) manual att bilstolsband skulle fästas när man monterade bakvänd stol i baksätet.
  • stor grön drake
    Lantani skrev 2011-10-26 22:15:40 följande:
    Nej mig veterligen, så går bara isofix stolar upp till 18 kg bakåtvänt. Sen finns det ju framåtvända bilstolar med isofix som går till 36 kg, precis som en vanligt bältesstol.
    men en bältestol som sitter fast med isofix belastar ju bara fästena med sin egen vikt då barnet kastas fram och fångas av bältet som inte är en del av stolen.

Robert Bell hade svarat någon om det där med isofix-gränserna, men minns inte vem eller exakt vad. Jag hade dock inte chansat, efter 18kg är det bältesmontering som gäller hemma hos oss.
  • stor grön drake
    Lindreas skrev 2011-11-01 20:23:07 följande:
    Kan inte se... Jag har också sagt att ett babyskydd ska kasseras eftersom det är sex år gammalt, inte säljas vidare. Säljaren tycker det är en perfekt extrastol!
    krånglar....
    årets modell av britax? maxway kanske?

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!