Inlägg från: Kaf Ha Ya Ain Sad |Visa alla inlägg
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?

FuckedForLife skrev 2011-07-27 02:07:12 följande:
    När man läser Koranen så står det inget om att kvinnan ska bära slöja.  Så min fråga går till er kvinnor: Varför bär ni slöja när ni egentligen inte alls behöver bära slöja?  Som jag har lärt mig så användes Slöjan förr i tiden som skydd mot solen då folket vandrade genom tex. öknen.  Men i väst behövs ju inget skydd mot solen i den utsträckningen.   Så varför använder ni slöja?

Om jag skulle ha fel - ge mig då koranska citat som bevisar att jag har fel!
    När du läser koranen på dess språk, dvs arabiska hittar du att det står att kvinnan ska täcka sig med khimaren. Khimar betyder ett tygstycke som täcker huvudet, barmen, ryggen. Dvs hela kroppens överdel. 

Läser man sunnah (haditherna) står det också att kvinnan ska täcka hela sig förutom händerna och ansiktet.

Citat hittar du på nätet. Det är bara att googla 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Mimmlas skrev 2011-07-28 00:48:15 följande:
    Fast borde man inte börja kolla på tjejernas ögon osv då ist, man kan ju bli attraherad av någon som person inte bara yta också. Men det är väl ifs därför det är könsuppdelat umgänge också.
    Att sänka blicken gäller även kvinnor. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Rosana skrev 2011-07-28 09:51:53 följande:
    Varför bära slöja när ,man samtidigt bär väldigt åtsittande, avslöjande kläder, högklackat och kraftig make-up? Det är något jag undrar mycket över? 
    Undrar samma sak och kan bara spekulera. En del gör det kanske för att de inte har kunskap i hur den islamiska klädseln ska se ut. En del är kanske inte mogna för det. En del är kanske tvingade att täcka sig. En del är kanske svaga för frestelserna, ja du vet, ser andra ha makeup etc.

Det finns inget specifikt svar på det. Varje person har ett eget och var och en handlar individuellt. Men TS undrar om VAR i koranen står det. Dvs vad islam säger om slöjan.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Mimmlas skrev 2011-07-28 13:28:44 följande:
    Fast gör folk det längre?? Jag har massor av fd klasskamrater som kommer från muslimska länder och de berättade hur det egentligen gick till. Att de hade väldigt sexiga kläder under tex, för att kunna ta av sig när de gick på privata fester med andra ungdommar osv. Det får man aldrig höra något om i vanliga disskutioner.
     Det hör inte till ämnet. 

Javisst finns det dom som gör det. Jag skrev vad ISLAM lär, inte hur många muslimer följer påbudet eller inte. Du hittar alltid de som inte följer lagen. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Tom Araya skrev 2011-09-18 23:56:52 följande:
    I svenskan betyder barm främst brösten (på kvinnor), även om du tänjer lite på det så att det även omfattar midja, mage och höfter men att även hår skulle ingå är långsökt.
    Dock kan motsvarande ord på arabiska ha lite annan betydelse, berätta gärna ni som läser arabiska och koranen.
    Shejkh Estes svarar på detta och förklarar vad khimar är och hur man bär den. 

">

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    Tom Araya skrev 2011-09-19 18:18:44 följande:
    Det var inte ett svar på min fråga angående språkliga skillnaderna mellan svenska och arabiska vad det gäller uttrycket barm.
    Yusuf Estes förklarade först khimaren och sedan hur den skulle bäras och hur den bars före islam. Kvinnorna före islam knöt khimaren i nacken, barmen (bröstet) var blottat. När Allah swt uppmanade kvinnorna att  fästa khimaren så att den täcker barmen, dvs bröstet fastän håret, ryggen och axlar är fortfarande täckta av khimaren. HAn förklarade även att en del kvinnor förstod att "fästa khimaren så att den täcker barmen" att den ska även täcka ansiktet och barmen. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Tom Araya skrev 2011-09-19 20:43:35 följande:
    Hm...få slöjlösa kvinnor (i alla fall i dagens västvärld) blottar brösten, de har andra plagg som täcker den delen av kroppen.
    Jag formulerade mig fel kanske. Vad jag menade är att kvinnor före islam brukade bära långa klänningar som hade tre eller två öppningar. Den ena är bröstöppningen och de andra vid sidorna så att hela låren syns från där trosorna sitter ända ner. Du kan titta på det klippet för att förstå vad jag menar, det jag syftar på börjar 31:45 minuten. Där kan vi se en kvinna som sitter, hon bar khimaren bak. Med en sådan khimar har islam beordrat att den skall knytas fram. inte bak för att täcka barmen. Dansöskan i filmen bär en klänning som visar hela låren. När islam kom beordrades kvinnorna att täcka hela sig förutom ansiktet och händerna

Filmen heter The Message, kolla 31:45
    muxlim.com/videos/yasamine/movie-the-message-the-story-of-islam-eng-lang-34/
Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?