• FuckedForLife

Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?

När man läser Koranen så står det inget om att kvinnan ska bära slöja.  Så min fråga går till er kvinnor: Varför bär ni slöja när ni egentligen inte alls behöver bära slöja?  Som jag har lärt mig så användes Slöjan förr i tiden som skydd mot solen då folket vandrade genom tex. öknen.  Men i väst behövs ju inget skydd mot solen i den utsträckningen.   Så varför använder ni slöja?

Om jag skulle ha fel - ge mig då koranska citat som bevisar att jag har fel!

• Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?
  • HZCEk

Den här tråden ska jag följa. Intressant att se hur folk resonerar och denna tråd verkar ännu inte ha spårat ur (som det annars ofta gör). Pratade faktiskt om slöjan i helgen med en muslimsk manlig kompis. Att kvinnorna bär slöja för att "inte fresta männen", som han uttryckte det. Han skrattade sedan och sa att han inte riktigt förstod varför man skulle bli frestad av att se någons hår men ja... Jag frågade då om han tyckte det var en bra anledning att bära slöja och han skrattade igen och sa nej medan han kraftigt skakade på huvudet. Han är född muslim, hans mamma bär inte slöja, de firar muslimska högtider, han dricker inte alkohol, äter inte fläsk och är närmare 30 år. Om denna info nu tillför något. Men men, ska bli intressant att läsa igenom era argument för och emot

• Tom Araya
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-09-19 13:16:51 följande:
    Shejkh Estes svarar på detta och förklarar vad khimar är och hur man bär den. 

">

Det var inte ett svar på min fråga angående språkliga skillnaderna mellan svenska och arabiska vad det gäller uttrycket barm.
  • Shirin85
    Tom Araya skrev 2011-09-19 18:10:44 följande:
    Fast i ditt fall, till skillnad mot Delias, kan jag tvivla på det fria valet till slöja då du verkar utsättas av yttre påverkan i högre grad.

Min familj vänder inte mig ryggen för att jag röstar på ett annat parti, går i en annan kyrka, hejar på ett annat hockeylag, lyssnar på annan musik, klär mig annorlunda e.t.c.
    Skulle de göra det vore de inte min familj.
    DET är frihet för mig.
    Jag satte på mig slöjan själv utan yttre påverkan, jag kan inte påstå att jag var särskilt religiös när jag var 0-17 och min mamma har inte slöja och har aldrig haft. Jag "konverterade" även från shia till sunni själv.
    Att bära slöja och klä sig muslimskt är enligt mig mitt helt fria val som jag väljer helt själv, sen har jag påverkats av mycket och vissa saker väljer jag att ta till mig och vissa inte, mitt val.
    Min familj vänder inte mig ryggen för att jag väljer bort slöjan heller.
    Frihet innebär olika för olika människor.
  • oOHalalOo
    Tom Araya skrev 2011-09-19 18:18:44 följande:
    Det var inte ett svar på min fråga angående språkliga skillnaderna mellan svenska och arabiska vad det gäller uttrycket barm.
    Fast han talar om ju om i inslaget vad barm heter på arabiska? Eller är det något annat som du efterfrågar?
  • oOHalalOo
    HZCEk skrev 2011-09-19 18:13:41 följande:
    Den här tråden ska jag följa. Intressant att se hur folk resonerar och denna tråd verkar ännu inte ha spårat ur (som det annars ofta gör). Pratade faktiskt om slöjan i helgen med en muslimsk manlig kompis. Att kvinnorna bär slöja för att "inte fresta männen", som han uttryckte det. Han skrattade sedan och sa att han inte riktigt förstod varför man skulle bli frestad av att se någons hår men ja... Jag frågade då om han tyckte det var en bra anledning att bära slöja och han skrattade igen och sa nej medan han kraftigt skakade på huvudet. Han är född muslim, hans mamma bär inte slöja, de firar muslimska högtider, han dricker inte alkohol, äter inte fläsk och är närmare 30 år. Om denna info nu tillför något. Men men, ska bli intressant att läsa igenom era argument för och emot
    Det kanske inte är så konstigt att han tycker slöja är onödigt då hans mamma inte bär slöja?

Sen kan ju han som man kanske tycka slöja är onödigt, medan att vara muslim handlar om ett personligt ställningstagande till sin religion och då kan, en kvinna som är berörd av just detta med slöja, inte hålla med honom om att det är onödigt. Allt handlar om egen övertygelse och praktiserande av religionen. Finns ingen som kan så att säga föra någon annans talan när det gäller det och vilka val man ska göra.

Det handlar ju snarare om hans personliga subjektiva uppfattning, han tycker inte hår är attraktivt. Men oavsett det, så är ändå påbudet för muslimska kvinnor att klä sig som Allah (swt) föreskrivit i Koranen, för att 'ses som anständiga kvinnor'. Så att göra påbudet till en sorts hårfråga, slår ju rätt snett då.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Tom Araya skrev 2011-09-19 18:18:44 följande:
    Yusuf Estes förklarade först khimaren och sedan hur den skulle bäras och hur den bars före islam. Kvinnorna före islam knöt khimaren i nacken, barmen (bröstet) var blottat. När Allah swt uppmanade kvinnorna att  fästa khimaren så att den täcker barmen, dvs bröstet fastän håret, ryggen och axlar är fortfarande täckta av khimaren. HAn förklarade även att en del kvinnor förstod att "fästa khimaren så att den täcker barmen" att den ska även täcka ansiktet och barmen. 
  • Tom Araya
    Shirin85 skrev 2011-09-19 19:18:30 följande:
    Jag satte på mig slöjan själv utan yttre påverkan, jag kan inte påstå att jag var särskilt religiös när jag var 0-17 och min mamma har inte slöja och har aldrig haft. Jag "konverterade" även från shia till sunni själv.
    Att bära slöja och klä sig muslimskt är enligt mig mitt helt fria val som jag väljer helt själv, sen har jag påverkats av mycket och vissa saker väljer jag att ta till mig och vissa inte, mitt val.
    Min familj vänder inte mig ryggen för att jag väljer bort slöjan heller.
    Frihet innebär olika för olika människor.
    Jag tolkade det du skrev tidigare på ett annat sätt.
    Det du nu beskriver låter mer som ett eget fritt val.
  • Tom Araya
    oOHalalOo skrev 2011-09-19 19:20:15 följande:
    Fast han talar om ju om i inslaget vad barm heter på arabiska? Eller är det något annat som du efterfrågar?
    Nej, han pratar ju engelska, barm är ett svenskt ord.
  • Tom Araya
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-09-19 20:13:40 följande:
    Yusuf Estes förklarade först khimaren och sedan hur den skulle bäras och hur den bars före islam. Kvinnorna före islam knöt khimaren i nacken, barmen (bröstet) var blottat. När Allah swt uppmanade kvinnorna att  fästa khimaren så att den täcker barmen, dvs bröstet fastän håret, ryggen och axlar är fortfarande täckta av khimaren. HAn förklarade även att en del kvinnor förstod att "fästa khimaren så att den täcker barmen" att den ska även täcka ansiktet och barmen. 
    Hm...få slöjlösa kvinnor (i alla fall i dagens västvärld) blottar brösten, de har andra plagg som täcker den delen av kroppen.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Tom Araya skrev 2011-09-19 20:43:35 följande:
    Hm...få slöjlösa kvinnor (i alla fall i dagens västvärld) blottar brösten, de har andra plagg som täcker den delen av kroppen.
    Jag formulerade mig fel kanske. Vad jag menade är att kvinnor före islam brukade bära långa klänningar som hade tre eller två öppningar. Den ena är bröstöppningen och de andra vid sidorna så att hela låren syns från där trosorna sitter ända ner. Du kan titta på det klippet för att förstå vad jag menar, det jag syftar på börjar 31:45 minuten. Där kan vi se en kvinna som sitter, hon bar khimaren bak. Med en sådan khimar har islam beordrat att den skall knytas fram. inte bak för att täcka barmen. Dansöskan i filmen bär en klänning som visar hela låren. När islam kom beordrades kvinnorna att täcka hela sig förutom ansiktet och händerna

Filmen heter The Message, kolla 31:45
    muxlim.com/videos/yasamine/movie-the-message-the-story-of-islam-eng-lang-34/
Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?