Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Mentat skrev 2011-07-11 08:10:52 följande:
    Jaha. Fast enligt islamportalen, vilken man tycker borde ge ett korrekt svar utifrån islamska principer, så hävdas det att det är fullt logiskt och rimligt att män ärver dubbelt så mycket som kvinnor med motiveringen att kvinnor (Jfr islamportalen.se/index.php?option=com_content...:vad-aer-kvinnans-andel-av-arvsraett-enligt-islam& catid=7:vanliga-fragor&Itemid=25) skall ha "hemgift och underhåll och att hon är undantagen från väpnad strid och betalande av lösensumma."

Man kan säkert anse mycket om det men knappast att det präglas av någon jämställdhet i alla fall även om jag inser att ämnet är religion.

Som SkåneP har påpekat var Sverige inte heller alltid jämställt förr i tiden även om det just vad arvsrätt beträffar har funnits exempel på lika arvsrätt i de äldsta nedtecknade lagar vi har. Förutom Gotland som han nämner var det tydligen gammal tradition att kvinnorna i Småland ärvde lika som män, det för övrigt i tider då hon rimligen både hade hemgift, fick underhåll och var undantagen från väpnad strid och eventuella lösensummor, det senare har dock inte varit särskilt vanligt i Sverige för allt vad jag vet.

Poängen är väl att vi sedan åtminstone hundra år tillbaka, mer egentligen, har rört oss mot ett allt mer jämställt samhälle. Sker det någon sådan rörelse i olika muslimska länder eller framför allt, eftersom det är trådens ämne, inom den muslimska tron?
    Jo som jag skrev i ett inlägg i går så är det också en del i tanken, när man lätt stirrar sig blind på att mannen ibland ärver en större andel. Han kan inte fritt använda sin arvedel hur han vill, oavsett hur stor eller liten den är, han har förpliktelser med den, vilket kvinnan då inte har.

Det är det som blir lite krypist. För du gör jämförelsen att det inte är jämställt, för du jämför med hur det fungerar i Sverige. Men å andra sidan så har svenska män inga förpliktelser med sin arvedel. Så det går inte riktigt att så kategoriskt försöka jämföra. För förutsättningarna ser olika ut.

Idag är det lätt att se svensk och västerländsk jämställdhet som den enda och enda rätta. Det är bra att sträva efter lika lön för samma arbete, att vi är lika värda osv dessa tankar delar Islam. Men däremot så handlar inte jämlikhet i Islam om att vi ska göra precis samma sak alla gånger - för att vara jämställda. Vi har andra sätt att mäta jämställdhet och jämlikhet på.

Det är därför vi ofta har lite svårt att komma så mycket längre i den här typen av frågor, för den sida som du 'representerar' har svårt att se att det kan finnas andra sätt som man också kan utgå från och mäta utifrån. Det är inte bättre eller sämre, utan annorlunda bara.
  • oOHalalOo
    Kinya skrev 2011-07-11 08:54:46 följande:
    Jag tycker att muslimer verkar ha dålig manssyn! De anser ju att män inte klarar av att tygla sig om de ser en kvinna som inte döljer sin kropp tillräckligt. De verkar tro att alla män är våldtäktsmän om de skulle råka se en lättklädd kvinna. Nä, män är inte sådana. Otroligt förolämpande tycker jag.
    Fast om man ser till vad Islams källor säger så är det inte det som det handlar om, att män inte kan tygla sig. Utan det står i två efterföljande verser i Koranen (24:30 och 24:31) att män och kvinnor ska sänka blicken. Det innebär att inte t.ex. stirra på andra, inte komma med kommentarer, inte tafsa, inte våldta osv. Dvs det spelar egentligen ingen roll hur folk klär sig, en muslim ska 'vända bort blicken'. Det är ju faktiskt respektfullt att göra det. Sen att en del då kan uppfatta det i sig provocerande att inte titta när de har gjort sig fina och iordning för att gå ut, det får man bara ta så att säga. Det är av respekt. Sen om det då finns blådårar som ändå inte lever som de lär, de ska tänka om och tänka rätt tycker jag. Men folk har ju en egen fri vilja och gör vad de vill med den. Men tycker man deras uppträdande är olämpligt, då ska man lägga skulden på de personer som uppför sig illa, inte på muslimer i allmänhet eller på religionen.
  • oOHalalOo

Cloud skrev 2011-07-11 09:23:40 följande:
    En nära bekant till mig jobbar i Stockholm på veckorna och blev förra veckan ifrågasatt av muslimerna på hans arbetsplats ang att han åkte ifrån sin sambo. De menade att kvinnor ska vaktas, alltid. Mysiga killar.
    Hehe så dessa killar hade inga egna sambos att vakta då? Lol, alltså det finns folk och folk. Så är det bara.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-11 09:23:46 följande:
    Vad får en kvinna göra om mannen är tjurskallig och allmän upproris? Får man som en kvinna ge ett lätt slag typ i skrevet på sin man för att få honom att förstå att det han håller på med är fel eller är eran män felfria?
    Alltså jag jag är inte man men jag tror det är en jättestor skillnad på att daska till någon på armen och att slå i skrevet?! Det lär göra ont och kan skada kanske t.o.m. Varför skulle man vilja skada den andra? Det är inte det som det andra heller handlar om som ha diskuterats.

Jag tror muslimska kvinnor är väldigt bra på att använda det första steget i trappan. Det räcker långt. Eftersom den muslimske mannen och frun som tillsammans vandrar på Allahs (swt) i innerligt samförstånd, inte behöver göra mer än så. Prata om vad det nu är och påminna varandra helt enkelt. Man har alltid en gemensam värdegrund att luta sig emot.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-11 09:46:13 följande:
    Med andra ord så är den muslimska mannen rätt dålig eller rent av urusel på att kommunicera eftersom han tillåts att daska till sin fru för att rätta till henne?

Om vi ändå säger att den muslimska kvinnan inte kommer något vart när man väl befinner sig i den första trappsteget. Vad får man då göra? Får man rätta till sin man genom att slå honom lätt där man får slå?
    Nej, du gör som en hel del andra som deltar i diskussionen, bortser helt från de andra stegen. Det är synd tycker jag, samtidigt som det visar att det inte är ett islamiskt koncept att följa, dvs att bortse/hoppa över, för det är ju vad muslimer å sin sida är ålagda att göra - se till att lösa detta stegvis om så behövs.

Du har svaret i versen som citerats, men som sagt få verkar ha läst. 

• oOHalalOo
    SkåneP skrev 2011-07-11 09:48:02 följande:
    (min fetstil)

Nja, eftersom vi diskuterar mannens ev rätt att med våld tillrättavisa sin hustru, så är det också mannens rätt att utifrån religion och övertygelse styra hur kvinnan ska leva sitt liv det handlar om.
    Å andra sidan om man läser också annat av Islams källor, förutom just vers 4:34 så framkommer det också att även kvinnan har skyldighet (inför Allah swt, precis som mannen) att påminna om Allahs (swt) väg. Så jag håller inte riktigt med dig.

Sen ska vi inte glömma att det också är av vikt vad som är det. Det kanske finns män som försöker med den här vägen att frånta kvinnan rätten att t.ex. bära slöja (ja sånt förekommer tyvärr) och hänvisar till 'sin rätt', men då har han förbrukat den rätten eftersom det han påstår är emot Islam och de rättigheter som kvinnan har givits, nämligen att bära slöja.
  • oOHalalOo
    Nikkili skrev 2011-07-11 09:49:32 följande:
    Man slår INTE andra människor..det är det som skiljer oss från djuren...vi kan prata det kan inte dom ...och det kan tydligen inte vissa grupper i samhället heller!
    Du får gärna läsa mina inlägg från igår så ser kan du läsa där också från min sida att jag inte tycker det är vad som ska göras.

Det handlar inte om vissa grupper, var inte så onödigt kategoriserande. Utan det finns folk som gör fel, som bryter mot både vad Islam säger, som tar sig rätten att t.ex. misshandla sin fru (dvs slå henne blå och gul) för att de tolkar att det är tillåtet. Det är inte tillåtet, det är brottsligt både i Islam och i svensk lag.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-11 09:56:29 följande:
    Men va snäll och förklara för mig som inte har förstått det.
    Får en kvinna rätta sin man genom ett slag om hon inte kommer något vart med kommunikation? Står uppmaningen någonstans i islamiska källor? Det vill säga att kvinnan får slå sin man?
    Nej det får hon inte vad jag känner till. Sen kan vi ha i tanken att det här inte handlar om någon sort jämlikhetsprincip. Utan om något annat. 
  • oOHalalOo
    Nikkili skrev 2011-07-11 09:56:33 följande:
    Men det är ju okey att daska till henne om inte dom andra stegen fungerar.....inte sant och det är som sagt förbjudet,för även muslimer måste följa lagen!
    Jamen exakt, så är det i Sverige. I Sverige får man fängelse (?) om man tar tag i någons arm eller daskar till den och därför är det förbjudet för muslimer som bor i Sverige att göra det. Kan vara en ytterligare påminnelse om vikten att enklare lösa sina tvister, i fall man nu skulle ha svårigheter med det. 
    Så det är bra för då kan man kanske lyckas fälla alla de personer som verkligen misshandlar någon i svårare grad också, så att de inte kan göra om det igen.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-11 10:03:40 följande:
    Tack för ett rak svar för omväxlingensskull.

Det handlar om vad menar du? Att visa att mannen är hushållets alltiallo medans kvinnan bara är ett stycke kött som ska lyda mannen blint?
    Jag har skrivit rätt utförligt om det tidigare i tråden, har du lust att kolla bakåt är du gullig?

Det stämmer ju inte, eftersom det är kvinnan som är den som huserar över hem och barn.

Nej kvinnan är inte ett stycke kött, utan man och kvinna lever tillsammans för att komplettera varandra och ta ansvar tillsammans för sitt liv tillsammans och för de barn man har.

Kött för övrigt äter vi helst halal.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?