oOHalalOo skrev 2011-07-29 21:21:15 följande:
Absolut. Jag hälsar också på grannarna, men en del är sega och de verkar inte komma på tanken att de själva skulle kunna hälsa först någon gång.
Hälsar du på dina grannar i handen? Bor du på landet?
Ja men svenskar är rätt bra på att ignorera faktiskt, det ser lite annorlunda ut i länder söderut. Där är det mer öppet och man kan ringa på dörren utan att beställa tid först. Så jag har inte samma erfarenhet riktigt som du verkar ha.
Jag har bott i en svensk mycket liten småstad och ett värre ställe att bli ignorerad och utfryst på får man leta efter. Det räcker med att vara 08 för att bli utfryst, att inte ha bott generation efter generation på orten. Så delar inte din uppfattning alls, inte ens där.
Det är väl skillnad kanske på folk som man möter på bussen och i ICA-kön. Har svårt att se hur man skulle uppnå detta bland folk som man inte är närmare bekant med.
Sen hur man handlar på sin arbetsplats och bland grannar och vänner, det är ju en annan sak.
Hm okej, här är det lite annorlunda.
Vi hälsar inte i handen längre, men gjorde det första gången vi möttes. Som är en ganska generell regel tycker jag, de enda jag hälsar på i handen fler gånger än första är arbetskontakter osv. Jag bor i en mindre stad just nu har precis flyttat från sthlm.
Folk har blivit mer introverta senaste 10 åren, det har till och med jag märkt men tycker det mest är i stan. Det blir så mycket folk så att man inte kan ta in alla.
I den här staden har jag blivit mycket väl bemött, alla vill prata och hälsa och veta vem jag är. Trodde nästan att jag var lik någon som redan bodde här i början, för att alla hälsade på mig som de kände mig redan.
Folk har alltid velat prata med mig och närma sig mig av någon anledning, även när jag bodde i sthlm så kom grannarna och hälsade på när jag flyttade in och pratade när man sågs.