Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Self Evident skrev 2011-07-13 15:58:26 följande:
    Güngür och Dervish, (varav den ena själv är muslim), har i boken "Varför mördar man sin dotter?" gjort en gedigen kartläggning av företeelsen hedersvåld och bland annat intervjuat förövarna själva. De konstaterar att hedersvåld saknar stöd i Koranen men det är bara i muslimska länder som man har misslyckats med att utrota denna sed. Hedersmord förekommer visserligen bland kristna minoriteter i länder med muslimsk majoritetsbefolkning men inte i länder med kristen eller judisk majoritet. De presenterar ingen förklaring utan konstaterar enbart fakta och understryker att företeelsen inte går att likställa med det allmänna partiarkala våldet mot kvinnor.
    Det är intressant men inte avgörande. Egentligen saknar det betydelse vilken religion man hänvisar till om man använder den för att förtrycka andra människor. Det är handlingen i sig som ska motarbetas med alla medel.
    Bra inlägg och jag håller med. Det sista du har skrivit är det som man bör fokusera på när man ska komma tillrätta med företeelsen. Vad många annars gör är att beskylla religionen eller muslimer allmänt för att påbjuda en sådan horribel sedvänja, och då kan man undra hur man ska kunna komma tillrätta med det när man inte ens lägger vikten vid problematiken med själva handlingen och att det är den som ska attackeras för att kunna komma tillrätta med det hela?
  • oOHalalOo
    Anton Chigurh skrev 2011-07-13 16:26:58 följande:
    Nä, jag refererade inte till några hedersmord utan att kvinnor är hänvisade till balkonger när dom skall ha sin bönestund i en moské, eller i bästa fall längst bak i bönelokalen. Jag för min del tycker symboliken är solklar här.

Eller varför, helt ärligt Halal, är inte kvinnorna längst fram och männen längst bak ???

Och din jämförelse med ett biobesök bör du nog fan lämna därhän........................! 
    Då var det bara ett simpelt missförstånd, sånt händer. Inget att klänga sig fast vid.

För dig är symboliken solklar medan det för mig inte finns någon symbolik förutom den andliga och bönen. Dvs kvinnor och män är likvärdiga inför Allah (swt) oavsett var i moskén man sitter - för övrigt annars också.

För att inte distrahera männen kanske? Oftast sitter inte heller kvinnorna direkt bakom männen utan är i ett annat rum eller det finns något emellan, eller då en trappa upp. Det ska inte finnas något som distraherar under bönen, utan den är till för bara bön och inte tankar som far omkring.

Strunta i bion, inga problem.
  • oOHalalOo
    martinam skrev 2011-07-13 16:42:58 följande:
    ehhhh vet inte hur många män som ringt om mina skor som jag lagt ut på blocket... rätt många dock.. vem säger att högklackat BARA är för kvinnor?? Man väljer väl för tusan själv om man vill köpa ett par högklackade eller inte... Å inte står det heller någonstans att "kvinnor SKALL bära högklackat för att framhäva" de gör man för att man SJÄLV tycker det är snyggt.
    Kanske de ville köpa dem till sina fruar/tjejer/sambos? Inte till sig själva? Kvinnorskor har ju oftast inte herrstorlekar ens. Det ska till en man med pyttefötter för att få in dem i en stilettsko eller pumps eller nåt sånt.

Har jag sagt att man inte väljer själv? Det är ju det jag skriver hela tiden, att vi ska få välja själv! Även vi kvinnor som vill ha slöja och mer kläder på oss.

Det stod nog om att kvinnor ska framhävas, men inget om att män ska det. Det kan man uppfatta diskriminerande eller nedvärderande av männen. Vi kan dra det ännu längre, männen kan ses som mindre värda för att de inte framhäver sig. Så här kan man hålla på hur länge som helst.

Varför kan vi inte bara få vara som vi är och vill vara? Utan en massa fördömanden och trakasserier och förtryckande kommentarer?
  • oOHalalOo
    Jakkolina skrev 2011-07-13 21:31:06 följande:
    Och varför i hela friden kan dom inte sitta ihop som man gör i en biosalong?
    Här tänkte du nog inte till. Man går på bio för att roa sig och käka popcorn och skratta och gråta och bli skrämd.

Muslimer går till moskén för andlig näring och för att be.

Två helt olika saker.
  • oOHalalOo
    Chipstern skrev 2011-07-13 21:43:10 följande:
    Du tror inte att det handlar om att kvinnorna själv vill framhäva sig och inte är påtvingat som du vill göra sken av.

Dock så är jag ytterst frågande till varför så mycket ska handla om könsroller då det gäller islam...
    Ni vill ju att alla ska bedömas lika, men det flesta inlägg här handlar om hur orättvisa könsrollerna är. Hur kan det komma sig?
    Jag tror få tvingas att klä sig som de gör. Däremot tror jag 'seden' påverkar en del personer. De vågar helt enkelt inte klä sig för udda, för samhället är fördömande. Valet är inte alltid helt solklart då.

Du sätter likhetstecken mellan könsroll och orättvisa. Det är inte så jag ser det. Utan att bejaka sin roll, vilket leder till jämlikhet. Jag ser jämlikhet som går ut på att man och kvinna 'ska se ut' på samma sätt, göra allt på samma gång och samtidigt, och en 50/50 princip inte som jämlik utan lite påtvunget och påklistrat av tidens anda. Det känns inte allt helt rejält. Utan nästan som ett tvång emellanåt.

Vad är det som är orättvist? När du hör folk beklaga sig och vända sig till DO då har du rätt i sak. Men så ser det inte ut när det gäller detta eller hur? Så muslimer har uppenbarligen inget problem med detta, varför har ni andra det?
  • oOHalalOo
    Self Evident skrev 2011-07-13 22:03:35 följande:
    Och det är just därför staten, rättsväsendet och alla former av myndighetsutövning måste vara i möjligaste mån befriade ifrån religionens inflytande. Samma rättigheter och skyldigheter ska gälla för alla medborgare. Inga undantag kan göras p.g.a. religion för då frågår man själva grunden i det demokratiska samhället. Om skolan t.ex. tillåter muslimska föräldrar att undanta sina döttrar från sexualundervisning och idrott, vilket onekligen har förekommit, så fråntar skolan indirekt dessa flickor rätten till den utbildning som alla andra barn får enligt läroplanen.

Av samma anledning borde religiösa friskolor oavsett inriktning förbjudas. Annars riskerar vi att få rektorer som på fullt allvar hävdar att det inte finns homosexuella muslimer eller lärare som inte vill lära ut belagd naturvetenskap utan enbart hålla sig till religionens skapelseberättelser. Det finns idioter även inom den kommunala skolan, (bara för att föregå Dorian), men de är det åtminstone i strid mot och inte i enlighet med den rådande läroplanen.
    Ja och det är de ju också inte sant? Däremot så menar du väl inte att religiösa personer inte skulle ha plats i politiken, bara för att de är religiösa?

Hur skollagen och läroplanen ser ut, måste ju berörda instanser ta tag i. Jag håller dock linjen att man följer läroplanen.

Varför skulle friskolorna lära ut att det inte finns homosexuuella personer? De är ålagda att följa läroplanen som alla andra. Ingår det då i undervisningsmaterialet att man ska lära ut att det finns homosexuella personer, då lärs det också ut. Här förstår jag inte riktigt hur du resonerar faktiskt?

Samma när det gäller natuvetenskap. Det är ett av ämnena i läroplanen. Varför skulle inte det ämnet undervisas i?
  • oOHalalOo
    martinam skrev 2011-07-13 23:34:15 följande:
    hahaha mm du tror de va.. jag har för övrigt storlek 41... vilket även många män har... sen att dom skall köpa dom till sina tjejer... trosorna som många av dom oxå undrar om man kanske inte kan sälja... e dom oxå till tjejerna då eller?

Nu är det ju faktiskt frågan "varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn" som TS ställer.
    Och hur du kan jämföra kvinnors fria vilja att bära högklackat med att muslimska kvinnor skall gömma sitt hår och hålla sig i ett annat rum under bön kan jag för allt inte förstå... 

På mitt förra jobb fans en muslimsk kvinna som kom få fredagarna för att lära sig svenska.. hennes man lämnade av henne och hämtade henne.

Hon bar alltid huvudduk, jag frågade varför och hon sa att det ingick i hennes religion, jag frågade om hon inte ville ta av den nu då dom flyttat till sverige. Svar  "jo, men de vill inte min man"   
    Hon var alltid jätte trevlig och pratsam och glad... när hennes man kom tappade hon talförmågan och gick med huvudet böjt..

Det är INTE en kvinna som "väljer själv" så som du så fint påstår att alla muslimer gör.

visst finns det säkert undantag...

Sen hade jag några kunder som var så lyckliga över att bo i sverige för här FICK man som KVINNA cykla, medans det var förbjudet i hennes land för kvinnor att cykla då det ansågs orent att grensla något.

Frihet in my ass....                 
    Jag vet inte vad folk köper och säljer på Blocket. Och tänker inte diskutera den biten mer.

Jo jag jämför så här, de kvinnor som vill bära högklackat har alla möjligheter att göra det och ingen som höjer ögonbrynen och uttalar sig förnedrande om det. När en muslimsk kvinna vill ha samma frihet att välja sina skor (kanske högklackat vad vet jag?) och täcka sig så höjer helt plötsligt många på ögonbrynen och uttalar sig förnedrande om både henne och hennes val. Varför gäller inte friheten likvärdigt svenska kvinnor i det svenska samhället? Oavsett om de är muslimer eller inte? Varför skiljer man på kvinnor och kvinnor och vad deras rättigheter är?

Jag har väl inte heller sagt att alla inte väljer själv? Det gäller väl även icke-muslimer? Det var väl inte direkt det som frågan handlade om heller? Även om kvinnan du nämner är tråkigt att höra om. 

Har inte hört att det är förbjudet att cykla. Det var något nytt för mig. Var kom den kvinnan ifrån? Sen att en del kanske tycker det är olämpligt att cykla med korta byxor och fladdrande hår det är ju en annan sak. Man kan cykla med både byxor och slöja på sig i alla fall, om det är cykla man vill göra. Funkar väldigt bra.

Så jag tycker inte riktigt det är rättvist att utifrån dina två exempel förbjuda alla övriga muslimska kvinnor i Sverige sin rättighet att själva välja vad de vill sätta på sig och göra.
  • oOHalalOo
    Birdie skrev 2011-07-14 00:03:03 följande:
    Ja i vissa muslimska länder får ju inte kvinnan ens köra bil, undrar varför är man rädd att hon ska fly eller anses hon inte klara av det?
    Vad jag vet så är det i Saudiarabien som de har en sådan lag. Det kanske är bäst att du frågar dem varför de har den lagen? Annars kan vi ju bara spekulera här och nu om det, ingen av oss här lär känna till det i alla fall.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-14 10:04:17 följande:
    Och det blir helt fel om man gör det ihop med den man är gift med?
    Man kan gå dit tillsammans och sen ber man med män respektive kvinnor och sen går man hem.

Eller så ber man tillsammans hemma, om det skulle vara viktigare för en själv.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?