Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Toboas skrev 2011-07-08 10:21:44 följande:
    Fast i sura 4, vers 80 och framåt så gör man ju tydlig skillnad på att döda otrogna som vänder en ryggen och hur man får böta om man dödar en rättrogen - även om han är en fiende.
    Å andra sidan så belyser dessa verser opportunisterna i Medina och hur de låtsades bli muslimer för att i nästa sekund avsäga sig Islam, dvs för att ge Islam ett dåligt rykte... 'ingen bra religion'. Från vers 83 talas de också om hur dessa personer inte vände sig till profeten (fvmh) när de fick kännedom om något för att han skulle ha kunnat bedöma de rykten som spreds. Dvs det är som att gå bakom ryggen, vilket inte är islamiskt korrekt att göra. Hycklarna som det längre fram talas om är de som säger en sak och gör en annan. Inte heller det är ett islamiskt korrekt handlande, och att de anses vara icke-troende är ju för att de själva valt den vägen.

Jag hittar inte var just 'döda otrogna som vänder en ryggen står', där får du hjälpa mig med vilken vers det är.

När det gäller att döda en annan muslim, som tillhör en annan stam och stammarna befinner sig i krig, så måste man som straff befria en slav, och om det är en stam som man står i förbund med skall blodspengar betalas till offrets anhöriga och dessutom ska en slav befrias.

Så det skiljer lite när det gäller straffet. Fast egentligen är inte det så konstigt för om jag ser till det islamiska arvesystemet så skiljer det också lite, beroende på vem och situationen osv.

Jag tror om man helt försöker utgå från ett svenskt jämställdhetsperspektiv, så blir det svårt att förstå att det kan finnas andra lösningar, även om de inte rakt av skulle handla om 50/50 lösningar och svar.
  • oOHalalOo
    Inima skrev 2011-07-08 13:15:45 följande:
    Naturligvis är jag oerhört glad att många kvinnor har det bra på denna jorden. Men du kan ej förnaka att det är pissigt jävla skitdåligt att det finns muslimska män som tolkar Koranen på ett sinnesjukt sätt och påstår att de misshandlar sina kvinnor för att det är okej enligt 4:e surans 38:e vers.
    Visst är det hemskt. Men är inte egentligen problematiken att det handlar om subjektivitet och att de som är misshandlare hittar på ursäkter för att kunna begå denna handling? De kan ju skylla på det och så att säga 'slippa ta ansvar' själva. Det är ju ofta så med olika sorters missbruk och annat, man hittar lösningar för att slippa ta itu med problemet helt enkelt.
  • oOHalalOo
    SkåneP skrev 2011-07-08 13:29:44 följande:
    Muslimer som beter sig illa är inga riktiga muslimer
    Kommunister som beter sig illa är inga riktiga kommunister
    Sossar som skattefuskar är inga riktiga sossar
    Skottar som har socker på sin gröt är inga riktiga skottar.

Så kan man ju se det när man handlar tvärtemot vad Allah (swt) säger.
  • oOHalalOo
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-08 21:28:15 följande:
    Koranen skrevs på 600-talet, och var starkt inspirerad av Gamla testamentet, och var delvis också skapad för att locka till sig judiska troende, något som slog slint. Mycket av det negativa med islam är arv från den tidiga kristendomen, som sagt.
    Nu får jag snygga till det du har skrivit lite grand.

Koranen nedtecknades ja, i skriftform, enligt uppenbarelsen.
    Man kan inte säga att Koranen är starkt inspirerad av GT, däremot kan du hitta en del likheter, eftersom alla de uppenbarelser som kommit från Allah (swt) givetvis har en röd tråd. Med det inte sagt att GT är från Allah (swt) det är det inte. Inte NT heller för den delen. Men det är en annan diskussion.

Så Koranen uppenbarades inte specifikt för judiska troende, utan i första hand för de arabiska stammarna som hade tagit helt fel vägar, långt från Allahs (swt) väg. Och i förlängningen så är budskapet för hela mänskligheten för alla kommande tider.

Så nej, inte heller något arv från Kristendom. Utan de ev likheter (även om de här är betydligt färre än i jämförelse med Judendomen) så beror det på En och samma Skapare som givit olika generation uppenbarelser.
  • oOHalalOo
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-08 21:45:28 följande:
    Jodå, jag har varit med om dem. Och det är inte alls samma sorts kritik. Där kritiseras Papi et al och deras fanatism, men sällan kristendomen som sådan. Få eller ingen säger att "kristendomen är en ond religion". Där kritiseras religionens kärna, men ingen säger att alla kristna tycker att kvinnor ska skyla sig eller "tiga i församlingen", det finns en förståelse för att fundisar inte är representativa för alla kristna. Det finns det sällan i trådar om islam. Det är en STOR skillnad.
    Så är det. Men få lär erkänna det.
  • oOHalalOo
    Chipstern skrev 2011-07-08 21:53:22 följande:
    ....
    Varför?
    Tja, jag skulle vilja säga att muslimska män ser kvinnor som råvaror att stoltser med och att de har väldigt lågt människovärde. Jag menar, hur ofta är det av kärlek som det sker giftermål och hur ofta är det av bortgiftermål? Tror det faller över på det sista, och där så jta...jag gissar att mannen helt enkelt skiter i vem han stoppar veken i. Han får ju doppa, och han har ju som plikt att fortplanta sig, så varför bry sig?

Läste någonstans bakåt i tråden att det typ var ett "tvång" för kvinnan att vara gift, för annars skulle hon i princip inte ha något värde. Mannen försörjer kvinnan,kvinnan ger mannan sex och avlar barn. För mig är det symbolikt med ett prostitutionsförhållande.

Koranen säger ditt och koranen säger datt. Det viktigaste i det är nog att koranen förbjuder en att tänka själv och utanför pärmen på bokafan.
    Koranen ska ju tydligen vara emot hedersmord, men varför är då alla i princip alla hedersmord som skett i Sverige knutna till Islam?
    Om du möter dessa män som kallar sig muslimer och behandlar kvinnor som gods, då måste du också förstå att de handlar på eget bevåg. Det kan vara kultur som påverkar eller bara dåligt omdöme. Men gör en distinkt skillnad i att de inte representerar hur en muslimsk man är ålagd att behandla kvinnor, eller andra män för den delen heller.

Det kan vara vanligt med arrangerade äktenskap, men det har inget med tvångsgifte att göra. Dvs man gifter sig inte endast av kärlek, utan det finns mycket annat som är viktigt i äktenskapet. Ser du dessutom till hur skilsmässofrekvenser ser ut så ligger Sverige i topp med 60 % skilsmässor, och då lär de flesta vara baserade på endast kärlek. Men facit i hand, verkar inte vara det säkraste kortet att satsa på. Så ser inte ner på andra former att ingå äktenskap utifrån, utan se det som andra val helt enkelt.

Männen 'ger' (även om jag personligen inte skulle använda det ordet) också sin fru sex. Sex är en del av det muslimska äktenskapet. Man har sex inom äktenskapet inte utanför.

Det finns ingen plikt att fortplanta sig, men barn ses däremot som en gåva och tas emot som en sådan.

Tvärtom, skulle du ha läst Koranen så skulle du se upprepningarna om att 'se', 'förstå' och 'reflektera'. Så det du påstår stämmer inte.

Helt rätt, Islam förbjuder hedersmord.
  • oOHalalOo
    Polly S skrev 2011-07-08 21:57:44 följande:
    har man en bra människosyn vill man att att alla ska få bestämma över sig själva och må  bra.
    Jag håller med. Varför är det då ingen som tycker att också muslimska kvinnor ska få ha den möjligheten? Här kan vi läsa om att förbjuda slöja och 'ta seden' och därmed tvinga muslimska kvinnor till 'val' som de inte varken själva får bestämma eller mår bra av. Vad beror det på?
  • oOHalalOo
    Inima skrev 2011-07-08 22:09:25 följande:
    Om man inte tror på Allah då?
    Om man är ateist?
    Då behöver man inte bry sig.
  • oOHalalOo
    Chipstern skrev 2011-07-08 22:15:00 följande:
    Tja,vad jag baserar det på?
    Fakta kanske? För att de flesta männen kommer från muslimska länder...fast det kanske är en tillfällighet eller? De kanske är en grupp människor som är av den kristna tron med som svärtar ner islam genom att vara från det landet?
    I de flesta muslimska länder så bor det även de som har andra religionstillhörigheter. Så det är inte helt lätt alltid att avgöra.

Ja det finns en hel del som gör det ja, som kommer från muslimska länder.
  • oOHalalOo
    Chipstern skrev 2011-07-08 23:02:00 följande:
    Ja det var ju faktiskt en riktigt befogad fråga måste jag säga. T.ex så är det största lögnen att det finns ett paradise att besöka när man dör. Jag säger bara: trälåda, maskar och soon to be fishfood. Ser inte mycket paradise där inte...fast om man utvecklar det längre och längre och bryter ner det så kan man säkert få det till att det finns spår av människan i en Alladin Paradisask som man med gott samvete tuggar i sig på julafton (och fram till påsk för man fick så jävla många Skrattande)
    Om du inte tror på det kommande livet så är det ju ingen som tvingar dig till det. Om du endast tror på kroppens förmultningsprocess (vilket även muslimer tror på) och att du inte har någon själ, så är det inget att bry sig om, utan du är helt tillåten att fnysa åt det.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?