• FuckedForLife

Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?

När man läser Koranen så står det inget om att kvinnan ska bära slöja.  Så min fråga går till er kvinnor: Varför bär ni slöja när ni egentligen inte alls behöver bära slöja?  Som jag har lärt mig så användes Slöjan förr i tiden som skydd mot solen då folket vandrade genom tex. öknen.  Men i väst behövs ju inget skydd mot solen i den utsträckningen.   Så varför använder ni slöja?

Om jag skulle ha fel - ge mig då koranska citat som bevisar att jag har fel!

• Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?
  • Mimmlas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-07-28 09:49:43 följande:
    Att sänka blicken gäller även kvinnor. 

Fast gör folk det längre?? Jag har massor av fd klasskamrater som kommer från muslimska länder och de berättade hur det egentligen gick till. Att de hade väldigt sexiga kläder under tex, för att kunna ta av sig när de gick på privata fester med andra ungdommar osv. Det får man aldrig höra något om i vanliga disskutioner.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Mimmlas skrev 2011-07-28 13:28:44 följande:
    Fast gör folk det längre?? Jag har massor av fd klasskamrater som kommer från muslimska länder och de berättade hur det egentligen gick till. Att de hade väldigt sexiga kläder under tex, för att kunna ta av sig när de gick på privata fester med andra ungdommar osv. Det får man aldrig höra något om i vanliga disskutioner.
     Det hör inte till ämnet. 

Javisst finns det dom som gör det. Jag skrev vad ISLAM lär, inte hur många muslimer följer påbudet eller inte. Du hittar alltid de som inte följer lagen. 
  • Mimmlas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-07-28 15:13:27 följande:
     Det hör inte till ämnet. 

Javisst finns det dom som gör det. Jag skrev vad ISLAM lär, inte hur många muslimer följer påbudet eller inte. Du hittar alltid de som inte följer lagen. 

Fast många av dem jag pratat med har varit troende men liksom töjt på vad de äldre och de mer konservativa tyckte. Ungefär som svenska kyrkan inte har riktigt samma värderingar som för hundra år sen.
  • 1337
    Novis skrev 2011-07-27 22:21:38 följande:
    Ja förstår, men sen så finns det män som inte har självkontroll.
    Liksom jag tror att islam menar att en man ska inte få chansen att visa
     att han är intresserad eller att han ska behöva tänka något om en annan kvinna.
    Det ska inte förekomma överhuvudtaget. För har man sjal och
    täckande kläder som inte är tajta då tror jag knappast att en man tänker eller visar något på de
    sättet han hade gjort om han hade sett en tjej med shorts/jeans, linne och utan sjal.
    Ansiktet är en attraktiv del av kroppen. Klart män kan attraheras av en kvinna som bara visar ansiktet. Burka is the shit om man nu tycker att det är ett problem att män uppskattar ens utseende.
  • Mimmlas
    1337 skrev 2011-07-28 15:37:50 följande:
    Ansiktet är en attraktiv del av kroppen. Klart män kan attraheras av en kvinna som bara visar ansiktet. Burka is the shit om man nu tycker att det är ett problem att män uppskattar ens utseende.

Eller så får kvinnor och män leva helt seprarerat i olika städer och bara släppas ihop när det ska avlas barn- problem löst ^^ 
    Lustigt att kvinnor är dem som ska straffas för männens okontrollerbarhet. Sen krävs det ju faktiskt en kvinna OCH en man för att inleda en relation. Eller förväntas det att mannen bara tar vad han vill ha om han får chansen? 
  • Selfish Geene

jag skulle tro att det är av samma anledning som kristna kvinnor använder trosor fast bibeln inte säger något om det

• power

när man läser bibeln så står det inget om att kvinnor ska gå kvällskurser. varför gör de det då?

fattar du att man KAN göra saker som INTE står i ens skrift?

kom igen då ra
  • oOHalalOo
    Mimmlas skrev 2011-07-28 16:06:55 följande:
    Eller så får kvinnor och män leva helt seprarerat i olika städer och bara släppas ihop när det ska avlas barn- problem löst ^^ 
    Lustigt att kvinnor är dem som ska straffas för männens okontrollerbarhet. Sen krävs det ju faktiskt en kvinna OCH en man för att inleda en relation. Eller förväntas det att mannen bara tar vad han vill ha om han får chansen? 
    Varför det? Kan man bara leva i samma samhälle om man har mindre mängd kläder på sig, eller vad menar du?

På vilket sätt straffas kvinnor?

Ja det är det vanligaste om man tror på att man/kvinna är det som det handlar om i ett äktenskap eller förhållande.

Vad menar du med att mannen förväntas ta vad han vill?

Ditt inlägg är lite otydligt så du får gärna vara mer tydlig och specifik.
  • Mimmlas
    oOHalalOo skrev 2011-07-28 19:36:04 följande:
    Varför det? Kan man bara leva i samma samhälle om man har mindre mängd kläder på sig, eller vad menar du?

På vilket sätt straffas kvinnor?

Ja det är det vanligaste om man tror på att man/kvinna är det som det handlar om i ett äktenskap eller förhållande.

Vad menar du med att mannen förväntas ta vad han vill?

Ditt inlägg är lite otydligt så du får gärna vara mer tydlig och specifik.

Det var ett skämt, förstår du?

Ja de får inte visa sig, de behöver täcka över kroppen. Många idag vill inte men eftersom de bor i ett sånt land så är det ett måste.

Angående att kvinnor måste skyla sig för att inte mannen ska frestas. Det krävs ju två för att inleda något, om kvinnan säger nej så kan ju inte mannen bara ta för sig, eller?    
Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?