• Ellisizza

Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!

Har TSH 2,1 och TPO-ak 130. Vad innebär detta? Googlade och har läst en del om Hashimotos, men stämmer dessa värden på det?

Har försökt bli gravid över ett år och inget har hänt (har dock ett barn sedan innan). Kan det vara på grund av antikoropparna som jag inte blir gravid? Gynekologen sa att det kunde finnas ett samband så jag har tagit om provet.

Hur får man ner antikropparna till normala nivåer? Är det med levaxin? Läste att antikropparna kan öka risken för missfall och det känns ju inte bra..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-08 21:17
    Tänkte att det var dax att uppdatera tråden nu då den fortfarande är aktiv. Jag fick lägsta dosen levaxin och gjorde en IVF snart efter som inte lyckades. På nästa försök blev jag gravid och jag fick inte missfall utan är i vecka 35 nu.

För mig fungerade levaxin för att få ner antikropparna för de kollade nivån nu under graviditeten och då var värdet 19 vilket barnmorskan sa var normalt.

Lycka till till er andra som fortfarande kämpar!

• Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!
  • Zinfandel

Förlåt att jag bara blandar mig så här men jag låg ett bra tag på 0,2 och det är absolut inte heller bra. 1,0 är optimalt för graviditet. Sikta mot det!

• Två döttrar och en son
    Zinfandel skrev 2011-09-06 09:06:00 följande:
    Förlåt att jag bara blandar mig så här men jag låg ett bra tag på 0,2 och det är absolut inte heller bra. 1,0 är optimalt för graviditet. Sikta mot det!

Det är vad jag hittat när jag "undersök"t saken också....
    Men tror ffa att det är väldigt individuellt vid vilket värde man mår och fungerar bäst!

Har man tex från början legat runt 0,5 och så börjar nivån höjas och ligger på 1,5 =
    ja då är det inte konstigt om man får symtom och t ex får problem med fertilitet och/eller missfall. Kroppen är ju van och "inställd" att fungera på en helt annan tyroxin-nivå!  

För mig räckte det uppenbart med att få en liten liten dos tyroxin-tillskott (Levaxin) så fungerade mina fortplantningsfunktioner perfekt igen och det blev graviditet genast.
    Fick ju dock höja dosen igen direkt och sedan en gång till under graviditeten.
    Och flickan som kom är fullständigt frisk och pigg! Solig  
  • Thi 08

Jag vet flera med underfunktion på sköldkörteln samt med rätt höga TPO som blivit gravida och fött barn när de legat nära 0. Ni får ju "tro" vad ni vill. Det är ju era chanser det gäller Det är känt i äggdonationstrådarna att man ska ligga vid 0 och detta har flera oberoende läkare påstått ex Sven Björk som är ledande inom immunologi och fertlitet i Sverige. I Sverige är läkarna ganska outbildade på denna problematik, medan man ex i USA har kommit riktigt långt. De finns säkert studier på engelska, men jag har ingen ork att sitta och söka upp dessa. Jag fick missfall när värdet låg på 1 (0,8-0,9) så mitt låga värde hade ju inget med det att göra, kanske inte ens underfunktionen. Jag tror det beroro på mitt höga TNF-alfa som jag får behandlat med fragmin. Lycka till! Jag lämnar tråden. Detta är så typiskt (ursäkta mig) FL. Tyvärr är Sven Björk pensionerad, men även min vanliga "endokrinolog" har samma uppfattning som Sven. 

PS NEJ man har ingen överfunktion om man ligger vid 0 och är medicinerad för underfunktion. En överfunktion är när kroppen själv ligger runt 0.   

• Thi 08
    Zinfandel skrev 2011-09-06 09:06:00 följande:
    Vilken fertilitetsläkar som är inriktad mot immunologiska problem säger att man ligger för lågt när man har enunderfunktion av sköldkörteln och dessutom TPO. De jag känner som blivit gravida med denna problematik (och fött barn) har olika läkare som oberoende sagt att man bör ligga vid 0. Jag tror inte mkt på svenska endikrinologer som inte vet om det Det är ju så att ex ett par jag känner till fick veta om efter tre ÄD-förösk att de hade problem med sköldkörteln (de gick på Huddinge) Så mkt för svensk ferilitetskonst är jag inte  de fick medicinering, låg vid 0 och födde sedan en pojke.

• Thi 08

Kan tillägga att klinikerna utomlands där jag gjort behandlingar håller samma linje som de svenska läkare jag haft här som sagt att 0 är det värde som är bäst OM DU HAR TPO-antikroppar. Tpo kan visst orsaka missfall på ngt vis. Oavsett om du har behandling med levaxin. De sjunke rinte alltid bara för att man har en levaxindos och TSH sjunker till under 1 MEN SOM SAGT LIGG NÄRA 0 OCH ÄT SELEN. Finns det en annan problemtik kanske även prednisolon och fragmin eller trombyl (man kan även ta fragmin och trombyl samtidigt eftersom de verkar på olika sätt i kroppen)

• Thi 08

Måste skriva en till sak innan jag avslutar denna tråd: Värdet skall ligga runt 1 under graviditeten, om ni börjar på värde 1 och det höjs ganska omedelbart efter ni blivit gravida, hur ska ni lyckas med att hålla värdet på 1? Bara en fundering. Mitt värde skenade alltså iväg på 1 vecka från 0,02 till nästan 1.

• Zinfandel

Oupsie, lugna dig....! Jag pratade inte om svensk reproduktionsimmunologisk forskning.... Men då vet du också att T4 är viktigare än TSH Flört Lycka till men du läser ju ändå inte det här Skrattande

• Två döttrar och en son
    GladThi 08 skrev 2011-09-06 14:05:56 följande:
    Jag vet flera med underfunktion på sköldkörteln samt med rätt höga TPO som blivit gravida och fött barn när de legat nära 0. Ni får ju "tro" vad ni vill. Det är ju era chanser det gäller Det är känt i äggdonationstrådarna att man ska ligga vid 0 och detta har flera oberoende läkare påstått ex Sven Björk som är ledande inom immunologi och fertlitet i Sverige. I Sverige är läkarna ganska outbildade på denna problematik, medan man ex i USA har kommit riktigt långt. De finns säkert studier på engelska, men jag har ingen ork att sitta och söka upp dessa. Jag fick missfall när värdet låg på 1 (0,8-0,9) så mitt låga värde hade ju inget med det att göra, kanske inte ens underfunktionen. Jag tror det beroro på mitt höga TNF-alfa som jag får behandlat med fragmin. Lycka till! Jag lämnar tråden. Detta är så typiskt (ursäkta mig) FL. Tyvärr är Sven Björk pensionerad, men även min vanliga "endokrinolog" har samma uppfattning som Sven. 

PS NEJ man har ingen överfunktion om man ligger vid 0 och är medicinerad för underfunktion. En överfunktion är när kroppen själv ligger runt 0.   
    Tror jag säkert men fortfarande så räcker det med under 2 för de allra flesta.
    Jag har ju redan fått min chans och blev som sagt gravid genast och fick barn - så jag är själv ett exempel på att det går alldeles utmärkt med TSH mellan 1,5-2!
    Sven Björk refererar du till... ska kolla upp honom.
    Jag refererar då till professor emeritus i endokrinologi Dr Ernst Nymström.
    Hittade dock nu ingen bra direktlänk till hans nya info men det går bra att googla på det.

Jag vet mycket väl att allt för många läkare är dåligt uppdaterade på området, men detta gäller inte Dr Nyström.  Vi har honom att tacka för att gränsvärdet nu går vid 2,5 istället för vid ca 4 som det var för två år sedan.

Du har inte sagt vilken ålder du hade när du fick missfall...?
    Är ju inte alls helt oviktigt om man säger så.....

Ligger man på 0 så har man ett förlågt TSH jo, även med Levaxin.
    Snälla, visa mig vart jag hittar att 0 är ett okej värde?? Förvånad
  • Två döttrar och en son
    Thi 08 skrev 2011-09-06 14:21:40 följande:
    Måste skriva en till sak innan jag avslutar denna tråd: Värdet skall ligga runt 1 under graviditeten, om ni börjar på värde 1 och det höjs ganska omedelbart efter ni blivit gravida, hur ska ni lyckas med att hålla värdet på 1? Bara en fundering. Mitt värde skenade alltså iväg på 1 vecka från 0,02 till nästan 1.

För mig räckte det då med runt 2 i värde och det går också att ha mer än det utan att det blir missfall enbart pga det.

De flesta (90%)  av alla missfall beror ju liksom på kromosomavvikelser och det händer ju såklart även med Levaxin....
  • Thi 08
    Zinfandel skrev 2011-09-06 14:27:14 följande:
    Oupsie, lugna dig....! Jag pratade inte om svensk reproduktionsimmunologisk forskning.... Men då vet du också att T4 är viktigare än TSH Flört Lycka till men du läser ju ändå inte det här Skrattande

Jag har koll på mina värden. oroa dig inte Jag har gjort immunologiska tester på Lucinakliniken som Björk startat. Vet ej om den finns kvar dock nu när han är pensionerad. Du har säkert gjort alla de immunologiska testerna då också NK-celler, TNF-alfa osv. Har du haft värden som indikerat att du behöver heparin eller kortison? Bara en fråga eftersom du är så "insatt". Puss och kram. Nu har jag inte tid för er längre. Som sagt. Självklart läste jag eftersom jag knappt hunnit logga ut.
Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!