• Ellisizza

Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!

Har TSH 2,1 och TPO-ak 130. Vad innebär detta? Googlade och har läst en del om Hashimotos, men stämmer dessa värden på det?

Har försökt bli gravid över ett år och inget har hänt (har dock ett barn sedan innan). Kan det vara på grund av antikoropparna som jag inte blir gravid? Gynekologen sa att det kunde finnas ett samband så jag har tagit om provet.

Hur får man ner antikropparna till normala nivåer? Är det med levaxin? Läste att antikropparna kan öka risken för missfall och det känns ju inte bra..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-08 21:17
    Tänkte att det var dax att uppdatera tråden nu då den fortfarande är aktiv. Jag fick lägsta dosen levaxin och gjorde en IVF snart efter som inte lyckades. På nästa försök blev jag gravid och jag fick inte missfall utan är i vecka 35 nu.

För mig fungerade levaxin för att få ner antikropparna för de kollade nivån nu under graviditeten och då var värdet 19 vilket barnmorskan sa var normalt.

Lycka till till er andra som fortfarande kämpar!

• Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!
  • Två döttrar och en son
    lillis79 skrev 2012-02-26 11:33:37 följande:
    mitt anti - TPO värde pendlar mellan 14 - 19, vad betyder detta?? för högt värde eller normalt?? har fått flera tidiga missfall och nu har det nästan gått 1 år efter sista missfallet utan att jag blivit gravid, kan detta ha ngt samband med mitt anti - tpo värde??
    vad för medicin isåfall??

Att det sker en autoimmun förstörelse av din sköldkörtel, vilket kommer (troligen redan gör) göra av fungerar sämre och producerar för lite tyroxin (som är bränslet till kroppens celler) vilket får till följd att ämnesomsättningen sker långsammare och alla processer saktas ned.
    Fertiliteten drabbas ofta i ett tidigt skede.
    TPO ska ligga under 5 om ingen aoutoimmun reaktion pågår.
    Kräv Levaxin!
  • lillis79
    Två döttrar och en son skrev 2012-02-26 13:44:42 följande:
    Att det sker en autoimmun förstörelse av din sköldkörtel, vilket kommer (troligen redan gör) göra av fungerar sämre och producerar för lite tyroxin (som är bränslet till kroppens celler) vilket får till följd att ämnesomsättningen sker långsammare och alla processer saktas ned.
    Fertiliteten drabbas ofta i ett tidigt skede.
    TPO ska ligga under 5 om ingen aoutoimmun reaktion pågår.
    Kräv Levaxin!
    men oj!! är det såå!? under 5? tack snälla för detta svaret {#emotions_dlg.flower}
    jag ska på mitt 2a besök i utredningen och behöver något slags underlag för detta att visa läkaren så det blir lättare att få medicin än att referera till endast ett forum..
    har du någon bra länk till faktasida?? hittar inte riktigt vad jag letar efter på google Skäms
    Göteborgare
  • lillis79
    lillis79 skrev 2012-02-26 13:56:41 följande:
    men oj!! är det såå!? under 5? tack snälla för detta svaret {#emotions_dlg.flower}
    jag ska på mitt 2a besök i utredningen och behöver något slags underlag för detta att visa läkaren så det blir lättare att få medicin än att referera till endast ett forum..
    har du någon bra länk till faktasida?? hittar inte riktigt vad jag letar efter på google Skäms
    nu är det inte TSH jag pratar om för det ligger bra (0,46) t3 och t4 ligger också bra så det är endast anti-TPO jag är oroad över..
    Göteborgare
  • Två döttrar och en son
    http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071

Om du inte kommer in på länken så googla "tyreoidea och fertilitet Ernst Nyström." 
    Han är prof på området och har sett till att sänka gränsvärdena! Glad
    Vad ligger ditt TSH på?
    Är det under 2,5 så kan det bli svårare att få Levaxin från en del dr... Men att TPO är förhöjt visar ju att en nedbrytning börjat, men att den ännu är i början.
    Men i ditt fall av barnlöshet och missfall så bör du få prova med en låg dos Levaxin!
  • Två döttrar och en son

Beroende på att olika labb anv olika analysmetóder så kan gränsvärdet´för TPO på ditt labb vara högre....
    TSH säger då mer.
    Det ska ligga under 2,5.  

• Två döttrar och en son
    lillis79 skrev 2012-02-26 14:02:44 följande:
    nu är det inte TSH jag pratar om för det ligger bra (0,46) t3 och t4 ligger också bra så det är endast anti-TPO jag är oroad över..

Men då kan inte Lvaxin för isåfall får du för lågt TSH!
    Då är det nog inte tyroxinet som orsakar era missfall och infertilitet.... 
  • lillis79
    Två döttrar och en son skrev 2012-02-26 14:05:51 följande:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071

Om du inte kommer in på länken så googla "tyreoidea och fertilitet Ernst Nyström." 
    Han är prof på området och har sett till att sänka gränsvärdena! Glad
    Vad ligger ditt TSH på?
    Är det under 2,5 så kan det bli svårare att få Levaxin från en del dr... Men att TPO är förhöjt visar ju att en nedbrytning börjat, men att den ännu är i början.
    Men i ditt fall av barnlöshet och missfall så bör du få prova med en låg dos Levaxin!
    jo jag kom in men där stod inte ngt om värden för anti-tpo utan det var mer om tsh, t3 och t4.
    mitt tsh ligger bara på 0,46 så jag tror inte de ger mig levaxin då...
    men det stod ngt om jod, kan jod-tillskott sänka tpo-värdet? jag har kortison (prednisolon) hemma och det kan ju oxå tagga ner antikropparna vilket väl då skulle va bra för mig om mitt tpo-värde ligger mellan 14-19??
    Göteborgare
  • Två döttrar och en son

Ta även andra prov på immuniteten.
    Kan ju i vissa fall vara något där...
    Hur långt tid har det tagit att bli gravid förut och i vilka v har mf skett?  

• lillis79
    Två döttrar och en son skrev 2012-02-26 14:31:50 följande:
    Ta även andra prov på immuniteten.
    Kan ju i vissa fall vara något där...
    Hur långt tid har det tagit att bli gravid förut och i vilka v har mf skett?  
    jag blev gravid på 1a försöket men det slutade i missfall v 4+6, sen blev jag gravid snabbt igen på 2a försöket efter missfallet men även detta slutade i missfall v 4+1, misstänker att jag även fått ett tidigt missfall till då jag fick tydligt positivt gravtest endast ett dygn som sedan blev negativt och mensen var då 3 dagar sen och blödde mer än vanligt. nu ska vi påbörja försök nr 11 efter sista missfallet och än har jag inte blivit gravid igen Rynkar på näsan
    detta är dock 1a försöket med prednisolon så jag hoppas det hjälper mig att bli gravid och få behålla det..
    Göteborgare
  • lillis79

vad händer om tsh är för lågt?? har bara hört en massa om när det är för högt. det ska tydligen inte va under 0,5 som jag fattat det?? mitt var 0,46 sist.. prednisolonet sänker väl inte tsh utan bara antikropparna (anti-TPO)????

Göteborgare
Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!