martinam skrev 2011-07-13 23:34:15 följande:
hahaha mm du tror de va.. jag har för övrigt storlek 41... vilket även många män har... sen att dom skall köpa dom till sina tjejer... trosorna som många av dom oxå undrar om man kanske inte kan sälja... e dom oxå till tjejerna då eller?
Nu är det ju faktiskt frågan "varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn" som TS ställer.
Och hur du kan jämföra kvinnors fria vilja att bära högklackat med att muslimska kvinnor skall gömma sitt hår och hålla sig i ett annat rum under bön kan jag för allt inte förstå...
På mitt förra jobb fans en muslimsk kvinna som kom få fredagarna för att lära sig svenska.. hennes man lämnade av henne och hämtade henne.
Hon bar alltid huvudduk, jag frågade varför och hon sa att det ingick i hennes religion, jag frågade om hon inte ville ta av den nu då dom flyttat till sverige. Svar "jo, men de vill inte min man"
Hon var alltid jätte trevlig och pratsam och glad... när hennes man kom tappade hon talförmågan och gick med huvudet böjt..
Det är INTE en kvinna som "väljer själv" så som du så fint påstår att alla muslimer gör.
visst finns det säkert undantag...
Sen hade jag några kunder som var så lyckliga över att bo i sverige för här FICK man som KVINNA cykla, medans det var förbjudet i hennes land för kvinnor att cykla då det ansågs orent att grensla något.
Frihet in my ass....
Jag vet inte vad folk köper och säljer på Blocket. Och tänker inte diskutera den biten mer.
Jo jag jämför så här, de kvinnor som vill bära högklackat har alla möjligheter att göra det och ingen som höjer ögonbrynen och uttalar sig förnedrande om det. När en muslimsk kvinna vill ha samma frihet att välja sina skor (kanske högklackat vad vet jag?) och täcka sig så höjer helt plötsligt många på ögonbrynen och uttalar sig förnedrande om både henne och hennes val. Varför gäller inte friheten likvärdigt svenska kvinnor i det svenska samhället? Oavsett om de är muslimer eller inte? Varför skiljer man på kvinnor och kvinnor och vad deras rättigheter är?
Jag har väl inte heller sagt att alla inte väljer själv? Det gäller väl även icke-muslimer? Det var väl inte direkt det som frågan handlade om heller? Även om kvinnan du nämner är tråkigt att höra om.
Har inte hört att det är förbjudet att cykla. Det var något nytt för mig. Var kom den kvinnan ifrån? Sen att en del kanske tycker det är olämpligt att cykla med korta byxor och fladdrande hår det är ju en annan sak. Man kan cykla med både byxor och slöja på sig i alla fall, om det är cykla man vill göra. Funkar väldigt bra.
Så jag tycker inte riktigt det är rättvist att utifrån dina två exempel förbjuda alla övriga muslimska kvinnor i Sverige sin rättighet att själva välja vad de vill sätta på sig och göra.