Inlägg från: Mimmlas |Visa alla inlägg
  • Mimmlas

Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?

Bibbidi skrev 2011-07-27 02:17:25 följande:
    Det är en tradition.

Bärandet av slöja fanns lång tid innan islam ens kom till (inte på grund av solen).
    www.popularhistoria.se/artiklar/bakom-slojan/

Glöm inte att det bara var ca 100 år sedan många kvinnor bärde slöja här också ....

Svenkar har väl aldrig burit slöja av religiösa skäl???
    Att ha en sjal på huvudet istället för mössa är väl inte riktigt samma sak. 
  • Mimmlas
    Apocalypso skrev 2011-07-27 03:00:13 följande:
    Nunnor bär dok av religiösa och traditionella skäl, oavsett nationalitet.
    Har du aldrig sett en nunna i Sverige? Jag har sett flera.

Jag har både träffat och pratat med nunnor ur olika ordnar. 
    Men det är inget gemene man har använt någonsin i sverige. 
    Många nunnor idag använder inte huvudduk, och har inte gjort på ett femtiotal år. 
    Det är mest ortordoxa och katolska nunnor som bär det idag. 

• Mimmlas
    Novis skrev 2011-07-27 12:48:07 följande:

Jag är själv muslim, men bär inte sjal. Jag har inte direkt frågat min mamma om varför man har det. Men jag hade för mig att hon sa att det är på grund av att täcka sitt "vackra" hår. Det finns ju killar som tycker att långt hår o.s.v på tjejer är sexigt å så. Därför måste man försöka täcka de som är fint. Samma sak med kläderna, där ni brukar se att kvinnor med sjal har på sig täckande kläder som inte är tajta. Jo pg.a att man heller inte får visa sin kropp tydligt. ( killar kan attraheras av både hår å kropp därför måste man dölja detta) Sen ärligt talat jag har absolut inget emot kvinnor med sjal men det finns de kvinnor som täcker hela ansiktet och de förstår jag mig inte på. Tycker det är överdrivet. Man ska ju åtminstone kunna se om det är en kvinna juh, kan ju vara en man bakom allt de där.

Jag tycker egentligen att det är ganska nedvärderande tänk emot män.
    Att kvinnor inte ens kan visa sig utan att männen blir påverkade och upphetsade och vill ha dem bara för att de visar sitt hår osv. Män har väl lite självkontroll kan man ju tycka.    
  • Mimmlas
    Novis skrev 2011-07-27 22:21:38 följande:
    Ja förstår, men sen så finns det män som inte har självkontroll.
    Liksom jag tror att islam menar att en man ska inte få chansen att visa
     att han är intresserad eller att han ska behöva tänka något om en annan kvinna.
    Det ska inte förekomma överhuvudtaget. För har man sjal och
    täckande kläder som inte är tajta då tror jag knappast att en man tänker eller visar något på de
    sättet han hade gjort om han hade sett en tjej med shorts/jeans, linne och utan sjal.

Fast borde man inte börja kolla på tjejernas ögon osv då ist, man kan ju bli attraherad av någon som person inte bara yta också. Men det är väl ifs därför det är könsuppdelat umgänge också.
  • Mimmlas
    Pentagram skrev 2011-07-28 01:08:39 följande:
    Det rimliga borde då vara att män bär ögonbindel istället...

Haha ja det vore ju något, en hel religion med skygglappar åt männen ^^
  • Mimmlas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-07-28 09:49:43 följande:
    Att sänka blicken gäller även kvinnor. 

Fast gör folk det längre?? Jag har massor av fd klasskamrater som kommer från muslimska länder och de berättade hur det egentligen gick till. Att de hade väldigt sexiga kläder under tex, för att kunna ta av sig när de gick på privata fester med andra ungdommar osv. Det får man aldrig höra något om i vanliga disskutioner.
  • Mimmlas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-07-28 15:13:27 följande:
     Det hör inte till ämnet. 

Javisst finns det dom som gör det. Jag skrev vad ISLAM lär, inte hur många muslimer följer påbudet eller inte. Du hittar alltid de som inte följer lagen. 

Fast många av dem jag pratat med har varit troende men liksom töjt på vad de äldre och de mer konservativa tyckte. Ungefär som svenska kyrkan inte har riktigt samma värderingar som för hundra år sen.
  • Mimmlas
    1337 skrev 2011-07-28 15:37:50 följande:
    Ansiktet är en attraktiv del av kroppen. Klart män kan attraheras av en kvinna som bara visar ansiktet. Burka is the shit om man nu tycker att det är ett problem att män uppskattar ens utseende.

Eller så får kvinnor och män leva helt seprarerat i olika städer och bara släppas ihop när det ska avlas barn- problem löst ^^ 
    Lustigt att kvinnor är dem som ska straffas för männens okontrollerbarhet. Sen krävs det ju faktiskt en kvinna OCH en man för att inleda en relation. Eller förväntas det att mannen bara tar vad han vill ha om han får chansen? 
  • Mimmlas
    oOHalalOo skrev 2011-07-28 19:36:04 följande:
    Varför det? Kan man bara leva i samma samhälle om man har mindre mängd kläder på sig, eller vad menar du?

På vilket sätt straffas kvinnor?

Ja det är det vanligaste om man tror på att man/kvinna är det som det handlar om i ett äktenskap eller förhållande.

Vad menar du med att mannen förväntas ta vad han vill?

Ditt inlägg är lite otydligt så du får gärna vara mer tydlig och specifik.

Det var ett skämt, förstår du?

Ja de får inte visa sig, de behöver täcka över kroppen. Många idag vill inte men eftersom de bor i ett sånt land så är det ett måste.

Angående att kvinnor måste skyla sig för att inte mannen ska frestas. Det krävs ju två för att inleda något, om kvinnan säger nej så kan ju inte mannen bara ta för sig, eller?    
  • Mimmlas
    oOHalalOo skrev 2011-07-28 19:44:37 följande:
    Det är brukligt att använda smilies, annars kan man bli missförstådd.

Du menar att någon tvingar dem att täcka sig? Då är det fel så klart.

Men de som vill täcka sig måste ha rätt också att få göra det.

Muslimska kvinnor och män täcker sig för att vi har klädkoder vi följer. Det står i Koranen om att sänka blicken, gör man det så kan folk gå nakna omkring en. Det handlar om att leva som man lär och förstå innebörden av att inte titta på andra och bedöma dem och göra inviter. Dvs visa respekt för andra. I Islam är det att visa respekt när man inte tittar på andra, vilket då andra kan uppfatta som respektlöst som kanske faktiskt vill att man ska titta. Så det är inte lätt alltid hur det ska vara.

Du talar om våldtäkt antar jag, det är 'ta för sig' antar jag? Det är lika förbjudet i Islam som i svensk lag i så fall. Det har inget med klädseln att göra, utan att visa respekt för andra och inte antasta dem.

Nu råkar ju ^^ vara en smiely men visst. 

En press från samhället eller en press från person är ju ungefär samma sak. Ungefär som svenskar pressas att inte tatuera sig för då får de inte jobb, tex. Om man ska ta ett exempel, eller att om man har uringat så är man slampa mm. Jag har vänner vars föräldrar blivit råförbannade om de inte skylt sig, speciellt när de varit ute.

Det är klart att de som vill ska göra det, men frågan är hur mycket det är just den personens val och inte yttre press. 

Men varför ska man ha sån respekt? Män skakar väl inte hand med kvinnor heller, hur är det att visa respekt?          
  • Mimmlas
    oOHalalOo skrev 2011-07-29 13:27:17 följande:
    Nu frågade du 1337, men vill bara inflika för min del att jag tycker det är upp till var och en om de vill visa ansiktet eller inte. Det finns ingen lag i Sverige som förbjuder det. Sen att en del tycker det är konstigt eller ovanligt, vad spelar det för roll? Man kan ju inte rätta sig efter vad andra tycker, utan måste utgå från vad man själv tycker är rätt.

Det finns lagar som förbjuder det på vissa ställen. I demonstrationer tex.
  • Mimmlas
    samban skrev 2011-07-29 14:14:29 följande:

Absolut har svenska kvinnor burit slöja av både religiösa och traditionella skäl. Min sambos mormor bar huckle hela sitt liv, av tradition.

Enligt Korintierbrevet 11 är det absolut att föredra att kvinnor täcker håret. Fortfarande finns det massor av kristna kvinnor världen över som täcker sitt hår i kyrkan och vid bön.

Min mormor bar huckle också men inte av religiösa skäl, hon gillade det helt enkelt. 

Ja i kyrkan ja, men det är i ortordoxa kyrkor mest. Men inte i vardagen bara för att skyla sig. 
  • Mimmlas
    oOHalalOo skrev 2011-07-29 13:54:46 följande:
    Fast inte rakt av vad jag vet, utan under speciella omständigheter?

Så i vardagslag är det i alla fall tillåtet och det är vad vi har att rätta oss efter. De som har problem med det får helt enkelt arbeta med de problem som de anser att andras klädval ger dem.

Vad jag vet är det rakt av. 

Jag tror det mest handlar om tradition i sverige, vi nyttjar en annan sorts respekt. 
  • Mimmlas
    oOHalalOo skrev 2011-07-29 20:38:40 följande:
    Förslaget innebär att personer som deltar i demonstrationer inte helt eller delvis får täcka sitt ansikte på ett sätt som försvårar identifikation om det vid demonstrationen skulle uppkomma en störning av den allmänna ordningen eller en omedelbar fara för en sådan störning. De nya bestämmelserna innebär att det som huvudregel kommer att vara tillåtet att vara maskerad i samband med en demonstration. Det är om en ordningsstörande situation uppstår eller är på väg att uppstå som maskeringsförbudet börjar gälla.
    Hittade jag här; www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=12015... Om lagen har ändrats sedan dess vet jag inte.

Tradition att bära slöja? Det vet jag inte, det finns ingen sådan tradition i Sverige vad jag vet. Däremot så har troende kvinnor även före Islams inträde täckt sig. För att det varit och är påbjudet av Allah (swt). Det kallar inte jag tradition, utan är religiöst betingat.

Det sista du har skrivit förstår jag inte. Vad är det för annan sorts respekt som du talar om?
    Ah jo det kan stämma. 

Vi visar inte respekt genom att ignorera eller dölja, vi visar respekt genom att visa att man lägger märke till folk. 
  • Mimmlas
    oOHalalOo skrev 2011-07-29 21:09:38 följande:
    Det är ju inte speciellt vanligt att grannar ens hälsar på varandra? Hur menar du att det är respektfullt och lägga märke till? Vi läser i media då och då att folk ligger och dör i sina lägenheter tills det börjar lukta lik, hur är det respektfullt och lägga märke till? Du har en idealbild tror jag som inte är speciellt irl baserad.

Att klä sig som man vill är varken att ignorera folk, utan att klä sig som man vill (precis som alla andra dessutom) och att dölja sig med kläder (mer kläder än genomsnittet) - samma sak.
    Det beror nog på hur man är själv som person hur man uppfattar saker, här hälsar vi på alla grannar och pratar. Och vi har bara bott i huset i ett halvår. Jag har även en stor dos civilkurage vilket kanske inte alla har. 
    Men vi tar varandra i handen och ser varandra i ögonen, om man igonerar någon anses man vara ohyfsad och om man bor utanför storstäderna så är generellt folk väldigt trevliga och öppna emot alla. 

Jo men det finns ju mer än bara kläderna, som att vända ner blicken, inte ta i hand och inte umgås med folk av motsatt kön som man inte känner i princip.   
  • Mimmlas
    oOHalalOo skrev 2011-07-29 21:21:15 följande:
    Absolut. Jag hälsar också på grannarna, men en del är sega och de verkar inte komma på tanken att de själva skulle kunna hälsa först någon gång.

Hälsar du på dina grannar i handen? Bor du på landet?

Ja men svenskar är rätt bra på att ignorera faktiskt, det ser lite annorlunda ut i länder söderut. Där är det mer öppet och man kan ringa på dörren utan att beställa tid först. Så jag har inte samma erfarenhet riktigt som du verkar ha.

Jag har bott i en svensk mycket liten småstad och ett värre ställe att bli ignorerad och utfryst på får man leta efter. Det räcker med att vara 08 för att bli utfryst, att inte ha bott generation efter generation på orten. Så delar inte din uppfattning alls, inte ens där.

Det är väl skillnad kanske på folk som man möter på bussen och i ICA-kön. Har svårt att se hur man skulle uppnå detta bland folk som man inte är närmare bekant med.

Sen hur man handlar på sin arbetsplats och bland grannar och vänner, det är ju en annan sak.
    Hm okej, här är det lite annorlunda. 

Vi hälsar inte i handen längre, men gjorde det första gången vi möttes. Som är en ganska generell regel tycker jag, de enda jag hälsar på i handen fler gånger än första är arbetskontakter osv. Jag bor i en mindre stad just nu har precis flyttat från sthlm.

Folk har blivit mer introverta senaste 10 åren, det har till och med jag märkt men tycker det mest är i stan. Det blir så mycket folk så att man inte kan ta in alla.    

I den här staden har jag blivit mycket väl bemött, alla vill prata och hälsa och veta vem jag är. Trodde nästan att jag var lik någon som redan bodde här i början, för att alla hälsade på mig som de kände mig redan. 

Folk har alltid velat prata med mig och närma sig mig av någon anledning, även när jag bodde i sthlm så kom grannarna och hälsade på när jag flyttade in och pratade när man sågs.    

Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?