Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
I Blackrose I skrev 2011-07-11 17:37:12 följande:
Han var en profet hitskickad från den allsmäktige guden. Varför kunde han inte förutse att maten han åt var förgiftad av judarna? Tänka sig att han dog pågrund av en matförgiftning av folkgruppen dom flesta muslimer inte tål. Lite komisk är det. Faktiskt. Antingen var han felfri eller inte. Vilket? Om han inte var felfri så hur kan ni sunnimuslimer vilja följa en människas livstil som inte var felfri? Varför skulle man vilja göra exakt samma saker som en människa som inte var felfri gjorde för 1600år sen?
Om hans äktenskap med Aishah ses som fel i dagens samhälle vad säger att annat han gjorde var rätt eller saker som han har sagt var rätt?
Om hans äktenskap med Aishah inte ses som fel så rättfärdigar man alla barnäktenskap som sker runtom muslimska länder. Så hur ska ni ha det? Var han felfri eller inte?
*Det andra långa inlägget besvarar jag senare*
Jag vet inte faktiskt om det är som du säger att muslimer inte tål judar. Personligen har jag inga problem med judar och har även diskuterat med judar (utanför FL) och vi har inte haft några problem åt något håll. Sen kan det kanske tänkas att det är problematiskt i konflikthärvor som i Palestina där den Israeliska staten inte får mycket gillande av någon för sitt handlande. Men det är viktigt att skilja på deras terror och på vanliga judar givetvis. Man får inte dra alla över en kam.
Jag har aldrig påstått att profeten Muhammad (fvmh) var felfri eftersom Islam lär att ingen är felfri eller perfekt förutom Allah (swt).
Att det han sagt var rätt har vi ju bevarat i ahadith. Annars skulle vi veta lika lite om det som andra religioner gör som inte nedtecknat och bevarat ord som sagts av utsända profeter och budbärare.
Jag tycker inte det är så komplicerat, eftersom vi även är uppmuntrade att använda sunt förnuft. Det finns en del som finns nedtecknat i ahadith som handlar om hur profeten (fvmh) handlade och vad han gjorde, men det innebär inte att allt av det är något som vi också ska göra. Han var fattig, det är dock inte påbjudet att vi måste vara det, han sov på en enkel matta på golvet, inget som påbjuder oss att göra det, eller åt ibland bara dadlar, vilket vi inte heller är påbjudna att bara göra osv. Dock har han uttalat en del klart och tydligt för oss att följa, som t.ex. 'be som ni ser mig be'. Och då gör vi det. Fem gånger om dag och utför den tvagning före bön som han gjorde i samband med det.