Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

I Blackrose I skrev 2011-07-11 17:37:12 följande:
    Han var en profet hitskickad från den allsmäktige guden. Varför kunde han inte förutse att maten han åt var förgiftad av judarna? Tänka sig att han dog pågrund av en matförgiftning av folkgruppen dom flesta muslimer inte tål. Lite komisk är det. Faktiskt.
    Antingen var han felfri eller inte. Vilket? Om han inte var felfri så hur kan ni sunnimuslimer vilja följa en människas livstil som inte var felfri? Varför skulle man vilja göra exakt samma saker som en människa som inte var felfri gjorde för 1600år sen?
    Om hans äktenskap med Aishah ses som fel i dagens samhälle vad säger att annat han gjorde var rätt eller saker som han har sagt var rätt?
    Om hans äktenskap med Aishah inte ses som fel så rättfärdigar man alla barnäktenskap som sker runtom muslimska länder. Så hur ska ni ha det? Var han felfri eller inte?

*Det andra långa inlägget besvarar jag senare*
    För att han var en vanlig människa. Du kanske tänker på Kristendomen som framställer Jesus (fvmh) (endast profet enligt Islam) som Gud och därmed skulle kunna ha 'samma tankar'?

Jag vet inte faktiskt om det är som du säger att muslimer inte tål judar. Personligen har jag inga problem med judar och har även diskuterat med judar (utanför FL) och vi har inte haft några problem åt något håll. Sen kan det kanske tänkas att det är problematiskt i konflikthärvor som i Palestina där den Israeliska staten inte får mycket gillande av någon för sitt handlande. Men det är viktigt att skilja på deras terror och på vanliga judar givetvis. Man får inte dra alla över en kam.

Jag har aldrig påstått att profeten Muhammad (fvmh) var felfri eftersom Islam lär att ingen är felfri eller perfekt förutom Allah (swt).

Att det han sagt var rätt har vi ju bevarat i ahadith. Annars skulle vi veta lika lite om det som andra religioner gör som inte nedtecknat och bevarat ord som sagts av utsända profeter och budbärare.

Jag tycker inte det är så komplicerat, eftersom vi även är uppmuntrade att använda sunt förnuft. Det finns en del som finns nedtecknat i ahadith som handlar om hur profeten (fvmh) handlade och vad han gjorde, men det innebär inte att allt av det är något som vi också ska göra. Han var fattig, det är dock inte påbjudet att vi måste vara det, han sov på en enkel matta på golvet, inget som påbjuder oss att göra det, eller åt ibland bara dadlar, vilket vi inte heller är påbjudna att bara göra osv. Dock har han uttalat en del klart och tydligt för oss att följa, som t.ex. 'be som ni ser mig be'. Och då gör vi det. Fem gånger om dag och utför den tvagning före bön som han gjorde i samband med det.
  • oOHalalOo
    Anna1972 skrev 2011-07-11 19:04:39 följande:
    Jag vet av egen erfarenhet att ofta är kvinnorna en egendom.Dom har en annan uppfostran än svenskarna vilket gör att kvinnorna är födda med det tankesättet redan.Nu är det ju också så att man ska absolut inte dra alla muslimer över en kam för alla är olika.Och det beror också på var man bor och hur hög tro man har.
    Det är sorgligt om det är muslimska kvinnor som får sig itutat att de är egendom, eftersom det inte är vad Islam lär. Det är säkerligen bl.a. därför Allah (swt) påbjuder att söka kunskap för alla, det är ett ansvar för var och en som är muslim. Då lär man sig istället vad religionen har att säga och slipper att sitta i kulturella fällor och föras långt bort från Islams läror.
  • oOHalalOo
    Nikkili skrev 2011-07-11 22:05:21 följande:
    Men det står i koranen att det är okey om kvinnan inte lyder efter deras olika steg......det är förbjudet och koranen uppmanar folk till brottsliga handlingar!
    Sen står det också en vers efter den som man inte ska glömma bort:

''Om ni är rädda för oenighet mellan en man och hans hustru, utse då en skiljeman ur hans familj och en skiljeman ur hennes familj, om båda (innerst inne) vill försonas, skall Gud återställa det goda förhållandet mellan dem.'' (4:35)
  • oOHalalOo
    Jakkolina skrev 2011-07-12 20:26:06 följande:
    Så det ursäktar det första eller vad vill du säga med det.....
    Nej. Det har jag förklarat tidigare i tråden däremot. Antingen har du läst det eller om du är ny på forumet så rekommenderar jag dig att läsa bakåt i tråden.
  • oOHalalOo
    Self Evident skrev 2011-07-12 21:32:14 följande:
    Slöja är ett plagg enbart avsett för kvinnor, inte män. Det innebär att plagget används för att särbehandla kvinnor och att särbehandla någon p.g.a. medfödda egenskaper, som kön i det här fallet är diskriminering, inget annat. Det är t.ex. som att säga att alla färgade bör bära en grön stjärna, det är valfritt och i all välmening men det är ändå något som rekommenderas eftersom det står i en bok från 300-talet. 

Ett förbud ger den kvinna som tvingas bära slöja samhällets stöd och beskydd om hon vägrar, till skillnad från nu när hon är helt rättslös i det avseendet. Risken att det finns kvinnor som tvingas bära ett könsdiskriminerande plagg är tillräcklig för ett förbud, vilket man redan har insett i vissa andra europeiska länder.  
    Bikini är avsett bara för kvinnor, är det diskriminerande? Kjol är vanligtvis avsett endast för kvinnor, är det diskriminerande? Sminkindustrin vänder sig till kvinnor, är det diskriminerande?
    Varför särbehandlas kvinnor?

Ett förbud medför att den kvinna som själv vill klä sig som hon vill - tvingas att inte göra det. Det tycker jag är diskriminerande att inte tillåta - kvinnor - att få klä sig som de själva vill.
  • oOHalalOo
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-07-12 22:45:02 följande:
    Jag tycker det är mer störande att Harembyxan egentligen är ett plagg för muslimska män, eftersom att profeten skall återfödas av en man, harembyxan har liksom plats för honom när han trillar ut.... AJ
    Det är en myt. Islam. Alla profeter som skulle födas har redan fötts. Den siste för drygt 1400 år sedan.

Att det finns män som bär byxor som inte är åtsittande beror ju snarare på att de följer den islamiska klädkoden för män.
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2011-07-12 22:54:13 följande:
    Är det en myt att det fötts profeter eller att alla redan har fötts eller att det ska födas fler?
    Jag skrev lite klumpigt i inlägget så bra att du dubbelkollar.

Att någon profet ska födas i ett par byxor.
  • oOHalalOo
    Jakkolina skrev 2011-07-12 23:18:16 följande:
    Slöjan är till för att dölja kvinnor,bara för att dom är kvinnor...högklackat är till för att framhäva och slöja eller ännu värre niqab är till för att dölja och gömma samt förminska kvinnan och göra henne till en anonym skepnad!

Fattar inte hur man kan försvara det över huvud taget!!
    Varför ska då inte också männen framhävas genom att bära högklackat? Varför diskrimineras de eftersom den typen av skor inte görs för dem?
  • oOHalalOo
    Jakkolina skrev 2011-07-12 23:19:53 följande:
    Vad har dom byxorna för funktion då,alltså varför måste dom se ut som gällivarehäng!?
    För att inte sitta åt kanske, som jag redan skrev? Eller för att man får välja hur man vill klä sig? Det kan också vara funktionen.
  • oOHalalOo
    SkåneP skrev 2011-07-12 23:22:33 följande:
    Hade män efterfrågat det hade en marknad och produktion funnits.

Efterfrågar kvinnor högklackat eller presenteras det för kvinnor som ett måste, designat av män kanske?

Tycker fortfarande det är diskriminerande att utbudet inte finns utan att det måste efterfrågas.

Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?