Anonym (hela sanningen?) skrev 2011-08-15 06:12:06 följande:
Jag håller helt med dig.
Sitter i skiten just nu då jag får veta små bitar i taget. Vi har ett fint, djupt, uppriktigt och ärligt samtal om allt som hänt och allt känns ganska bra efteråt. Jobbigt förstås men bra, skönt att hon äntligen valde att öppna sig och vara ärlig.
En liten tid senare visar det sig att det ärliga samtalet var ett "ärligt" samtal. Hon hade visst råkat "glömma" ett par dataljer... Nytt ärligt och öppet samtal, samma visa igen...
Jag själv sitter nu i en fruktansvärt besvärlig sits då jag verkligen litar på hennes vilja att försöka och gå vidare. Försöka hitta tillbaka till sina känslor och till vår relation.. Samtidigt har hon inte tillräckligt stort förtroende för mig, för min vilja/förmåga att förlåta och försonas. Lögnerna sipprar fortfarande ur henne och jag är helt förvirrad av motstridiga känslor.
Hur får jag henne att förstå att det är LÖGNERNA som är värst, inte handlingarna...?
Hur får jag henne att förstå att jag klarar av att hantera i princip vad som helst, förutom fler lögner?
Känner igen mig i det du skriver , höll oxå på i ett halvår på FR efter att exfrun varit otrogen , upptäckte lögn efter lögn... för varje gång så sjönk förtroendet ett snäpp , för varje gång dog förhållandet ut lite mer , till slut fick jag reda på attt hon fortsatt vara otrogen hela tiden , men då fanns det iof ingenting kvar av förhållandet längre , hennes lögner tog död på det sakta men säkert.
Tror tyvärr inte det någonsin tar slut. Vissa människor är inkapabla att stå för sina handlingar. De ljuger och slingrar sig in i det sista , det är som att skala en lök , man lyckas avtäcka en lögn bara för att mötas av nya.
Jag tror att de enda gångerna ett förhållande överlever otrohet är när bägge är brutalt ärliga mot varandra och lägger upp alla kort på bordet. Börjar man ljuga och slingra sig så går det nog åt helskotta. Då diskuterar man bara kring fiktiva problem (lögnerna) och kommer aldrig till kärnan och därmet kan man inte heller lösa problemen.
Är du säker på att hennes otrohet är över ?
Ibland kan ljugandet vara ett sätt att dölja något som fortfarande pågår.