• MammaHela

Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!

Två döttrar och en son skrev 2011-09-06 14:34:27 följande:
    Tror jag säkert men fortfarande så räcker det med under 2 för de allra flesta.
    Jag har ju redan fått min chans och blev som sagt gravid genast och fick barn - så jag är själv ett exempel på att det går alldeles utmärkt med TSH mellan 1,5-2!
    Sven Björk refererar du till... ska kolla upp honom.
    Jag refererar då till professor emeritus i endokrinologi Dr Ernst Nymström.
    Hittade dock nu ingen bra direktlänk till hans nya info men det går bra att googla på det.

Jag vet mycket väl att allt för många läkare är dåligt uppdaterade på området, men detta gäller inte Dr Nyström.  Vi har honom att tacka för att gränsvärdet nu går vid 2,5 istället för vid ca 4 som det var för två år sedan.

Du har inte sagt vilken ålder du hade när du fick missfall...?
    Är ju inte alls helt oviktigt om man säger så.....

Ligger man på 0 så har man ett förlågt TSH jo, även med Levaxin.
    Snälla, visa mig vart jag hittar att 0 är ett okej värde?? Förvånad
    Jag måste ligga runt 0 för att inte få alla symptom på underfunktion. Ligger jag på 1,0 mår jag lika piss som n är jag låg på 96 i TSH.
    Så NEJ man har inte överfunktion om man är behandlad med Levaxin och har ett pressat TSH.
  • MammaHela
    Vili skrev 2012-02-27 14:31:28 följande:
    Ett lågt tsh alltså HYPERtyreos kan öka risken för missfall, annars är väl riskerna vid graviditet inga speciella förutom att man kan må dåligt med hjärtklappningar, värmekänsla och mycket oro/stress. Enligt min läkare iallafall..

Jag hade ett tsh på endast 0.01 vecka 9 , jag är inte levaxin-behandlad eller något liknande, de trodde jag hade graves sjukdom men icke..har ett habitualtillstånd med ett tsh på endast 0.2 så kan ha med det hela att göra. Har inte ett enda symptom på överproduktionen.
    Nej ett lågt TSH är BARA HYPER om man inte är behandlad med levaxin,

Alltså om friska Berta som aldrig ätit levaxin testar och får ett lågt TSH värde kan det vara Hyper. Men om jag som haft HYPOthyeros får ett värde som är på 0,03 (som jag har nu) så har jag fortfarande HYPOthyeros men den är behandlad så att jag mår bra.

Däremot kan man få symptom på övermedicinering som påminner om symptomen på HYPERthyeros men det är INTE den sjukdomen. 
Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!