Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-07-14 12:36:03 följande:
    Syster Halal

Jag måste säga att du skriver mycket bra och informativa inlägg.  

Tack ska du ha! 
    Tack för dina goda ord. Glad
  • oOHalalOo
    Self Evident skrev 2011-07-14 13:38:26 följande:
    Religiösa personer får gärna ägna sig åt politik så länge de utövar sin religion privat och inte blandar in sina religiösa värderingar i politiken. Man kan inte som t.ex. Waberi företräda moderaterna som förespråkar hårdare tag mot kvinnofridsbrott och samtidigt sitta i TV och hävda att det är ok med vissa former av hustrumisshandel för det säger hans religion. KD har inte heller något i politiken att göra. Det är ett fullkomligt meningslöst parti.

Det var skolchefen för Alsalamskolan Hussein al-Daoudi som deklarerade att "en riktig muslim inte kan vara homosexuell" trots att skolan har en likabehandlingsplan. Han får tycka och tro vad han vill privat men inte stå och ljuga inför barnen i sitt ämbete i strid med den läroplan som är kravet för att skolan får drivas öht: Alsalamskolan anmäldes därför mycket riktigt av RFSL.

Det har även funnits kristna friskolor där man medvetet inte har lärt barnen de naturvetenskapliga teorierna om jordens tillblivelse eftersom de strider mot den egna regligionens skapelseberättelse. Den typen av avvikelser får inte förekomma inom skolan eftersom det innebär att vissa barn inte får utbildning utifrån den rådande läroplanen och det i sig är diskriminering.

Därför är jag helt emot religiösa friskolor och för en statlig skola där alla barn ges samma förutsättningar.    

.
    Det gäller väl också andra? De som misshandlar sina fruar (om någon gör det) ska inte bidra till någon lättnad i den lagen, bara för att bejaka sitt eget brott så att säga. Så självklart handlar det om opartiskhet och framförallt förnuft i politken (även om det knappast ser ut så många gånger idag i alla fall, men något att sträva efter kanske?)

Du kan ju inte säga att KD är värdelösa, de har blivit invalda pga av de demokratiska reglerna, då får du också stå ut med att de finns där med sina åsikter.

Aha ok, känner inte till fallet. Ja men det är klart, det får han tycka så mycket han vill, men inte i så fall frångå läroplanen.

Det är nog ändå få friskolor som har denna dagordning som du tar upp, och jag tycker inte valmöjligheten för de andra som följer läroplanen bara ska tas bort pga några som klantar sig.
  • oOHalalOo
    Self Evident skrev 2011-07-14 13:57:24 följande:
    Problemet är ju inte de kvinnor som vill sitta separat utan de som inte vill. Den dagen kanske kommer, det kanske t.o.m. redan har hänt, och om en kvinna inte får sitta där hon vill p.g.a. sitt kön så är det glasklar diskriminering. Om jag som icke-muslim besöker en gudstjänst så gäller samma regel för mig enbart för att jag är kvinna även om jag t.ex. skulle vilja sitta längre fram för att se bättre i studiesyfte. Då är det enbart en diskriminerande regel baserat på kön.

Med tanke på att man har utexaminerat kvinnliga imamer i Marocko så ska du kanske inte vara så säker på att det aldrig kommer att förändras. En dag kanske vi får se en muslimernas Rosa Parks som sitter där hon vill och vägrar flyttar sig. Konstigare saker har hänt.  
    Hur många rör dig sig om tror du? Deras anmälningar till DO skulle ingen media ha missat, det kan jag då garantera. Men det har varit tyst på den fronten, inte sant?

En man får inte heller sitta där han vill, då är även han diskriminerad om vi ska tala i de termerna.

Jämför det med att den muslimska bönen och dyrkan inte handlar om diskriminering gentemot de troende. Bara som ett litet vattenhål för dig.

Då tycker jag du besöker kyrkan istället, den verkar passa dig bättre om du bara utgår ifrån 'bordsplaceringen' så att säga.

Det är kanske ovanligt idag, dock har vi i vår historia har många kvinnor varit framträdande och kunniga i Islam. Vi har även t.ex. betydande kvinnor som är en del av ahadithberättarna. Så kvinnor har alltid haft en viktig roll i kunnandet och utbildningen. Det är väl mer idag som en del gått ifrån det islamiska konceptet och inte längre följer de rättigheter som även kvinnan har givits.
  • oOHalalOo
    Self Evident skrev 2011-07-14 14:17:50 följande:

Ha ha ha Halal, halvmåne i taket, eller hur ni nu säger men det finns t.o.m. en muslimsk Facebooksida för rörelsen Pray in

A peaceful protest against the segregation of women in the Mosque that is neither necessary nor founded within our religious sources.

www.facebook.com/pages/STAND-IN/303158365675?...#!/pages/STAND-IN/303158365675?sk=info

Läs gärna journalisten Asra Q. Nomanis artikel om de muslimska kvinnornas manifestation. Det enda jag kan säga är Right on sister!.            

Let these women pray!
    In an uprising reminiscent of the lunch-counter protests of the 1960s,  women at one of Washington D.C.'s most popular mosques are copying the tactics of the civil-rights movement, and refusing to follow rules that ban them from praying with the men. Asra  Q.  Nomani on the arrest threats and outrage that followed.    

www.thedailybeast.com/articles/2010/02/27/let...

Jag delar inte hennes uppfattning. Dock får hon göra vad hon vill, det är upp till henne. Alla är ansvariga för sina egna handlingar, inte andras.
  • oOHalalOo
    Self Evident skrev 2011-07-14 14:44:03 följande:
    Hon?? Inser du att det handlar om en hel rörelse med även manliga muslimska sympatisörer som deltog i manifestationerna?
    Och nej, de får inte alls göra som de vill, det vet du mycket väl. När de muslimska kvinnorna försökte be på männens plats ringde moskéföreträdarna efter polisen och krävde ett besöksförbud för kvinnorna. Det blev dock problematiskt för polisen eftersom regeln de facto är diskriminerande och inget som rättsväsendet kan försvara.
    Det spelar ingen roll, du hänvisade till en person i en artikel, därför 'hon'.

Som sagt de får driva sin kamp, jag varken stödjer den eller förhindrar den. Den är ointressant ur min synvinkel sätt.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-14 14:46:04 följande:
    Men man kan inte be tillsammans med sin man eller fru i mosken?

Vetdu, egentligen ger jag blanka fan i hur ni väljer att göra men kom då inte och säg att det är en jämställd religion för vilken normalfuntad människa som helst förstår att så inte är fallet.
    Nej.

Utförande av bönen är jämställt, både man och kvinna har påbudet att be.

Dock ber vi inte alltid sida vid sida när vi utför den.

Det får du och andra tycka vad ni vill om. Men jag är dock förvånad hur ni kan bry er så mycket om det och provoceras av det så det kan fylla sida upp och sida ner på FL. Det är snarare ett mycket intressant fenomen i sammanhanget.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-14 14:46:57 följande:
    Om Islam är en jämställd religion varför har Allah bara skickad manliga profeter? Är inte kvinnorna kapabla till att vara en profet?
    Jämställdheten sitter inte i könet. Utan i handlingarna. Ibland gör män saker på ett sätt och det förminskar inte kvinnorna och ibland är det tvärtom.

Alla profeter har varit män enligt Islam i alla fall. Det handlar knappast om att inte vara kapabla utan om andra kriteria skulle jag tro.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-14 14:51:34 följande:
    Det är alltid lika rolig och underhållande att lära dig om din egen religion Halal.

Berättad av Saud:
    Jag hörde Allahs Apostel säga, ”Om Någon äter sju ’Ajwa dadlar varje morgon kommer varken magi eller gift att påverka honom den dagen.” (Sahih al-Bukhari, Volym 7, Bok 71, Nummer 664)

Det verkar inte ha hjälp Mr. Mohammad särskilt den dagen då han blev förgiftad av en kokt lamm och dog pågrund av det. Konstig nog.

Varför svarade du inte på det andra jag hade skrivit? Ska jag tolka det som att du inte har något mer att säga?
    Varsågod, om du lär dig något.

Att dö är varken magi eller gift. Döden når oss alla. Den kan inte trollas bort. Sen hur vi dör, ja det finns hur många sätt som helst.

Vilket andra? Påminn mig
    .
    Det finns en del som du bara hoppar över för din del, men jag ids inte gå tillbaka och kolla upp. Jag vet varför du inte svarar.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-14 15:29:57 följande:
    Va inte så egenkär Halal. Jag kan bara tala för mig själv. Jag provoceras inte av hur ni ber. Jag tåler bara inte skitsnack och det är ren skitsnack att säga att Islam är en jämlikt religion.
    Vi verkar inte ha samma förståelse av ordet egenkär. För mig betyder det något helt annat.

Vi uppfattar vår religion som jämlik och rättvis och inget du tycker förändrar ju det. Så om du vill stångas med dig själv så varsågod för all del.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-14 15:32:16 följande:
    Jaså?! Som vad? Sluta skriv en massa mummel. Vad tror du det handlar om? Att kvinnorna är bättre på att föda barn, ta hand om barn, laga mat, diska, tvätta, städa och passa upp sina män medans männen ska ha hand om ALLA viktiga sysslor som rör samhället? Yeah yeah, jämlikt var det?

Nå, jag väntar. Vad handlar det om att alla profeter  har varit män?
    Du behöver inte brusa upp. Vi diskuterar bara.

Tror du behöver läsa lite igen.

''Kvinnan som en medlem av samhället´´ http://islam-svarar.se/pages/content/view/254/86/ 

''Kvinnan i Islam'' http://islam-svarar.se/pages/content/view/253/86/ 

''Kvinnan som människa'' http://islam-svarar.se/pages/content/view/250/86/

''Kvinnor i ett koraniskt samhälle'' http://islam-svarar.se/pages/content/view/233/86/ 

Jag kan inte svara på just profet-frågan för är inte insatt i just det. Så jag vill inte skriva något bara för att du vill jag ska skriva något.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?