• Ellisizza

Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!

Har TSH 2,1 och TPO-ak 130. Vad innebär detta? Googlade och har läst en del om Hashimotos, men stämmer dessa värden på det?

Har försökt bli gravid över ett år och inget har hänt (har dock ett barn sedan innan). Kan det vara på grund av antikoropparna som jag inte blir gravid? Gynekologen sa att det kunde finnas ett samband så jag har tagit om provet.

Hur får man ner antikropparna till normala nivåer? Är det med levaxin? Läste att antikropparna kan öka risken för missfall och det känns ju inte bra..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-08 21:17
    Tänkte att det var dax att uppdatera tråden nu då den fortfarande är aktiv. Jag fick lägsta dosen levaxin och gjorde en IVF snart efter som inte lyckades. På nästa försök blev jag gravid och jag fick inte missfall utan är i vecka 35 nu.

För mig fungerade levaxin för att få ner antikropparna för de kollade nivån nu under graviditeten och då var värdet 19 vilket barnmorskan sa var normalt.

Lycka till till er andra som fortfarande kämpar!

• Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!
  • Två döttrar och en son

Det är inte antikropparna i sig som orsakar problem utan de är bara en markör för att det pågår en nedbrytning av sköldkörteln vilket leder till för låg produktion av tyroxin = det blir svårare att bli gravid.
    Så förklarade gynekologen för mig.
    Jag hade heller inga ÄL-flytningr under det år vi försökte med 3.an trots att jag alltid haft mycket sådana förut och båda andra barnet blivit till direkt. Bla därför jag misstänkte hypotyreos.
    Tre veckor efter jag börjat med lägsta dosen Levaxin (25 mcg) så fick jag ÄL-flytningar igen och blev gravid! Glad 

• isadora81
    Två döttrar och en son skrev 2012-04-11 11:18:40 följande:
    Det är inte antikropparna i sig som orsakar problem utan de är bara en markör för att det pågår en nedbrytning av sköldkörteln vilket leder till för låg produktion av tyroxin = det blir svårare att bli gravid.
    Så förklarade gynekologen för mig.
    Jag hade heller inga ÄL-flytningr under det år vi försökte med 3.an trots att jag alltid haft mycket sådana förut och båda andra barnet blivit till direkt. Bla därför jag misstänkte hypotyreos.
    Tre veckor efter jag börjat med lägsta dosen Levaxin (25 mcg) så fick jag ÄL-flytningar igen och blev gravid! Glad 

Det låter ju väldigt bra. Tack för bra förklaring.
  • Vilaa
    Lillstoran skrev 2012-04-11 09:15:16 följande:
    Hur blir man av med TPO-antikroppar över 600?

Jag har ätit prednisolon 5 mg i 3 månader mot upprepade missfall, hade 101 i tpo när jag började och när jag mätte efter 3 månader hade jag bara 50, så det hade halveras. Högre dos prednisolon ska nog göra susen!
  • Vilaa
    lillis79 skrev 2012-03-05 23:14:33 följande:
    vet du gränsvärdena för anti-tpo????
    vad det max ska ligga på när man försöker bli gravid??
    jag hittar ingen länk om detta, mitt värde är 19 men det är väl inte bra i fertilitets-synpunkt???
    bör jag få levaxin trots att tsh är lågt? (0,47)

Jag vet tyvärr inte, alla säger så olika, min endokrinolog verkar inte tycka antikroppar är något problem alls men min gynekolog tycker det, men sen när jag berättade vad gynekologen sa om antikroppar höll endokrinologen plötsligt med om allt...? Suck.
  • Jempa

Jag hoppar också in här.

Mitt TPO ligger på 440..  Barnmorskan blev oroad men läkaren säger att det inte är någon fara.  Mycket förvirrande.

Fick dessutom missfall för 3 veckor sedan, kan inte låta bli att tänka att mina höga värden kan ha med missfallet att göra..

• Jempa

...oj.. jag menar att missfallet kan ha med mina höga värden att göra..

• Lillstoran

Jag var så sent som häromdagen hos min endokrinolog på Huddinge. Han sa också att mitt missfall kan ha med de höga antikropparna att göra, men att det inte är säkert det beror på detta.

Går på Levaxin 100 mg som ska hjälpa.

Jag har en vetenskaplig artikel som jag tänkte lägga in här. Går det att bifoga en fil i PDF format - i annat fall vill jag inte skriva av hela artikeln på flera sidor, men den handlade just om graviditet - sköldkörtel - antikroppar m.m.    

Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!