• lillis79

Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!

mitt anti - TPO värde pendlar mellan 14 - 19, vad betyder detta?? för högt värde eller normalt?? har fått flera tidiga missfall och nu har det nästan gått 1 år efter sista missfallet utan att jag blivit gravid, kan detta ha ngt samband med mitt anti - tpo värde??
    vad för medicin isåfall??

Göteborgare
  • lillis79
    Två döttrar och en son skrev 2012-02-26 13:44:42 följande:
    Att det sker en autoimmun förstörelse av din sköldkörtel, vilket kommer (troligen redan gör) göra av fungerar sämre och producerar för lite tyroxin (som är bränslet till kroppens celler) vilket får till följd att ämnesomsättningen sker långsammare och alla processer saktas ned.
    Fertiliteten drabbas ofta i ett tidigt skede.
    TPO ska ligga under 5 om ingen aoutoimmun reaktion pågår.
    Kräv Levaxin!
    men oj!! är det såå!? under 5? tack snälla för detta svaret {#emotions_dlg.flower}
    jag ska på mitt 2a besök i utredningen och behöver något slags underlag för detta att visa läkaren så det blir lättare att få medicin än att referera till endast ett forum..
    har du någon bra länk till faktasida?? hittar inte riktigt vad jag letar efter på google Skäms
    Göteborgare
  • lillis79
    lillis79 skrev 2012-02-26 13:56:41 följande:
    men oj!! är det såå!? under 5? tack snälla för detta svaret {#emotions_dlg.flower}
    jag ska på mitt 2a besök i utredningen och behöver något slags underlag för detta att visa läkaren så det blir lättare att få medicin än att referera till endast ett forum..
    har du någon bra länk till faktasida?? hittar inte riktigt vad jag letar efter på google Skäms
    nu är det inte TSH jag pratar om för det ligger bra (0,46) t3 och t4 ligger också bra så det är endast anti-TPO jag är oroad över..
    Göteborgare
  • lillis79
    Två döttrar och en son skrev 2012-02-26 14:05:51 följande:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071

Om du inte kommer in på länken så googla "tyreoidea och fertilitet Ernst Nyström." 
    Han är prof på området och har sett till att sänka gränsvärdena! Glad
    Vad ligger ditt TSH på?
    Är det under 2,5 så kan det bli svårare att få Levaxin från en del dr... Men att TPO är förhöjt visar ju att en nedbrytning börjat, men att den ännu är i början.
    Men i ditt fall av barnlöshet och missfall så bör du få prova med en låg dos Levaxin!
    jo jag kom in men där stod inte ngt om värden för anti-tpo utan det var mer om tsh, t3 och t4.
    mitt tsh ligger bara på 0,46 så jag tror inte de ger mig levaxin då...
    men det stod ngt om jod, kan jod-tillskott sänka tpo-värdet? jag har kortison (prednisolon) hemma och det kan ju oxå tagga ner antikropparna vilket väl då skulle va bra för mig om mitt tpo-värde ligger mellan 14-19??
    Göteborgare
  • lillis79
    Två döttrar och en son skrev 2012-02-26 14:31:50 följande:
    Ta även andra prov på immuniteten.
    Kan ju i vissa fall vara något där...
    Hur långt tid har det tagit att bli gravid förut och i vilka v har mf skett?  
    jag blev gravid på 1a försöket men det slutade i missfall v 4+6, sen blev jag gravid snabbt igen på 2a försöket efter missfallet men även detta slutade i missfall v 4+1, misstänker att jag även fått ett tidigt missfall till då jag fick tydligt positivt gravtest endast ett dygn som sedan blev negativt och mensen var då 3 dagar sen och blödde mer än vanligt. nu ska vi påbörja försök nr 11 efter sista missfallet och än har jag inte blivit gravid igen Rynkar på näsan
    detta är dock 1a försöket med prednisolon så jag hoppas det hjälper mig att bli gravid och få behålla det..
    Göteborgare
  • lillis79

vad händer om tsh är för lågt?? har bara hört en massa om när det är för högt. det ska tydligen inte va under 0,5 som jag fattat det?? mitt var 0,46 sist.. prednisolonet sänker väl inte tsh utan bara antikropparna (anti-TPO)????

Göteborgare
  • lillis79
    Två döttrar och en son skrev 2012-02-27 14:22:25 följande:
    Är det jättelågt så är det inte bra för en graviditet, med det ska isfl vara typ 0,05 minst tror jag....nåt sånt.
    Pred är ju kortison och ska väl inte ha nån påverkan på TSH.
    Det gör väl så att immunsystemet inte blir så aggressivt och inte ger sig på kropssegen vävnad, inkl implanterande befruktade ägg.....
    Men det kan ju va ren slump bara att det tagit så lång tid nu.  
    Har du kollar din äggreserv genom vul eller FSH/AMH? 
    ja genom vul och de kunde se flera fina äggblåsor på båda sidorna :)
    Två döttrar och en son skrev 2012-02-27 14:25:41 följande:

Kolla hur T4 och T3 ligger!
    De säger nog mer i det här läget, om dina värden är bra eller för låga.
    Kan också ta ett prov som kallas TRAK.

Hur mår du?
    Har du symtom som påminner om hypERtyreos, eller hyPOtyreos eller är allt bara bra?
    Googla symtomen och tänk efter...       

t3 och t4 ligger inom normalvärdena det är bara antikropparna som inte är riktigt bra.
    jag har redan en immunologisk sjukdom (diabetes typ1) och har haft en till immunologisk sjukdom när jag var barn och tonåring (gluten)..
    ska googla det där.. vad jag vet är att jag jämt är trött, och aldrig har feber samt att min kropp kraftigt reagerar mot främmande ämnen och material i kroppen.. alltså det som sker när immunförsvaret är överaktivt..
    Göteborgare
  • lillis79
    Zinfandel skrev 2012-02-27 14:53:22 följande:
    Lillis79; har du funderat på att ta mer immunologiska prover och kanske behandlas med immunterapi? Hur mycket Pred ska du ta?
    nej det ingår tydligen inte i en utredning som jag gör på sahlgrenska, men ska ta upp detta den 9e mars då vi är kallade på återbesök och ska få alla våra provsvar i utredningen vad de säger om mitt anti tpo.
    jag har självmedicinerat med prednisolon först 5mg men märkte ingen skillnad, blev inte gravid så jag har nu höjt till 10 mg den senaste cykeln så får se vad det ger..
    tror inte läkaren kommer gilla att jag självmedicinerat med kortison! men ibland måste man ta saken i egna händer..
    immunterapi görs väl inte i sverige??
    vilka prover finns att ta då förutom

tsh
    t3
    t4
    anti tpo??
    Göteborgare
  • lillis79

Det kommer bli den absolut sista utvägen att vända sig utomlands om jag ens får min sambo till det

• lillis79

Vad kostar en utredning i Aten? man måste väl åka dit ett antal gånger också?

• lillis79
    Zinfandel skrev 2012-02-27 19:15:20 följande:
    Ca 20000 kr och en gång räcker, bättre det och ta reda på felet än att pumpa kroppen med hormoner och slänga pengar på onödiga ivfer!
    oki hur kontaktar man den kliniken? har du en länk till någon hemsida? privatklinik antar jag?
    min engelska suger verkligen, hur tusan ska jag lyckas förklara/förstå mina fertilitetsproblem på ett annat språk :(
    måste va långa kö-tider dit om många kontaktar dr. D??
    Göteborgare
  • lillis79

kan prednisolon göra så man lättare blir gravid!??
    eller gör det bara att det befruktade ägget stannar kvar lättare???

Göteborgare
  • lillis79
    Vilaa skrev 2012-03-01 11:37:50 följande:
    I IVF sammanhang ska det kunna göra det lättare att bli gravid har jag läst, att kroppen blir mer mottaglig när man sänker immunförsvaret, (enkelt uttryckt). Borde vara så med naturlig graviditet med, tyvärr har jag inte blivit gravid nu. Men har blödningstrassel.  
    Min endokrinolog sa samma, inget att bry sig om alls det där med antikropparna menade hon på, men jag och min nya gyn tror det är antikropparna som ställer till det, fick ett barn utan större problem innan jag fick störning i sköldkörteln, mina antikroppar kom efter jag hade fått barn, och utlöstes av graviditeten och nu i syskonförsök bara missfall. 
    Nya gyn tror på prednisolon och levaxin ihop för att ta ner antikropparna, sen fragmin. Har aldrig riktigt förstått sambandet med antikroppar och att ta blodförtunnande dock.   Värt att säga är att jag alltid legat bra till på mina prover för ths när jag varit gravid och sen fått missfall, det enda som inte varit bra på proverna är antikroppsnivåerna som snarare gått upp när jag varit gravid.
    vet du gränsvärdena för anti-tpo????
    vad det max ska ligga på när man försöker bli gravid??
    jag hittar ingen länk om detta, mitt värde är 19 men det är väl inte bra i fertilitets-synpunkt???
    bör jag få levaxin trots att tsh är lågt? (0,47)
    Göteborgare
Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!