• Ellisizza

Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!

Har TSH 2,1 och TPO-ak 130. Vad innebär detta? Googlade och har läst en del om Hashimotos, men stämmer dessa värden på det?

Har försökt bli gravid över ett år och inget har hänt (har dock ett barn sedan innan). Kan det vara på grund av antikoropparna som jag inte blir gravid? Gynekologen sa att det kunde finnas ett samband så jag har tagit om provet.

Hur får man ner antikropparna till normala nivåer? Är det med levaxin? Läste att antikropparna kan öka risken för missfall och det känns ju inte bra..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-08 21:17
    Tänkte att det var dax att uppdatera tråden nu då den fortfarande är aktiv. Jag fick lägsta dosen levaxin och gjorde en IVF snart efter som inte lyckades. På nästa försök blev jag gravid och jag fick inte missfall utan är i vecka 35 nu.

För mig fungerade levaxin för att få ner antikropparna för de kollade nivån nu under graviditeten och då var värdet 19 vilket barnmorskan sa var normalt.

Lycka till till er andra som fortfarande kämpar!

• Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!
  • Två döttrar och en son
    Thi 08 skrev 2011-09-06 14:12:21 följande:
    Kan tillägga att klinikerna utomlands där jag gjort behandlingar håller samma linje som de svenska läkare jag haft här som sagt att 0 är det värde som är bäst OM DU HAR TPO-antikroppar. Tpo kan visst orsaka missfall på ngt vis. Oavsett om du har behandling med levaxin. De sjunke rinte alltid bara för att man har en levaxindos och TSH sjunker till under 1 MEN SOM SAGT LIGG NÄRA 0 OCH ÄT SELEN. Finns det en annan problemtik kanske även prednisolon och fragmin eller trombyl (man kan även ta fragmin och trombyl samtidigt eftersom de verkar på olika sätt i kroppen)

Hur kan TPO-antikropparna i sig orsaka missfall?
    Var har du fått den infon?

Vad jag vet så kan möjligheten till befruktning och fullgången graviditet vara större om man behandlas med Levaxin om man har antikroppar men ännu inget TSH över gränsvärdet.   
  • Thi 08
    Två döttrar och en son skrev 2011-09-06 14:34:27 följande:
    Tror jag säkert men fortfarande så räcker det med under 2 för de allra flesta.
    Jag har ju redan fått min chans och blev som sagt gravid genast och fick barn - så jag är själv ett exempel på att det går alldeles utmärkt med TSH mellan 1,5-2!
    Sven Björk refererar du till... ska kolla upp honom.
    Jag refererar då till professor emeritus i endokrinologi Dr Ernst Nymström.
    Hittade dock nu ingen bra direktlänk till hans nya info men det går bra att googla på det.

Jag vet mycket väl att allt för många läkare är dåligt uppdaterade på området, men detta gäller inte Dr Nyström.  Vi har honom att tacka för att gränsvärdet nu går vid 2,5 istället för vid ca 4 som det var för två år sedan.

Du har inte sagt vilken ålder du hade när du fick missfall...?
    Är ju inte alls helt oviktigt om man säger så.....

Ligger man på 0 så har man ett förlågt TSH jo, även med Levaxin.
    Snälla, visa mig vart jag hittar att 0 är ett okej värde?? Förvånad
    Nej nej nej, det har man inte   Jag håller på mitt och du ditt.  

Jag har tagit emot ÄD av en kvinna född 1987.    

Du har TPO själv? Kommer inte ihåg vad du skrev. hur högt värde hade du när du blev gravid?   
  • Två döttrar och en son
    Thi 08 skrev 2011-09-06 14:49:48 följande:
    Nej nej nej, det har man inte   Jag håller på mitt och du ditt.  

Jag har tagit emot ÄD av en kvinna född 1987.    

Du har TPO själv? Kommer inte ihåg vad du skrev. hur högt värde hade du när du blev gravid?   

Ja vi gör det. Det är okej. Jag vet ju vad som funkade för mig så då är jag nöjd.

Så det var ÄD. Men även unga ägg har ju ofta skador som inte kan upptäckas i mikroskop sas....

Jag hade över 100  antiTPO några månader innan men minns inte exakt nu.  Vad det låg på när jag blev gravid vet jag inte eftersom gynekologen ansåg det inte vara någon idé att kolla det mer pga att jag fått Levaxin.
  • Zinfandel
    Thi 08 skrev 2011-09-06 14:47:23 följande:
    Jag har koll på mina värden. oroa dig inte Jag har gjort immunologiska tester på Lucinakliniken som Björk startat. Vet ej om den finns kvar dock nu när han är pensionerad. Du har säkert gjort alla de immunologiska testerna då också NK-celler, TNF-alfa osv. Har du haft värden som indikerat att du behöver heparin eller kortison? Bara en fråga eftersom du är så "insatt". Puss och kram. Nu har jag inte tid för er längre. Som sagt. Självklart läste jag eftersom jag knappt hunnit logga ut.
    Japp, det har jag. Det var jätteintressant att få din syn på saken, alltid bra med olika synsätt på saker & ting, särskilt från så insatta..! Sorry att vi trampade på några ömma tår. Tack för info!
  • Thi 08

En sak jag kom att tänka på som kanske är det som gör skillna di mitt fall är att jag måste äta höga doser progynon innan Äd-behandling och som känt så höjer östrogendoserna skölkörtelvärdet under behandlingens gång än i "vanliga" fall och vid ett tillfälle tog jag tom prov under östrogenbehandlingen och då had emitt värde höjts från 0,02 till 0,5 Det bara slog mig nu att det var så det var Var ju något år sedan jag gjorde en behandling sist.

Är ni medvetna om det......bara tips på en sak ni kan kolla upp med era endokrinologer inget illa ment. TSH höjs alltså av östrogenbehandling.

• Två döttrar och en son
    Thi 08 skrev 2011-09-13 09:59:52 följande:
    En sak jag kom att tänka på som kanske är det som gör skillna di mitt fall är att jag måste äta höga doser progynon innan Äd-behandling och som känt så höjer östrogendoserna skölkörtelvärdet under behandlingens gång än i "vanliga" fall och vid ett tillfälle tog jag tom prov under östrogenbehandlingen och då had emitt värde höjts från 0,02 till 0,5 Det bara slog mig nu att det var så det var Var ju något år sedan jag gjorde en behandling sist.

Är ni medvetna om det......bara tips på en sak ni kan kolla upp med era endokrinologer inget illa ment. TSH höjs alltså av östrogenbehandling.

Tack för den informationen! Glad

Lycka till med babyverkstan!!  
  • zaralisa

Har idag fått besked om att jag har anti tpo och min gynekolog menar att det kan vara orsaken till mina tre missfall. Mitt tsh är bra (med hjälp av levaxin), Hon sa att jag skulle äta trobyl om jag blev gravid igen. Ingen annan som fått det rådet?

• JELJ
    zaralisa skrev 2011-11-16 21:42:45 följande:
    Har idag fått besked om att jag har anti tpo och min gynekolog menar att det kan vara orsaken till mina tre missfall. Mitt tsh är bra (med hjälp av levaxin), Hon sa att jag skulle äta trobyl om jag blev gravid igen. Ingen annan som fått det rådet?
    Har själv haft två missfall i år och just plussat. Pratade med min läkare och hon nämnde inte något om blodförtunnande. Hon är väldigt noga med mina prover och medicin. Vet att jag har nämnt det till min läkare i sommras men det var inget som hon hade hört tidigare. Får hoppas att allt går ok.
    Hoppas hon inte har fel bara.
  • zaralisa

Min gynekolog menar att en del studier har visat på positiva effekter av trombyl vid anti tpo. Man ger det också ofta till de som har en missfallshistoria men utan någon känd orsak. Jag tycker du ska fråga din läkare om detta igen. Det pågår tydligen en stor studie om detta i Göteborg. Grattis till graviditeten och lycka till!

• lillis79

mitt anti - TPO värde pendlar mellan 14 - 19, vad betyder detta?? för högt värde eller normalt?? har fått flera tidiga missfall och nu har det nästan gått 1 år efter sista missfallet utan att jag blivit gravid, kan detta ha ngt samband med mitt anti - tpo värde??
    vad för medicin isåfall??

Göteborgare
Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!