Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Inima skrev 2011-07-06 23:40:56 följande:
    Positivt : Jag blir respekterad för den jag är, Är inget som är unikt med Islam.
    jag slipper arbeta/dela med mig av mina tillgångar om jag vill, Kan alla människor om de vill och har ekonomi till det.
     jag har rätt att kräva vad jag vill av min man,Låter det så snällt egentligen? Vad du vill? Njeee
     jag har rätt till ett bra sexliv, Vad menar du med rätt till sexliv?
    jag har rätt till mitt eget hushåll och min man ska ge mig det jag vill ha. Man kan vara särbos även om man inte är muslim.
    , jag har bestämmanderätt över mitt hushåll samt mina pengar och tillgångar, Inte så jävla jämställt med bestämmaderätt? Resten är ingen unikt för Islam.
    min man behandlar mig som en prinsessa,Inget som är direkt sammankopplat med Islam.
     jag får klä på mig och täcka mig utan att folk omkring frågar om jag har ngra komplex eller fel på kroppen.Inget som är unikt med Islam.

Skillnaden mellan en ickemuslimsk kvinna och mig är att jag har rätt att ställa krav på min man och jag har Allah på min sida i de kraven.

Behöver man en gud vid sin sida för att ens man ska lyssna så är något jävligt fel.
    Du har tagit upp ting i stort sätt som även du kan följa och leva och tycker är en naturlig del av ditt liv.

Poängen var väl ändå att detta startade med en negation i en provokativ betydelse, dvs 'muslimska kvinnor har inget positivt'? Nu har vi då kommit fram till antar jag att vi har det? Därför föll väl den ursprungliga tesen sin väg?

Dvs muslimska kvinnor kan finna lika stor livsglädje och bejakande av sin vardag precis som du eller någon annan kvinna som inte är muslim.

Är inte det något att vara glad och tacksam över, att kvinnor har det bra och mår bra? Oavsett vem vi är?
  • oOHalalOo
    Inima skrev 2011-07-06 23:42:10 följande:
    Ja. Jag vet också hur den kan tolkas, och hur många tolkar den.
    Om du här t.ex. menar 'det är ok att dricka sprit och misshandla sin fru eller döda sin dotter för whatever reason' så kan det knappast kallas för en tolkning av Koranen, utan det har inget med Koranen att göra överhuvudtaget. Jag tycker det är rätt viktigt att skilja på sånt och inte bara stämpla det som 'en tolkning'.
  • oOHalalOo
    Morse skrev 2011-07-06 23:55:59 följande:
    Hon menar att det är hemskt att värdera en kvinna samma som en man helt enkelt, det är hennes syn på en dålig kvinnosyn.
    Det är inte vad jag har fått fram av hennes inlägg som hon skrivit.
  • oOHalalOo
    Anna60 skrev 2011-07-07 08:22:47 följande:
    Muslimerna är säkert jättebra folk hela bunten men jag är livrädd för självmordsbombare och terrorister. Gillar inte heller hedersmord så där jättemycket. Jag tycker det är en aaaaning överdrivet att skjuta sin dotter i huvudet för att hon är kär i fel person. Men smaken är ju olika och det är väl tur det.
    Det tycker jag är en bra grundinställning. Dvs döm inte folk rakt av.

Jag tror vi är en del som inte direkt gillar de som begår terrorakter, eftersom det är ett sätt att få människor att känna rädsla. Jag kan dock förstå en desperat persons handling när inget annat alternativ verkar finnas. Det betyder inte att jag stödjer aktionen, tvärtom, däremot så kan jag förstå den psykologiska frustrationen som kan få människor att handla felaktigt.

Ja hedersmord är hemskt och som skrivits många gånger, det är inte tillåtet enligt Islam, även om en del muslimer begår brottet.
  • oOHalalOo
    Anna60 skrev 2011-07-07 08:31:00 följande:
    Ja det är bara en del muslimer men å andra sidan ENDAST muslimer.
    Kvinnor i Sverige mister ju också tyvärr livet ibland, ofta p.g.a. alkoloens påverkan, då de dödas i t.ex. svartsjukebrott. De kvinnorna är betydligt fler än de som hedersmördas, om man läser statistik.

Dessa mord kallas dock inte för hedersmord eftersom den benämningen inte är speciellt svensk. Svensken är ju som bekant inte speciellt mån om sina svenska värderingar, sin svenskhet osv och känner inte alltid stolthet för sitt land, därför är det en benämning som helt enkelt känns osvensk, när vi talar om hedersmord. Ändå så är ju dessa svenska mord ändå i samma kategori, eftersom det handlar om att ogilla någons handling och sen utnämna sig själv till bödel.
  • oOHalalOo
    Anna60 skrev 2011-07-07 08:52:44 följande:
    Nej jag är inte bekant med fenomenet att svensken inte är mån om svenska värderingar och inte är stolt över sitt land! Tvärtom i den krets jag umgås. Märkligt att det utförs "hedersmord" i Sverige för här accepterar vi det ju inte utan det blir skam och fängelse i stället för heder och beröm.
    Det är bra att det inte är så i dina kretsar. Dock framkommer det rätt många gånger i diskussioner på FL att svenskar lite är så, det heter 'de låter oss inte hänga ut svenska flaggan', när det i själva verket inte är de själva som bara hänger ut den, om de nu verkligen är vad de vill göra.

Ja det sker och i större omfattning. Bara för att det inte har en specifik benämning eller uppmärksammas av media, så betyder det inte att det inte sker. Skam vet jag inte om det medför, men jag hoppas verkligen den som begår brottet bestraffas och inte ständigt anses vara psykiskt instabil och slipper stå för vad den har gjort.

Det kan säkert förekomma i vissa kretsar att det skulle vara något bra att begå ett brott och döda sitt barn. Det är dock en horribel sedvänja som inte blir mer hedervärd bara för att det så sker i en del kretsar.

Det är viktigt tycker jag att istället föra fram tankar som talar om hur man bör och ska handla istället. För att inte ge stöd åt de som begår brott och gör överträdelser och anser sig ha rätt att ta lagar i egna händer och agera bödlar.
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2011-07-07 09:03:55 följande:
    Det finns två svar på din fråga:

1) De kvinnor som skriver här på FL tenderar att se könet som viktigare än individen och en gammal bok som viktigare än dagens samhälle. Synen på kvinnan som varelse som måste skyddas från omvärlden (vilket hänger ihop med en minst lika dålig syn på männen!) och som ska rätta sig efter vad mannen tycker ser jag som negativ.
    Ursäkta jag hoppar in och svarar här, jag verkar vara den enda som 'är uppe' just nu.

Könet är viktigt för en muslim eftersom det berättar vem vi är, vad som förväntas av oss av Allah (swt). Dvs det har en religiös innebörd likväl som en praktisk så att säga. Den här biten förstår jag är svår att ta in för en som inte tror på Islams väg.

Den 'gamla boken' är väldigt viktig för oss och den är grunden till hur vår tillvaro ser ut.

Jag vet inte vad du menar med 'dagens samhälle' specifikt eftersom det inkluderar mycket. Men om du tänker på lika löner för samma arbete, så är det ju faktiskt enligt den 'gamla boken' eftersom den inte ser till könet per se, utan till handlingen.

Även beskydda sina barn och familj överlag. Det må verka konstigt, men egentligen tror jag att många kan dela den uppfattningen, även om de inte är muslimer. Eller finns det någon man som inte är muslim som älskar sin fru/sambo/flickvän som inte skulle beskydda henne om någon gav sig på henne, fysiskt eller muntligen? Om det kallas för jämställdhet att 'alla får klara sig själva' så är det en anledning i så fall att jag inte tycker om just den biten. Det ger ett kallt och själviskt intryck som jag inte kan dela.

En kvinna och en man ska inte rätta sig efter varandra, däremot så ska man visa respekt för varandra, delge varandra sina avsikter. Inte fokusera på 'jag gör vad jag vill!' utan ta ansvar för tvåsamheten och därmed basera den på ett respektfullt liv tillsammans.
  • oOHalalOo
    Randig Panda skrev 2011-07-07 09:19:33 följande:
    Hej jag måste bara gå lite off topic, men jag har alltid undrat vad (swt) betyder?
    Det är arabiska och förkortning för 'subhanahu wa ta'ala' som betyder 'ärad och upphöjd är Allah'.
    Jag använder det för att visa respekt (för att beskriva det kortfattat). Glad
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2011-07-07 09:33:44 följande:
    Det är möjligt, för mig är det likväl en del av förklaringen till mångas inställning till islam.
    Det kan det säkert vara. Men är det så viktigt hur andras inställning är, är det inte viktigare att folk lever på det sätt som är och känns bäst och rätt för dem? Jag menar, hur viktigt är det hur andra ser på det?
  • oOHalalOo
    Randig Panda skrev 2011-07-07 10:32:04 följande:
    Ja jag misstänkte det var något sånt Tack för upplysningen
    Varsågod. Glad
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?