• FuckedForLife

Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?

När man läser Koranen så står det inget om att kvinnan ska bära slöja.  Så min fråga går till er kvinnor: Varför bär ni slöja när ni egentligen inte alls behöver bära slöja?  Som jag har lärt mig så användes Slöjan förr i tiden som skydd mot solen då folket vandrade genom tex. öknen.  Men i väst behövs ju inget skydd mot solen i den utsträckningen.   Så varför använder ni slöja?

Om jag skulle ha fel - ge mig då koranska citat som bevisar att jag har fel!

• Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?
  • oOHalalOo
    Mimmlas skrev 2011-07-28 19:39:39 följande:
    Det var ett skämt, förstår du?

Ja de får inte visa sig, de behöver täcka över kroppen. Många idag vill inte men eftersom de bor i ett sånt land så är det ett måste.

Angående att kvinnor måste skyla sig för att inte mannen ska frestas. Det krävs ju två för att inleda något, om kvinnan säger nej så kan ju inte mannen bara ta för sig, eller?    
    Det är brukligt att använda smilies, annars kan man bli missförstådd.

Du menar att någon tvingar dem att täcka sig? Då är det fel så klart.

Men de som vill täcka sig måste ha rätt också att få göra det.

Muslimska kvinnor och män täcker sig för att vi har klädkoder vi följer. Det står i Koranen om att sänka blicken, gör man det så kan folk gå nakna omkring en. Det handlar om att leva som man lär och förstå innebörden av att inte titta på andra och bedöma dem och göra inviter. Dvs visa respekt för andra. I Islam är det att visa respekt när man inte tittar på andra, vilket då andra kan uppfatta som respektlöst som kanske faktiskt vill att man ska titta. Så det är inte lätt alltid hur det ska vara.

Du talar om våldtäkt antar jag, det är 'ta för sig' antar jag? Det är lika förbjudet i Islam som i svensk lag i så fall. Det har inget med klädseln att göra, utan att visa respekt för andra och inte antasta dem.

• Mimmlas
    oOHalalOo skrev 2011-07-28 19:44:37 följande:
    Det är brukligt att använda smilies, annars kan man bli missförstådd.

Du menar att någon tvingar dem att täcka sig? Då är det fel så klart.

Men de som vill täcka sig måste ha rätt också att få göra det.

Muslimska kvinnor och män täcker sig för att vi har klädkoder vi följer. Det står i Koranen om att sänka blicken, gör man det så kan folk gå nakna omkring en. Det handlar om att leva som man lär och förstå innebörden av att inte titta på andra och bedöma dem och göra inviter. Dvs visa respekt för andra. I Islam är det att visa respekt när man inte tittar på andra, vilket då andra kan uppfatta som respektlöst som kanske faktiskt vill att man ska titta. Så det är inte lätt alltid hur det ska vara.

Du talar om våldtäkt antar jag, det är 'ta för sig' antar jag? Det är lika förbjudet i Islam som i svensk lag i så fall. Det har inget med klädseln att göra, utan att visa respekt för andra och inte antasta dem.

Nu råkar ju ^^ vara en smiely men visst. 

En press från samhället eller en press från person är ju ungefär samma sak. Ungefär som svenskar pressas att inte tatuera sig för då får de inte jobb, tex. Om man ska ta ett exempel, eller att om man har uringat så är man slampa mm. Jag har vänner vars föräldrar blivit råförbannade om de inte skylt sig, speciellt när de varit ute.

Det är klart att de som vill ska göra det, men frågan är hur mycket det är just den personens val och inte yttre press. 

Men varför ska man ha sån respekt? Män skakar väl inte hand med kvinnor heller, hur är det att visa respekt?          
  • oOHalalOo
    Mimmlas skrev 2011-07-28 19:48:54 följande:
    Nu råkar ju ^^ vara en smiely men visst. 

En press från samhället eller en press från person är ju ungefär samma sak. Ungefär som svenskar pressas att inte tatuera sig för då får de inte jobb, tex. Om man ska ta ett exempel, eller att om man har uringat så är man slampa mm. Jag har vänner vars föräldrar blivit råförbannade om de inte skylt sig, speciellt när de varit ute.

Det är klart att de som vill ska göra det, men frågan är hur mycket det är just den personens val och inte yttre press. 

Men varför ska man ha sån respekt? Män skakar väl inte hand med kvinnor heller, hur är det att visa respekt?          
    Oj den såg inte jag! Ursäkta.

I Sverige är det väl inte direkt någon större press att man ska bära slöja? Däremot är det snarare mer press att man inte ska göra det skulle jag vilja säga, för att 'platsa in' och 'ta seden'. Så upplever jag det, i alla fall när man hör en del röster på t.ex. FL.

Är inte det där lite föråldrat att säga så 'uringat är slampigt'? Längre än så har vi väl kommit eller?

Om man säger 'jag vill det' så tycker jag det räcker rätt långt? Och säger man 'jag vill inte men måste' så säger det också vad det handlar om?

Är det fel med att visa respekt menar du? Varför det? Jag tycker det är det som skiljer oss från djuren faktiskt, att vi har intelligens att göra det.

Om man håller på hälsningskoden så hälsar inte muslimska män på kvinnor i handen som inte är dem närstående. Likaledes så hälsar inte muslimska kvinnor på män i handen som inte är dem närstående.
    Så det handlar om respekt åt båda hållen.
  • Novis
    Rosana skrev 2011-07-28 09:51:53 följande:
    Varför bära slöja när ,man samtidigt bär väldigt åtsittande, avslöjande kläder, högklackat och kraftig make-up? Det är något jag undrar mycket över? 
    aa jag förstår att du tänker så. Det är ju fel. Kvinnor som har sjal på sig och har tajta kläder är inte rätt. Det går liksom inte ihop. Har man sjal på sig, då ska man ha täckande kläder enligt det jag vet. För vad är meningen att ha på sig sjal isåfall?
  • Novis
    1337 skrev 2011-07-28 15:37:50 följande:
    Ansiktet är en attraktiv del av kroppen. Klart män kan attraheras av en kvinna som bara visar ansiktet. Burka is the shit om man nu tycker att det är ett problem att män uppskattar ens utseende.
    De e sant. Utseende kan ju också vara något attraktivt. Men man ska ju täcka de som man kan, som t.ex kropp och hår. Sen finns de ju vissa kvinnor som täcker ansiktet fast så långt ska de ju egentligen inte gå. Som sagt döljer man ansiktet då vet man ju inte vem det är bakom den. De kan ju lika gärna vara en man. Därför tror jag att ansiktet måste visas. oavsett om det kan vara attraktivt. Då har man iaf täckt det mesta.
  • Novis
    Fanny b skrev 2011-07-28 03:25:17 följande:
    Jag tycker inte att kvinnor ska ansvara för mäns sexualitet. Det vill säga, behöva klä sig på ett specifkt sätt för att undvika att män blir upphetsade.
    Ne ja förstår att du tänker så. Men sen får man inte glömma att många kvinnor väljer att ha på sig så utan att bli tvingade och följer deras religion. Man får bara acceptera det . Jag menar kvinnor med sjal kanske undrar varför tjejer har på sig så korta kläder o.s.v. jag tycker liksom att man inte ska lägga sig i vad andra människor gör eller varför de har på sig de å de.  Alla lever sitt och gör vad man vill. Alla vi är olika.=)
  • star67
    Rosana skrev 2011-07-28 09:51:53 följande:
    Varför bära slöja när ,man samtidigt bär väldigt åtsittande, avslöjande kläder, högklackat och kraftig make-up? Det är något jag undrar mycket över
    orkar inte fin göra håret litare att ha slöja.
  • Novis
    star67 skrev 2011-07-28 20:39:54 följande:
    orkar inte fin göra håret litare att ha slöja.
    Men snälla de där var lite onödigt eller? Och lär dig stava först och sen kan du skriva....
  • star67

själv hade kompisar som hade slöja ibland och ibland inte. de brättade att det underlättar för dem.

ja det är mycket stav fel men jag är inte svensk men jag kommer att lära mig så att jag kan svåra bättre, men ändå det är bra tycker jag du förstår vad jag menade.

det finns en annan anledning också att kvinnor har slöja eller heltäckande kläder. det var för att folk var rädda om sina kvinnor döttrar för att om någon som hade makt kunde ha tagit deras kvinnor. jag menar om någons fru är fin och någon annan man som har makt såg henne , han kan tvånga hennes man att skilja henne för att han ((som har makt)) gifter sig med henne. så därför dem brukade ha slöja och hel|täckande kläder. för att ingen annan man kan se dem.  

• Novis
    star67 skrev 2011-07-28 23:35:12 följande:
    själv hade kompisar som hade slöja ibland och ibland inte. de brättade att det underlättar för dem.

ja det är mycket stav fel men jag är inte svensk men jag kommer att lära mig så att jag kan svåra bättre, men ändå det är bra tycker jag du förstår vad jag menade.

det finns en annan anledning också att kvinnor har slöja eller heltäckande kläder. det var för att folk var rädda om sina kvinnor döttrar för att om någon som hade makt kunde ha tagit deras kvinnor. jag menar om någons fru är fin och någon annan man som har makt såg henne , han kan tvånga hennes man att skilja henne för att han ((som har makt)) gifter sig med henne. så därför dem brukade ha slöja och hel|täckande kläder. för att ingen annan man kan se dem.  
    Ja, jag kan förstå hur du tänker. Det kan ju också stämma, vet inte riktigt. Det här med makt å sånt, ja de kan ju också stämma om de nu va så förr i tiden. Att de kanske hota männen för att de ska ta deras kvinnor. Men så är det inte i dagsläget.
Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?