Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

I Blackrose I skrev 2011-07-14 10:06:33 följande:
    Jag undrar om det nu är så förbannad jämlikt mellan kvinnor och män i Islam t.ex. hur kan det komma sig att man benämner Allah som en man och att varenda profet som har blivit hitskickade har varit män?

(Judar får väldigt gärna kommentera också.)
    'Är Allah en han?' http://islam-svarar.se/pages/content/view/23/35/ 

Har alltså med grammatik att göra, inte man man och kvinna per se.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-14 10:15:20 följande:
    Så han var ingen profet? Inte guds budbärare? Den utvalde och allt det där? Han var bara en vanlig människa? Han blev matförgiftad av judar och det borde han ha kunnat känna till om han var en äkta profet. Med tanke på att ni sunnimuslimer tror att han var en slags "trollkarl" och kunde klara av mirakel (1500 händelser har ni väl tillskrivit honom om jag minns rätt) så borde han kunna känna av gift i maten som han åt eller vad tycker du? Inte ens hans magiska dadlar verkar ha kunnat rädda honom. Du vet dom där 7stycken man ska äta på morgonen för att man ska vara skyddat från både gift och svartmagi? Ingen av dessa verkar han ha kunnat komma undan med. Konstig nog för att vara en "äkta" profet. Hmmm.....
    Det skrev jag inte. Jag skrev att han var en vanlig människa. I Islam så har alla profeter och budbärare varit vanliga människor. Det är Kristendomen som är lite annorlunda där Gud kan vara både människa och Gud. Den uppfattningen har inte Islam.

Så kriteria för att vara en äkta profet är att känna till allt vad som ska hända? Jag håller inte med dig, det är endast Allah (swt) som vet det, det är Han som är Allvetande och Allsmäktig. Inte de som Hans Budbärare och Profeter. Det är Shirk enligt Islam att påstå att det som skapats har samma egenskaper som Skaparen själv.

Dadlar är inte magiska dock har de mycket välgörande egenskaper. Det vet ju även de flesta idag även om muslimer har vetat om det i mer än 1400 år.

Döden kan man inte hindra genom att äta dadlar dock. Det lär inte heller Islam, utan när det är dags att dö från detta liv, så är det. Oavsett hur det händer. Vi kan bara följa med.
  • oOHalalOo
    Anton Chigurh skrev 2011-07-14 11:36:50 följande:
    Menar du, Halal, att det "bara" är i Saudi-arabien som kvinnor diskrimineras pga deras tillhörighet till islam och varandes muslimer ???
    Det är den saudiska lagen som jag ser som felaktig. Varför skulle inte kvinnor få köra bil när det tidigare red på kameler, då bilar inte fanns?

Islam diskriminerar inte kvinnor för att de är  muslimer. Utan det är människor som kan göra det, både muslimer och icke-muslimer.
  • oOHalalOo
    MammaOchMatte skrev 2011-07-14 11:46:28 följande:
    Kan du svara på frågan Hala? Tycker att det var intressant? Är det bara i saudiarabien som sharialagen efterföljs? 
    Jag vet inte om jag skulle ens ta det till att efterförlja Shari'ah. Vad i Shari'ah förbjuder kvinnor att rida på kamel/köra bil? Saudiarbien har ett kungahus, det strider mot Shari'ah.

Så frågan är inte helt enkel att besvara faktiskt. Det mest rätta svaret skulle kunna vara att inget land följer Shari'ah i den utsträckning som den givits i så fall. Det plockas i den, omtolkas, läggs till annat osv.

Var det vad du undrade över?
  • oOHalalOo
    Anton Chigurh skrev 2011-07-14 11:47:50 följande:
    I morgon är det Fredag, Halal, om nu kvinnorna som tar sig till moskén för en liten mysig bönestund helt sonika får för sig att, nu jävlar i mig vill vi sitta med i den vanliga bönelokalen, och, vi vill sitta längst fram, inte bak, "utan vi kvinnor sitter fram och ni män får hålla till i dom bakre regionerna", därmed basta......

Vad tror du, Halal, skulle ett sånt förslag falla i god jord hos gubbarna ???
    Jag tror ingen kvinna är intresserad av det, eftersom att gå till moskén inte handlar om revolt eller dumheter, utan att i vända sig i gemensam bön till Allah (swt).

Det du tycker är ju att det svenska jämställdhetstänkandet måste införas i moskén. Men vi vill inte ha den sortens jämställdhet, eftersom det inte handlar om en jämställdhetsfråga.

Det svenska samhället har en nackdel och det är fokuserandet på att göra allt till en jämställdhetfråga. Det är nästa sjukligt och tar energi från sånt som är viktigt. Jag menar hur viktig är frågan för dig som icke-muslim och icke-moské besökare? Vi vill inte ha det du 'erbjuder' utan vi vill ha det som vi har. Vi trivs med det, vi möter Allah (swt) på det sätt som vi vill göra. Det ska inte ske på icke-muslimska villkor som inte förankrade i hur det är och fungerar, utan hur det är och fungerar i moskén är muslimers sak och uppgift.

Den svenska kyrkan har ni redan blandat er i och ibland tvingat präster att utföra handlingar som de inte kan stödja. Det räcker och är bra nu. Nu är det dags att visa respekt för vad andra står för och inte lägga sig i allt och göra det till 'sin sak'.
  • oOHalalOo
    MammaOchMatte skrev 2011-07-14 11:55:51 följande:
    Sharia ger vårdnaden av barnen till fadern efter skilsmässa
    Sharia ger en större andel av arv till männen
    Sharia gör stor skillnad mellan man och kvinna

Du skrev att: "Islam diskriminerar inte kvinnor för att de är  muslimer. Utan det är människor som kan göra det, både muslimer och icke-muslimer"

Vad gör inte sharialagen om inte diskriminerar?
    Ja och vi konstaterade redan att Shari'ah inte är speciellt aktuellt?

Ja fadern får vårdnaden, då han är den ekonomiskt ansvariga.

I vissa fall får mannen en större arvedel, ibland får kvinnan en större arvedel och ibland får de lika mycket. Mannen är därtill förpliktigad att med sin arvedel försörja andra familjemedlemmar som är honom närstående.

Skillnad på vilket sätt? Du får vara mer specifik om jag ska kunna besvara det på ett rakt sätt.

Nej Shari'ah diskriminerar inte utan ger rättvisa. Men är det något speciellt du tänker på så får du precisera så jag kan bemöta det.
  • oOHalalOo

Mammaomatte

Lite dåligt svar av mig när det gällde ditt förstå påstående nyss.

In case of divorce, the young children remain in the custody of their divorced mother. However, the father has to provide the cost of maintenance of young children through they remain under the custody of mother.
    Från www.islam-pioneer.org

• oOHalalOo
    MammaOchMatte skrev 2011-07-14 12:11:09 följande:
    Har du själv levt i ett land där sharialagen efetrföljs? Du drömmer om ett land där islamisk lag råder men jag antar att du inte vet hur det ser ut i ett sådant land. Den dagen du lämnar över dina barn till din man som du har blivit tvungen att skiljas ifrån för att enbart han kan (enligt islam) försörja dem ekonomiskt den dagen kommer jag att ta dessa argument som du skriver ovan på allvar.

Just nu ser jag bara folk som i sina trygga vrår utan att ha utsatts för diskriminerning säger att dessa lagar är bra. Svårt att ta på allvar helt enkelt. Det bästa är väl att fråga barnet som blivit fråntaget sin mamma eller mamman som har blivit fråntaget sitt barn om islam har en dålig kvinnosyn eller inte. Argumentera bäst ni vill.
    Nej i ett land där det endast delvis finns.

Jag skrev inget om att jag drömmer om något faktiskt, utan du ställde frågor till mig som jag svarade på.

Jag är dock lite noga för min egen del att skilja på just islamisk utformad Shari'ah och det som slarvigt kallas för det idag i många länder, men där det handlar om russinplockning och omtolkningar. Det är inte Shari'ah.

Det stämmer inte, även kvinnor kan begära skilsmässa. Läs om Khula' så får du veta mer om det.

Lagen är bra, dock så tolkar inte muslimska länder lagen bra, om de ens försöker. Så diskrimineringen och problemen uppstår när det handlar om icke gudsfruktande styrande som tror de är Gud och gör som de vill istället.

Fast egentligen det du talar om vid skilsmässa. I Sverige är det vanligast att mamman får barnen vid skilsmässa, är inte det i så fall lika orättvist mot mannen? Om du diskuterar utifrån ett rättvisesynsätt? Varför är han mindre värd eller kapabel att ta hand om barnen?

Mamma och pappa är lika mycket värda enligt Islam, men det handlar om ekonomisk trygghet för barnen. Inte bara känslomässig aspekt således.
  • oOHalalOo
    MammaOchMatte skrev 2011-07-14 12:13:07 följande:
    Upp till vilken ålder undrar jag då? Jag har levt i ett land där dessa lag råder och gått skola där, så tro mig jag KAN islam.
    Då vet du säkert bättre än jag just nu kommer på vad det är. Är det 7 eller 10?

Jag har också haft barn som gått i skolan där och det rätt länge, så jag är inte helt blåst heller. Sen vet jag också att det kan vara olika i olika länder.
  • oOHalalOo
    Anton Chigurh skrev 2011-07-14 12:30:56 följande:
    Så det tror du inte, näha, men du vet inte med säkerhet, och tråden handlar som bekant om muslimers eventuella sämre syn på kvinnor och deras värde, och Halal.........jag anser att en religion som förpassar bedjande kvinnor till att vistas utanför bönelokalen under fredagsbönen som en religion där kvinnas värde är signifikant lägre än mannens.

Jämställdhetsfråga ??? Möjligt, du får kalla det va du vill, jag anser det extremt diskriminerande.
    Jag vet ju inte vad alla muslimska kvinnor vill, så det är väl en rätt rationell slutsats att dra, tycker du inte?

Ja, och jag har redan skrivit flera gånger att Islam inte har en sämre syn på kvinnor (eller män) för att vi inte sitter bredvid varandra i moskén när vi ber. Ämnet känns rätt uttjatat nu tycker jag.

Det är din uppfattning, ingen som tar den ifrån dig. Och du är ju inte speciellt intresserad av att veta hur vi muslimer ser det heller, så därför finns det inte mycket mer att säga där gissar jag.

Du får tycka det, men att vi alla ska sitta bredvid varandra i moskén bara för det är en svensk nymodighet, så kan du glömma det. Det kommer inte att hända.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?