Inlägg från: Shirin85 |Visa alla inlägg
  • Shirin85

Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?

Apocalypso skrev 2011-07-27 02:14:21 följande:
    Alla muslimska kvinnor bär inte slöja, de som gör det gör det väl av tradition.
    Njae, alla de konvertiter till Islam är måna om att bära slöja och det är inte av tradition.
  • Shirin85
    Profetens fruar bar slöja och för många muslimska kvinnor är de förebilder.
    Sen befaller Gud oss att inte visa för mycket, och många väljer att inte visa håret då.
    En vanlig tolkning är att hela kvinnans kropp utom ansikte och händer är awrah, awrah är det som inte ska visas.
    I en hadith [berättad av Aisha, må Gud vara nöjd med henne];
    "Asma dottern till Abu Bakr, kom för att se Allahs sändebud iklädd en tunn klänning, så Allahs budbärare vände sig från henne och sade: O Asma, när en kvinna har nått menstruationen, ska ingen del av hennes kropp ses förutom detta; och han pekade på sitt ansikte och sina händer"
    Från Abu Dawud, en hadith godkänd av muslimer.
  • Shirin85
    Tom Araya skrev 2011-09-18 23:46:02 följande:
    Jag kommer med några följdfrågor och de är inte elakt menade utan jag är verkligen intresserad....

-Anser du dig vara född till muslim för att dina föräldrar är muslimer eller för att du är född i ett muslimskt land eller av annan orsak?

-Bär du någon form av beslöjning?

-Anser du dig bära den av egen fri vilja?

-Skulle någon av dina vänner/släktingar ta illa upp om du valde att inte bära någon form av beslöjning utomhus?
    Jag kan också svara på dessa frågor då mitt svar är densamma som DeliasGlad
    Islam anser att alla människor föds som muslimer om det var det du menade, eftersom alla levande varelser föds med fitrah, det som Gud lade i våran natur.
    Ett gudsmedvetande alltså, sen kan man avvika från den muslimska vägen senare i livet.
     - Ja, slöja.
    - Ja, det är mitt eget val.
    - Ja, min man skulle bli det. Jag skulle ta illa upp om han gick i korta badbyxor offentligt också.
    Enligt islam är det önskvärt att gifta sig med en som har religiös karaktär, och han skulle antagligen anse att jag förlorat lite av den om jag tog av mig slöjan, fast mest skulle han bli undrade och fråga varför jag gjort så.

Tänk dig någon som är vegan, har en vegansläkt och många veganvänner som gifter sig med en vegan eftersom det är viktigt att denna delar liknande uppfattningar om världen, liknande värderingar osv.
    Om denna person skulle börja äta kött skulle det gå emot deras värderingar och de skulle börja tvivla på denna person, och ta illa upp när personen åt kött. Inte bästa exemplet men ungefär så.
    Men min släkt skulle aldrig stöta ut mig och mina vänner skulle inte lämna mig. 
  • Shirin85
    Tom Araya skrev 2011-09-19 18:10:44 följande:
    Fast i ditt fall, till skillnad mot Delias, kan jag tvivla på det fria valet till slöja då du verkar utsättas av yttre påverkan i högre grad.

Min familj vänder inte mig ryggen för att jag röstar på ett annat parti, går i en annan kyrka, hejar på ett annat hockeylag, lyssnar på annan musik, klär mig annorlunda e.t.c.
    Skulle de göra det vore de inte min familj.
    DET är frihet för mig.
    Jag satte på mig slöjan själv utan yttre påverkan, jag kan inte påstå att jag var särskilt religiös när jag var 0-17 och min mamma har inte slöja och har aldrig haft. Jag "konverterade" även från shia till sunni själv.
    Att bära slöja och klä sig muslimskt är enligt mig mitt helt fria val som jag väljer helt själv, sen har jag påverkats av mycket och vissa saker väljer jag att ta till mig och vissa inte, mitt val.
    Min familj vänder inte mig ryggen för att jag väljer bort slöjan heller.
    Frihet innebär olika för olika människor.
Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?