Tom Araya skrev 2011-09-18 23:46:02 följande:
Jag kommer med några följdfrågor och de är inte elakt menade utan jag är verkligen intresserad....
-Anser du dig vara född till muslim för att dina föräldrar är muslimer eller för att du är född i ett muslimskt land eller av annan orsak?
-Bär du någon form av beslöjning?
-Anser du dig bära den av egen fri vilja?
-Skulle någon av dina vänner/släktingar ta illa upp om du valde att inte bära någon form av beslöjning utomhus?
Jag kan också svara på dessa frågor då mitt svar är densamma som Delias
Islam anser att alla människor föds som muslimer om det var det du menade, eftersom alla levande varelser föds med fitrah, det som Gud lade i våran natur.
Ett gudsmedvetande alltså, sen kan man avvika från den muslimska vägen senare i livet.
- Ja, slöja.
- Ja, det är mitt eget val.
- Ja, min man skulle bli det. Jag skulle ta illa upp om han gick i korta badbyxor offentligt också.
Enligt islam är det önskvärt att gifta sig med en som har religiös karaktär, och han skulle antagligen anse att jag förlorat lite av den om jag tog av mig slöjan, fast mest skulle han bli undrade och fråga varför jag gjort så.
Tänk dig någon som är vegan, har en vegansläkt och många veganvänner som gifter sig med en vegan eftersom det är viktigt att denna delar liknande uppfattningar om världen, liknande värderingar osv.
Om denna person skulle börja äta kött skulle det gå emot deras värderingar och de skulle börja tvivla på denna person, och ta illa upp när personen åt kött. Inte bästa exemplet men ungefär så.
Men min släkt skulle aldrig stöta ut mig och mina vänner skulle inte lämna mig.