• FuckedForLife

Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?

När man läser Koranen så står det inget om att kvinnan ska bära slöja.  Så min fråga går till er kvinnor: Varför bär ni slöja när ni egentligen inte alls behöver bära slöja?  Som jag har lärt mig så användes Slöjan förr i tiden som skydd mot solen då folket vandrade genom tex. öknen.  Men i väst behövs ju inget skydd mot solen i den utsträckningen.   Så varför använder ni slöja?

Om jag skulle ha fel - ge mig då koranska citat som bevisar att jag har fel!

• Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?
  • Apocalypso
    Mimmlas skrev 2011-07-27 12:13:35 följande:
    Jag har både träffat och pratat med nunnor ur olika ordnar. 
    Men det är inget gemene man har använt någonsin i sverige. 
    Många nunnor idag använder inte huvudduk, och har inte gjort på ett femtiotal år. 
    Det är mest ortordoxa och katolska nunnor som bär det idag. 
    Nu motsäger du dig själv, visst bär nunnor av idag dok, såg en senast i morse ute på Arlanda. Jag är 100% säker på om jag frågat så hade hon bekänt sig som kristen, frågar du muslimska kvinnor vilken del av Islam de säger sig tillhöra, shia eller sunni? 

Huvudklädnad i olika former har funnits hos gemene man i Sverige i århundraden och de har alla varit kristna.

Muslimska kvinnor av idag i Sverige och i andra länder kan i viss utsträckning välja om de vil bära "slöja" eller inte, det är en tradition och har inte så mkt med religionen att göra. Jag har sett många kristna kvinnor i andra länder bära exakt samma kläder som muslimska kvinnor, med eller utan "slöja".
    Only weak men fear strong women!
  • Novis
    Mimmlas skrev 2011-07-27 12:50:43 följande:
    Jag tycker egentligen att det är ganska nedvärderande tänk emot män.
    Att kvinnor inte ens kan visa sig utan att männen blir påverkade och upphetsade och vill ha dem bara för att de visar sitt hår osv. Män har väl lite självkontroll kan man ju tycka.    
    Ja förstår, men sen så finns det män som inte har självkontroll.
    Liksom jag tror att islam menar att en man ska inte få chansen att visa
     att han är intresserad eller att han ska behöva tänka något om en annan kvinna.
    Det ska inte förekomma överhuvudtaget. För har man sjal och
    täckande kläder som inte är tajta då tror jag knappast att en man tänker eller visar något på de
    sättet han hade gjort om han hade sett en tjej med shorts/jeans, linne och utan sjal.
  • Mimmlas
    Novis skrev 2011-07-27 22:21:38 följande:
    täckande kläder som inte är tajta då tror jag knappast att en man tänker eller visar något på de
    sättet han hade gjort om han hade sett en tjej med shorts/jeans, linne och utan sjal.

Fast borde man inte börja kolla på tjejernas ögon osv då ist, man kan ju bli attraherad av någon som person inte bara yta också. Men det är väl ifs därför det är könsuppdelat umgänge också.
  • Pentagram
    Det rimliga borde då vara att män bär ögonbindel istället...
  • Mimmlas
    Pentagram skrev 2011-07-28 01:08:39 följande:
    Det rimliga borde då vara att män bär ögonbindel istället...

Haha ja det vore ju något, en hel religion med skygglappar åt männen ^^
  • Fanny b
    Jag tycker inte att kvinnor ska ansvara för mäns sexualitet. Det vill säga, behöva klä sig på ett specifkt sätt för att undvika att män blir upphetsade.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    FuckedForLife skrev 2011-07-27 02:07:12 följande:
    När man läser Koranen så står det inget om att kvinnan ska bära slöja.  Så min fråga går till er kvinnor: Varför bär ni slöja när ni egentligen inte alls behöver bära slöja?  Som jag har lärt mig så användes Slöjan förr i tiden som skydd mot solen då folket vandrade genom tex. öknen.  Men i väst behövs ju inget skydd mot solen i den utsträckningen.   Så varför använder ni slöja?

Om jag skulle ha fel - ge mig då koranska citat som bevisar att jag har fel!
    När du läser koranen på dess språk, dvs arabiska hittar du att det står att kvinnan ska täcka sig med khimaren. Khimar betyder ett tygstycke som täcker huvudet, barmen, ryggen. Dvs hela kroppens överdel. 

Läser man sunnah (haditherna) står det också att kvinnan ska täcka hela sig förutom händerna och ansiktet.

Citat hittar du på nätet. Det är bara att googla 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Mimmlas skrev 2011-07-28 00:48:15 följande:
    Fast borde man inte börja kolla på tjejernas ögon osv då ist, man kan ju bli attraherad av någon som person inte bara yta också. Men det är väl ifs därför det är könsuppdelat umgänge också.
    Att sänka blicken gäller även kvinnor. 
  • Rosana

Varför bära slöja när ,man samtidigt bär väldigt åtsittande, avslöjande kläder, högklackat och kraftig make-up? Det är något jag undrar mycket över? 

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    Rosana skrev 2011-07-28 09:51:53 följande:
    Varför bära slöja när ,man samtidigt bär väldigt åtsittande, avslöjande kläder, högklackat och kraftig make-up? Det är något jag undrar mycket över? 
    Undrar samma sak och kan bara spekulera. En del gör det kanske för att de inte har kunskap i hur den islamiska klädseln ska se ut. En del är kanske inte mogna för det. En del är kanske tvingade att täcka sig. En del är kanske svaga för frestelserna, ja du vet, ser andra ha makeup etc.

Det finns inget specifikt svar på det. Varje person har ett eget och var och en handlar individuellt. Men TS undrar om VAR i koranen står det. Dvs vad islam säger om slöjan.
Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?