• FuckedForLife

Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?

När man läser Koranen så står det inget om att kvinnan ska bära slöja.  Så min fråga går till er kvinnor: Varför bär ni slöja när ni egentligen inte alls behöver bära slöja?  Som jag har lärt mig så användes Slöjan förr i tiden som skydd mot solen då folket vandrade genom tex. öknen.  Men i väst behövs ju inget skydd mot solen i den utsträckningen.   Så varför använder ni slöja?

Om jag skulle ha fel - ge mig då koranska citat som bevisar att jag har fel!

• Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?
  • MiScHoOo

som en sa tidigare i tråden om khimaren

Jag och min man hade en diskussion för någon dag sedan om just slöjan. Khimaren, vet man inte vad det betyder, men det är en sorts tygstycke som man ska täcka sig med, folk har tolkat det som slöja och andra har tolkat som nekab=burka. Men alla är överrens att man ska täcka håret. så vilken av dessa två slöjorna som är khimaren är inte bevisat.

många av min släkt har långa kläder och vanlig slöja, träffade en kvinna som hade nekab och hon hade till och med handskar på sig, så vem som klär sig rätt eller fel, finns inga bevis än så länge,,,

• 1337
    Novis skrev 2011-07-28 20:24:44 följande:
    De e sant. Utseende kan ju också vara något attraktivt. Men man ska ju täcka de som man kan, som t.ex kropp och hår. Sen finns de ju vissa kvinnor som täcker ansiktet fast så långt ska de ju egentligen inte gå. Som sagt döljer man ansiktet då vet man ju inte vem det är bakom den. De kan ju lika gärna vara en man. Därför tror jag att ansiktet måste visas. oavsett om det kan vara attraktivt. Då har man iaf täckt det mesta.
    Vad spelar det för roll om man inte vet vem som finns bakom burkan? Det viktigaste är väl att man döljer de vackra ansiktsdragen så att man inte drar främmande mäns blickar till sig...
  • Novis
    1337 skrev 2011-07-29 09:20:43 följande:
    Vad spelar det för roll om man inte vet vem som finns bakom burkan? Det viktigaste är väl att man döljer de vackra ansiktsdragen så att man inte drar främmande mäns blickar till sig...
    Vadå spelar ingen roll? Det ska ju inte vara män bakom burkan eller.......
    Om han nu har täckt ansiktet med burkan också...som vissa kvinnor har gjort.
    Man skulle kunna tro att han är en kvinna om han går till damtoaletten ute...
    Därför tycker jag att man ska åtminstone se ansiktet....eller vad säger du ?
  • 1337
    Novis skrev 2011-07-29 11:15:00 följande:
    Vadå spelar ingen roll? Det ska ju inte vara män bakom burkan eller.......
    Om han nu har täckt ansiktet med burkan också...som vissa kvinnor har gjort.
    Man skulle kunna tro att han är en kvinna om han går till damtoaletten ute...
    Damtoaletten ute är ju ingen pissoar. Jag har aldrig uträttat mina behov inför främmande kvinnor.
  • oOHalalOo
    Novis skrev 2011-07-29 11:15:00 följande:
    Nu frågade du 1337, men vill bara inflika för min del att jag tycker det är upp till var och en om de vill visa ansiktet eller inte. Det finns ingen lag i Sverige som förbjuder det. Sen att en del tycker det är konstigt eller ovanligt, vad spelar det för roll? Man kan ju inte rätta sig efter vad andra tycker, utan måste utgå från vad man själv tycker är rätt.
  • Mimmlas
    oOHalalOo skrev 2011-07-29 13:27:17 följande:
    Nu frågade du 1337, men vill bara inflika för min del att jag tycker det är upp till var och en om de vill visa ansiktet eller inte. Det finns ingen lag i Sverige som förbjuder det. Sen att en del tycker det är konstigt eller ovanligt, vad spelar det för roll? Man kan ju inte rätta sig efter vad andra tycker, utan måste utgå från vad man själv tycker är rätt.

Det finns lagar som förbjuder det på vissa ställen. I demonstrationer tex.
  • oOHalalOo
    Mimmlas skrev 2011-07-29 13:32:12 följande:
    Det finns lagar som förbjuder det på vissa ställen. I demonstrationer tex.
    Fast inte rakt av vad jag vet, utan under speciella omständigheter?

Så i vardagslag är det i alla fall tillåtet och det är vad vi har att rätta oss efter. De som har problem med det får helt enkelt arbeta med de problem som de anser att andras klädval ger dem.
  • samban
    Mimmlas skrev 2011-07-27 02:30:11 följande:
    Svenkar har väl aldrig burit slöja av religiösa skäl???
    Att ha en sjal på huvudet istället för mössa är väl inte riktigt samma sak. 

Absolut har svenska kvinnor burit slöja av både religiösa och traditionella skäl. Min sambos mormor bar huckle hela sitt liv, av tradition.

Enligt Korintierbrevet 11 är det absolut att föredra att kvinnor täcker håret. Fortfarande finns det massor av kristna kvinnor världen över som täcker sitt hår i kyrkan och vid bön.

• Mimmlas
    samban skrev 2011-07-29 14:14:29 följande:

Absolut har svenska kvinnor burit slöja av både religiösa och traditionella skäl. Min sambos mormor bar huckle hela sitt liv, av tradition.

Enligt Korintierbrevet 11 är det absolut att föredra att kvinnor täcker håret. Fortfarande finns det massor av kristna kvinnor världen över som täcker sitt hår i kyrkan och vid bön.

Min mormor bar huckle också men inte av religiösa skäl, hon gillade det helt enkelt. 

Ja i kyrkan ja, men det är i ortordoxa kyrkor mest. Men inte i vardagen bara för att skyla sig. 
  • Mimmlas
    oOHalalOo skrev 2011-07-29 13:54:46 följande:
    Fast inte rakt av vad jag vet, utan under speciella omständigheter?

Så i vardagslag är det i alla fall tillåtet och det är vad vi har att rätta oss efter. De som har problem med det får helt enkelt arbeta med de problem som de anser att andras klädval ger dem.

Vad jag vet är det rakt av. 

Jag tror det mest handlar om tradition i sverige, vi nyttjar en annan sorts respekt. 
Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?