• Ellisizza

Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!

Har TSH 2,1 och TPO-ak 130. Vad innebär detta? Googlade och har läst en del om Hashimotos, men stämmer dessa värden på det?

Har försökt bli gravid över ett år och inget har hänt (har dock ett barn sedan innan). Kan det vara på grund av antikoropparna som jag inte blir gravid? Gynekologen sa att det kunde finnas ett samband så jag har tagit om provet.

Hur får man ner antikropparna till normala nivåer? Är det med levaxin? Läste att antikropparna kan öka risken för missfall och det känns ju inte bra..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-08 21:17
    Tänkte att det var dax att uppdatera tråden nu då den fortfarande är aktiv. Jag fick lägsta dosen levaxin och gjorde en IVF snart efter som inte lyckades. På nästa försök blev jag gravid och jag fick inte missfall utan är i vecka 35 nu.

För mig fungerade levaxin för att få ner antikropparna för de kollade nivån nu under graviditeten och då var värdet 19 vilket barnmorskan sa var normalt.

Lycka till till er andra som fortfarande kämpar!

• Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!
  • lillis79

Vad kostar en utredning i Aten? man måste väl åka dit ett antal gånger också?

• Zinfandel

Ca 20000 kr och en gång räcker, bättre det och ta reda på felet än att pumpa kroppen med hormoner och slänga pengar på onödiga ivfer!

• lillis79
    Zinfandel skrev 2012-02-27 19:15:20 följande:
    Ca 20000 kr och en gång räcker, bättre det och ta reda på felet än att pumpa kroppen med hormoner och slänga pengar på onödiga ivfer!
    oki hur kontaktar man den kliniken? har du en länk till någon hemsida? privatklinik antar jag?
    min engelska suger verkligen, hur tusan ska jag lyckas förklara/förstå mina fertilitetsproblem på ett annat språk :(
    måste va långa kö-tider dit om många kontaktar dr. D??
    Göteborgare
  • Zinfandel

www.lifeclinic.gr

Dr Ds engelska är jättebra och han ger sig inte förrän han är säker på att du har förstått!! Jag tycker det är en bra början att få hans åsikt, att diskutera det hela och kanske få en annan infallsvinkel men framförallt få reda på precis vad du har att spela med. Du kan få en teletid om nån vecka och tid på kliniken om 2-3 veckor.

• JELJ
    lillis79 skrev 2012-02-28 10:44:22 följande:
    oki hur kontaktar man den kliniken? har du en länk till någon hemsida? privatklinik antar jag?
    min engelska suger verkligen, hur tusan ska jag lyckas förklara/förstå mina fertilitetsproblem på ett annat språk :(
    måste va långa kö-tider dit om många kontaktar dr. D??
    Har också antikroppar och behandlas med levaxin. Antikropparna ökar missfallsrisken men med levaxin och rätt inställd ska det inte vara några större problem. Har själv flera missfall och min läkare menar på att det ska inte vara antikropparna som gör det. Ska äta trombyl vid nästa grav.
    Något som jag läst är att Selen är bra för antikropparna och äter därför paranötter.
    Jag googlar mycket på ex Thyroid Autoimmunity and Pregnancy och i dom flesta fall ska man behandla med levaxin även om övriga prover som tsh t4 och t3 ligger innom referens.
  • lillis79

kan prednisolon göra så man lättare blir gravid!??
    eller gör det bara att det befruktade ägget stannar kvar lättare???

Göteborgare
  • Vilaa
    lillis79 skrev 2012-03-01 11:12:33 följande:
    kan prednisolon göra så man lättare blir gravid!??
    eller gör det bara att det befruktade ägget stannar kvar lättare???

I IVF sammanhang ska det kunna göra det lättare att bli gravid har jag läst, att kroppen blir mer mottaglig när man sänker immunförsvaret, (enkelt uttryckt). Borde vara så med naturlig graviditet med, tyvärr har jag inte blivit gravid nu. Men har blödningstrassel.  
    JELJ skrev 2012-02-28 18:52:30 följande:
    Har också antikroppar och behandlas med levaxin. Antikropparna ökar missfallsrisken men med levaxin och rätt inställd ska det inte vara några större problem. Har själv flera missfall och min läkare menar på att det ska inte vara antikropparna som gör det. Ska äta trombyl vid nästa grav.
    Något som jag läst är att Selen är bra för antikropparna och äter därför paranötter.
    Jag googlar mycket på ex Thyroid Autoimmunity and Pregnancy och i dom flesta fall ska man behandla med levaxin även om övriga prover som tsh t4 och t3 ligger innom referens.
    Min endokrinolog sa samma, inget att bry sig om alls det där med antikropparna menade hon på, men jag och min nya gyn tror det är antikropparna som ställer till det, fick ett barn utan större problem innan jag fick störning i sköldkörteln, mina antikroppar kom efter jag hade fått barn, och utlöstes av graviditeten och nu i syskonförsök bara missfall. 
    Nya gyn tror på prednisolon och levaxin ihop för att ta ner antikropparna, sen fragmin. Har aldrig riktigt förstått sambandet med antikroppar och att ta blodförtunnande dock.   Värt att säga är att jag alltid legat bra till på mina prover för ths när jag varit gravid och sen fått missfall, det enda som inte varit bra på proverna är antikroppsnivåerna som snarare gått upp när jag varit gravid.
  • lillis79
    Vilaa skrev 2012-03-01 11:37:50 följande:
    I IVF sammanhang ska det kunna göra det lättare att bli gravid har jag läst, att kroppen blir mer mottaglig när man sänker immunförsvaret, (enkelt uttryckt). Borde vara så med naturlig graviditet med, tyvärr har jag inte blivit gravid nu. Men har blödningstrassel.  
    Min endokrinolog sa samma, inget att bry sig om alls det där med antikropparna menade hon på, men jag och min nya gyn tror det är antikropparna som ställer till det, fick ett barn utan större problem innan jag fick störning i sköldkörteln, mina antikroppar kom efter jag hade fått barn, och utlöstes av graviditeten och nu i syskonförsök bara missfall. 
    Nya gyn tror på prednisolon och levaxin ihop för att ta ner antikropparna, sen fragmin. Har aldrig riktigt förstått sambandet med antikroppar och att ta blodförtunnande dock.   Värt att säga är att jag alltid legat bra till på mina prover för ths när jag varit gravid och sen fått missfall, det enda som inte varit bra på proverna är antikroppsnivåerna som snarare gått upp när jag varit gravid.
    vet du gränsvärdena för anti-tpo????
    vad det max ska ligga på när man försöker bli gravid??
    jag hittar ingen länk om detta, mitt värde är 19 men det är väl inte bra i fertilitets-synpunkt???
    bör jag få levaxin trots att tsh är lågt? (0,47)
    Göteborgare
  • Lillstoran

Hur blir man av med TPO-antikroppar över 600?

• isadora81

Åh här hoppar jag också in. Jag och min sambo har försökt få barn sen i september. Eftersom min mens var oregelbunden så sökte jag mig till en gynekolog som var "snäll" och tog emot mig trots att vi inte försökt i ett år. Jag fick prova pergotime som gav motsatt effekt och ägglossningen uteblev helt den månaden och kom inte förrän på cykeldag 48. Jag fick göra blodprov bara för att jag oroade mig för att jag var i ett för tidigt klimakterium. AMH och FSH var bra men då såg han att jag hade förhöjt TSH=4,5 samt antikroppar och jag har nu startat med levaxin lägsta dosen och ska tillbaka om två veckor för kontroll.

Jag har inga ägglossningsflytningar alls. Kan det ha med detta att göra? Vad är det som gör att man har svårare att bli gravid med förhöjt tsh? Får man ner mängden antikroppar om man behandlar med levaxin?  

Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!