• Ellisizza

Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!

Har TSH 2,1 och TPO-ak 130. Vad innebär detta? Googlade och har läst en del om Hashimotos, men stämmer dessa värden på det?

Har försökt bli gravid över ett år och inget har hänt (har dock ett barn sedan innan). Kan det vara på grund av antikoropparna som jag inte blir gravid? Gynekologen sa att det kunde finnas ett samband så jag har tagit om provet.

Hur får man ner antikropparna till normala nivåer? Är det med levaxin? Läste att antikropparna kan öka risken för missfall och det känns ju inte bra..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-08 21:17
    Tänkte att det var dax att uppdatera tråden nu då den fortfarande är aktiv. Jag fick lägsta dosen levaxin och gjorde en IVF snart efter som inte lyckades. På nästa försök blev jag gravid och jag fick inte missfall utan är i vecka 35 nu.

För mig fungerade levaxin för att få ner antikropparna för de kollade nivån nu under graviditeten och då var värdet 19 vilket barnmorskan sa var normalt.

Lycka till till er andra som fortfarande kämpar!

• Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!
  • Två döttrar och en son
    lillis79 skrev 2012-02-27 11:18:18 följande:
    vad händer om tsh är för lågt?? har bara hört en massa om när det är för högt. det ska tydligen inte va under 0,5 som jag fattat det?? mitt var 0,46 sist.. prednisolonet sänker väl inte tsh utan bara antikropparna (anti-TPO)????

Är det jättelågt så är det inte bra för en graviditet, med det ska isfl vara typ 0,05 minst tror jag....nåt sånt.
    Pred är ju kortison och ska väl inte ha nån påverkan på TSH.
    Det gör väl så att immunsystemet inte blir så aggressivt och inte ger sig på kropssegen vävnad, inkl implanterande befruktade ägg.....
    Men det kan ju va ren slump bara att det tagit så lång tid nu.  
    Har du kollar din äggreserv genom vul eller FSH/AMH? 
  • Två döttrar och en son

Kolla hur T4 och T3 ligger!
    De säger nog mer i det här läget, om dina värden är bra eller för låga.
    Kan också ta ett prov som kallas TRAK.

Hur mår du?
    Har du symtom som påminner om hypERtyreos, eller hyPOtyreos eller är allt bara bra?
    Googla symtomen och tänk efter...       

• Vili
    lillis79 skrev 2012-02-27 11:18:18 följande:
    vad händer om tsh är för lågt?? har bara hört en massa om när det är för högt. det ska tydligen inte va under 0,5 som jag fattat det?? mitt var 0,46 sist.. prednisolonet sänker väl inte tsh utan bara antikropparna (anti-TPO)????
    Ett lågt tsh alltså HYPERtyreos kan öka risken för missfall, annars är väl riskerna vid graviditet inga speciella förutom att man kan må dåligt med hjärtklappningar, värmekänsla och mycket oro/stress. Enligt min läkare iallafall..

Jag hade ett tsh på endast 0.01 vecka 9 , jag är inte levaxin-behandlad eller något liknande, de trodde jag hade graves sjukdom men icke..har ett habitualtillstånd med ett tsh på endast 0.2 så kan ha med det hela att göra. Har inte ett enda symptom på överproduktionen.
    Isak 090122 Lillräkan BF 120906
  • lillis79
    Två döttrar och en son skrev 2012-02-27 14:22:25 följande:
    Är det jättelågt så är det inte bra för en graviditet, med det ska isfl vara typ 0,05 minst tror jag....nåt sånt.
    Pred är ju kortison och ska väl inte ha nån påverkan på TSH.
    Det gör väl så att immunsystemet inte blir så aggressivt och inte ger sig på kropssegen vävnad, inkl implanterande befruktade ägg.....
    Men det kan ju va ren slump bara att det tagit så lång tid nu.  
    Har du kollar din äggreserv genom vul eller FSH/AMH? 
    ja genom vul och de kunde se flera fina äggblåsor på båda sidorna :)
    Två döttrar och en son skrev 2012-02-27 14:25:41 följande:

Kolla hur T4 och T3 ligger!
    De säger nog mer i det här läget, om dina värden är bra eller för låga.
    Kan också ta ett prov som kallas TRAK.

Hur mår du?
    Har du symtom som påminner om hypERtyreos, eller hyPOtyreos eller är allt bara bra?
    Googla symtomen och tänk efter...       

t3 och t4 ligger inom normalvärdena det är bara antikropparna som inte är riktigt bra.
    jag har redan en immunologisk sjukdom (diabetes typ1) och har haft en till immunologisk sjukdom när jag var barn och tonåring (gluten)..
    ska googla det där.. vad jag vet är att jag jämt är trött, och aldrig har feber samt att min kropp kraftigt reagerar mot främmande ämnen och material i kroppen.. alltså det som sker när immunförsvaret är överaktivt..
    Göteborgare
  • MammaHela
    Två döttrar och en son skrev 2011-09-06 14:34:27 följande:
    Tror jag säkert men fortfarande så räcker det med under 2 för de allra flesta.
    Jag har ju redan fått min chans och blev som sagt gravid genast och fick barn - så jag är själv ett exempel på att det går alldeles utmärkt med TSH mellan 1,5-2!
    Sven Björk refererar du till... ska kolla upp honom.
    Jag refererar då till professor emeritus i endokrinologi Dr Ernst Nymström.
    Hittade dock nu ingen bra direktlänk till hans nya info men det går bra att googla på det.

Jag vet mycket väl att allt för många läkare är dåligt uppdaterade på området, men detta gäller inte Dr Nyström.  Vi har honom att tacka för att gränsvärdet nu går vid 2,5 istället för vid ca 4 som det var för två år sedan.

Du har inte sagt vilken ålder du hade när du fick missfall...?
    Är ju inte alls helt oviktigt om man säger så.....

Ligger man på 0 så har man ett förlågt TSH jo, även med Levaxin.
    Snälla, visa mig vart jag hittar att 0 är ett okej värde?? Förvånad
    Jag måste ligga runt 0 för att inte få alla symptom på underfunktion. Ligger jag på 1,0 mår jag lika piss som n är jag låg på 96 i TSH.
    Så NEJ man har inte överfunktion om man är behandlad med Levaxin och har ett pressat TSH.
  • MammaHela
    Vili skrev 2012-02-27 14:31:28 följande:
    Ett lågt tsh alltså HYPERtyreos kan öka risken för missfall, annars är väl riskerna vid graviditet inga speciella förutom att man kan må dåligt med hjärtklappningar, värmekänsla och mycket oro/stress. Enligt min läkare iallafall..

Jag hade ett tsh på endast 0.01 vecka 9 , jag är inte levaxin-behandlad eller något liknande, de trodde jag hade graves sjukdom men icke..har ett habitualtillstånd med ett tsh på endast 0.2 så kan ha med det hela att göra. Har inte ett enda symptom på överproduktionen.
    Nej ett lågt TSH är BARA HYPER om man inte är behandlad med levaxin,

Alltså om friska Berta som aldrig ätit levaxin testar och får ett lågt TSH värde kan det vara Hyper. Men om jag som haft HYPOthyeros får ett värde som är på 0,03 (som jag har nu) så har jag fortfarande HYPOthyeros men den är behandlad så att jag mår bra.

Däremot kan man få symptom på övermedicinering som påminner om symptomen på HYPERthyeros men det är INTE den sjukdomen. 
  • Zinfandel

Lillis79; har du funderat på att ta mer immunologiska prover och kanske behandlas med immunterapi? Hur mycket Pred ska du ta?

• lillis79
    Zinfandel skrev 2012-02-27 14:53:22 följande:
    Lillis79; har du funderat på att ta mer immunologiska prover och kanske behandlas med immunterapi? Hur mycket Pred ska du ta?
    nej det ingår tydligen inte i en utredning som jag gör på sahlgrenska, men ska ta upp detta den 9e mars då vi är kallade på återbesök och ska få alla våra provsvar i utredningen vad de säger om mitt anti tpo.
    jag har självmedicinerat med prednisolon först 5mg men märkte ingen skillnad, blev inte gravid så jag har nu höjt till 10 mg den senaste cykeln så får se vad det ger..
    tror inte läkaren kommer gilla att jag självmedicinerat med kortison! men ibland måste man ta saken i egna händer..
    immunterapi görs väl inte i sverige??
    vilka prover finns att ta då förutom

tsh
    t3
    t4
    anti tpo??
    Göteborgare
  • Zinfandel
    lillis79 skrev 2012-02-27 15:23:05 följande:
    nej det ingår tydligen inte i en utredning som jag gör på sahlgrenska, men ska ta upp detta den 9e mars då vi är kallade på återbesök och ska få alla våra provsvar i utredningen vad de säger om mitt anti tpo.
    jag har självmedicinerat med prednisolon först 5mg men märkte ingen skillnad, blev inte gravid så jag har nu höjt till 10 mg den senaste cykeln så får se vad det ger..
    tror inte läkaren kommer gilla att jag självmedicinerat med kortison! men ibland måste man ta saken i egna händer..
    immunterapi görs väl inte i sverige??
    vilka prover finns att ta då förutom

tsh
    t3
    t4
    anti tpo??
    Nej, jag menar inte i Sverige, jag menar en riktig utredning Flört alltså London, USA eller Aten. kan varmt rekommendera Dr D i Aten, den ena efter den andra som varit där blir gravida nu, läs gärna våra trådar om immunologi och Aten!
  • lillis79

Det kommer bli den absolut sista utvägen att vända sig utomlands om jag ens får min sambo till det

Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!