• FuckedForLife

Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?

När man läser Koranen så står det inget om att kvinnan ska bära slöja.  Så min fråga går till er kvinnor: Varför bär ni slöja när ni egentligen inte alls behöver bära slöja?  Som jag har lärt mig så användes Slöjan förr i tiden som skydd mot solen då folket vandrade genom tex. öknen.  Men i väst behövs ju inget skydd mot solen i den utsträckningen.   Så varför använder ni slöja?

Om jag skulle ha fel - ge mig då koranska citat som bevisar att jag har fel!

• Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?
  • Apocalypso

Alla muslimska kvinnor bär inte slöja, de som gör det gör det väl av tradition.

Only weak men fear strong women!
  • FuckedForLife
    Apocalypso skrev 2011-07-27 02:14:21 följande:
    Nej nu menade jag de muslimska kvinnorna som bär slöja!   Men det behövs ju inte, så därför behöver de ju inte hålla fast vid något om det inte har med tron att göra?  
  • Mimmlas
    Bibbidi skrev 2011-07-27 02:17:25 följande:
    Det är en tradition.

Bärandet av slöja fanns lång tid innan islam ens kom till (inte på grund av solen).
    www.popularhistoria.se/artiklar/bakom-slojan/

Glöm inte att det bara var ca 100 år sedan många kvinnor bärde slöja här också ....

Svenkar har väl aldrig burit slöja av religiösa skäl???
    Att ha en sjal på huvudet istället för mössa är väl inte riktigt samma sak. 
  • Shirin85
    Apocalypso skrev 2011-07-27 02:14:21 följande:
    Njae, alla de konvertiter till Islam är måna om att bära slöja och det är inte av tradition.
  • Shirin85
    Profetens fruar bar slöja och för många muslimska kvinnor är de förebilder.
    Sen befaller Gud oss att inte visa för mycket, och många väljer att inte visa håret då.
    En vanlig tolkning är att hela kvinnans kropp utom ansikte och händer är awrah, awrah är det som inte ska visas.
    I en hadith [berättad av Aisha, må Gud vara nöjd med henne];
    "Asma dottern till Abu Bakr, kom för att se Allahs sändebud iklädd en tunn klänning, så Allahs budbärare vände sig från henne och sade: O Asma, när en kvinna har nått menstruationen, ska ingen del av hennes kropp ses förutom detta; och han pekade på sitt ansikte och sina händer"
    Från Abu Dawud, en hadith godkänd av muslimer.
  • Apocalypso
    Mimmlas skrev 2011-07-27 02:30:11 följande:

Svenkar har väl aldrig burit slöja av religiösa skäl???
    Att ha en sjal på huvudet istället för mössa är väl inte riktigt samma sak. 
    Nunnor bär dok av religiösa och traditionella skäl, oavsett nationalitet.
    Har du aldrig sett en nunna i Sverige? Jag har sett flera.
    Only weak men fear strong women!
  • Mimmlas
    Apocalypso skrev 2011-07-27 03:00:13 följande:
    Nunnor bär dok av religiösa och traditionella skäl, oavsett nationalitet.
    Har du aldrig sett en nunna i Sverige? Jag har sett flera.

Jag har både träffat och pratat med nunnor ur olika ordnar. 
    Men det är inget gemene man har använt någonsin i sverige. 
    Många nunnor idag använder inte huvudduk, och har inte gjort på ett femtiotal år. 
    Det är mest ortordoxa och katolska nunnor som bär det idag. 

• Novis

Jag är själv muslim, men bär inte sjal. Jag har inte direkt frågat min mamma om varför man har det. Men jag hade för mig att hon sa att det är på grund av att täcka sitt "vackra" hår. Det finns ju killar som tycker att långt hår o.s.v på tjejer är sexigt å så. Därför måste man försöka täcka de som är fint. Samma sak med kläderna, där ni brukar se att kvinnor med sjal har på sig täckande kläder som inte är tajta. Jo pg.a att man heller inte får visa sin kropp tydligt. ( killar kan attraheras av både hår å kropp därför måste man dölja detta) Sen ärligt talat jag har absolut inget emot kvinnor med sjal men det finns de kvinnor som täcker hela ansiktet och de förstår jag mig inte på. Tycker det är överdrivet. Man ska ju åtminstone kunna se om det är en kvinna juh, kan ju vara en man bakom allt de där.

• Mimmlas
    Novis skrev 2011-07-27 12:48:07 följande:

Jag är själv muslim, men bär inte sjal. Jag har inte direkt frågat min mamma om varför man har det. Men jag hade för mig att hon sa att det är på grund av att täcka sitt "vackra" hår. Det finns ju killar som tycker att långt hår o.s.v på tjejer är sexigt å så. Därför måste man försöka täcka de som är fint. Samma sak med kläderna, där ni brukar se att kvinnor med sjal har på sig täckande kläder som inte är tajta. Jo pg.a att man heller inte får visa sin kropp tydligt. ( killar kan attraheras av både hår å kropp därför måste man dölja detta) Sen ärligt talat jag har absolut inget emot kvinnor med sjal men det finns de kvinnor som täcker hela ansiktet och de förstår jag mig inte på. Tycker det är överdrivet. Man ska ju åtminstone kunna se om det är en kvinna juh, kan ju vara en man bakom allt de där.

Jag tycker egentligen att det är ganska nedvärderande tänk emot män.
    Att kvinnor inte ens kan visa sig utan att männen blir påverkade och upphetsade och vill ha dem bara för att de visar sitt hår osv. Män har väl lite självkontroll kan man ju tycka.    
Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?