Inlägg från: Coriander |Visa alla inlägg
  • Coriander

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Ska tillägga, att jag i mina yngre år var nanny åt en liten tjej på 1år som hade svår DS. Gladare barn har knappt någonsin mött. Så söt och full av liv. Det tog lite tid att skapa rutiner som fungerade ur vårdperspektiv, men efter att man hade klurat ut dom, var hon precis som vilken 1åring som helst. 

• Coriander
    Nikis skrev 2011-08-03 05:57:20 följande:
    Ja de kommer bli jättespännande :) Idag ska jag och sambon på nå gruppmöte? där en bm pratar om rökning, alkohol och ul. fattar inte riktigt varför jag ska gå på de som är omföderska, men de kan ju va kul att träffa andra i samma veckor :) Sen nästa torsdag så ska jag på riktiga inskrivningen :)

haha Jag har ingen våg hemma :P kanske likabra de, hehe. Men jag jobbar på sjukhus och där smiter jag in i undersökningsrummet för att hoppa upp på vågen och kollavikten ibland :P hehe 
    Åååå..gruppmöten, det vill jag oxå gå på! Glad Har letat över allt efter något spännande man skulle kunna gå på som gravid, men näe, inte hittat ett smack... eftersom det fortfarande är sommarsäsong och många ställen är stängda - t o m den egna vårdcentralen!

Haha... jag jobbar också inom vården och vi har på vårt ställe ett sånt där våg man sitter på (ser ut som rullstol typ)..har varit sugen på att testa det själv, men nog skulle det vara pinsamt ifall någon kom in i rummet just då man höll på å vägde sig där.. Skrattande 
  • Coriander
    Chetti skrev 2011-08-03 19:48:01 följande:
    Jag är 32 år och tänker inte göra något mer än UL i vecka 18-20.
    OM barnet då skulle visa sig vara skadat på något sätt som gör barnets liv till ett omänskligt liv så blir det säkerligen avbruten graviditet.

Min syster gjorde KUB vilket visade förhöjd risk för att något var fel. Hon var fruktansvärt orolig men det visade sig att hennes barn var helt perfekt. Så dessa KUB test kan göra en mer orolig i onödan.
    Håller absolut med om att testerna kan göra en orolig helt i onödan. När min mamma väntade min lillasyster fick hon göra alla möjliga tester och som resultat fick hon att med 80% sannolikhet skulle barnet födas med DS. Min syster föddes helt perfekt! Ingen DS eller annat heller. Min mamma som gått orolig för det hela tiden och tagit del ut av en massa information om DS barn frågade läkaren hur det var möjligt. Läkaren hade bara sagt att dessa tester aldrig kan vara helt säkra och att man ska ta resultaten med en nypa salt. kan säga att min mamma var rätt så upprörd specielt efter "nypa salt" kommentaren! Fast givetvis försvann upprördheten snabbt, eftersom bebisen ändå var perfekt. 
  • Coriander
    Chetti skrev 2011-08-03 19:51:20 följande:
    Vecka 6+0 idag   

Ännu en vecka avklarad och det känns kul. Vill vänta 6 veckor till innan jag berättar men är så sugen på att skrika ut det så att alla får reda på det.

Ska åka kryssning på lördag och min kompis pratade om att vi ska dricka öl m.m. Hur ska jag kringgå det? Kanske blir att jag berättar för henne så att någon vet.
    Du kanske kan säga att du äter antibiotika för något? Man kan ju äta det för mååååånga olika orsaker. Sällan något frågat mig varför jag haft antibiotikakur. 
  • Coriander
    Kalksten skrev 2011-08-03 20:38:55 följande:
    usch det hände värsta jobbiga hemska saken idag på jobbet!!!

En unge på jobbet drämde till mig hårt precis ovanför blygdbenet och största träffen kom vid vänster ljumske fast lite högre upp mot magen. Det gjorde så ont o stack o värkte flera timmar, tårarna bara rann inne på toan och jag vart så j-a arg på ungen. men det var ju inte gjort av illvillja det var det inte men i den stunden skiter man i det man hatar för att den kan ha orsakat ett missfall.

Men jag ville ju inte berätta för kollegorna ännu men de vart oroliga för att det kunde va nått som tagit skada i magen eleler typ mjälten såd e tyckte cokså jag skulle ringa sjukvårdsupplysningen vilket jag gjorde o där lugnade gynnläkaren mig o sa att hon förstod min oro men så länge det inte kommer en blödning är det ju ingen fara som skett och att livmodern inte är så högt upp ännu att det inte borde tagit skada...så nu hoppas vi att ingen skada är skett. Jag sjukskev mig resten av dagen, sambon kom o hämta mig och usch vad jag gråtit idag. Vi vart så ledsna o oroliga rädda och förbannade...men nu känns det mkt bättre smärtan har lagt sig och känns knappt.

just nu önskar jag att jag hade ett kontorsjobb!
    Näe, usch vad hemskt! Skrikandes
    Förstår verkligen att du kände dig arg på ungen. Jag hade nog talat om för föräldrarna att de borde kanske ta och uppfostra sin unge liiiiite bättre.... hade iaf om jag varit din kollega ha sagt till dem att deras ungen skadat en kollega, så allvarligt att hon var tvungen att åka hem. Jag vet inte hur gammal ungen var, men när min systerson var 1.5 år gammalt  agerade han ut genom att slå och sparkas och på det viset kräva uppmärksamhet. Jag accepterade aldrig detta beteende, utan tog ett sk. hold-in tag på honom. Och när han sparkades tog jag tag i hans ben och höll så länge tills han tyckte att det blev obehagligt. Ni kan tycka att jag var en hemsk moster... men efter det varken slog eller sparkade han mig igen. Jag vet att så små barn inte har någon medkänsla ännu, men man kan ändå lära dem att vissa saker är fel. Oh, jag tål inte ungar som är alldeles vilda, skriker rakt ut och terroriserar andra. 

Vad bra att smärtan gick över och du mår bättre nu. Förstår att ni varit oroliga idag. 
    Kom ihåg, att kontakta vården och verkligen kräva tid ifall du skulle känna dig någon smärta eller oro. Bättre att veta säkert än att gå i full mörker och vara orolig. 
    *Kram* 
  • Coriander

Precis varit på inskrivning och hälsosamtal. De hade bokat 1.5 timme för detta besök, men för mig tog det inte mer än 50min. Fick med en massa broschyrer, en bok om graviditet (med en speciell del endast för pappan) och en DVD som berättar om graviditeten och kommande föräldraskapet osv. 

Sköterskan tog en hel del blodprov och svaren får jag till brevlådan om ett par veckor. Hon skickade också iväg remiss till ytterligare blodprov (som ska tas två veckor innan första UL) och till UL-undersökningen som ska göras på centrallasarettets nya avdelning för gravida kvinnor.

Jag mår rätt bra om man jämför med hur det var ett par veckor sedan. Lite illamående, men det går över så fort jag äter eller sover. Precis lika fort som jag blir mätt blir jag också hungrig igen... åh, känns som att ärtan där inne inte kan bestämma sig för ifall hon är hungrig eller inte. Glad 

Hur har det gått för er andra som varit på inskrivning idag?? 

• Coriander
    LillaAnna86 skrev 2011-08-04 09:11:45 följande:

Ska på inskrivning den 22/8 så det är ett par veckor kvar! Men det ska bli spännande.
    Just nu är jag dock så less, helt ärligt. Varför måste jag må så jäklarns illa hela tiden...? Jag njuter ju inte av att vara gravid, jag bara tänker på illamåendet och vill att det ska gå över innan jag snart skriker som en galning!! Jättetråkigt att behöva känna såhär, jag vill ju må bra och längta efter bebis som vanligt, jag vill inte må såhär! Jag blir så sjukt less..!

Ursäkta min klagopredikan, men jag var bara tvungen att få det ur mig!!

Exakt sådär kände jag också förra veckan!! Var otroligt trött på graviditeten. Jag sa även till min man, att jag inte fattade varför man inte skulle kunna ha ett enormt provrör där barnet skulle kunna växa framtill dess att den var färdig. När det sen var dax, skulle man kunna trycka på en knapp så att fostervattnet skulle försvinna ur provröret och en lucka skulle öppna sig och man skulle kunna skutta lyckligt hem med sin egna bebis. Jag gillar fortfarande den idén och fattar inte hur någon kan vilja bli gravid om igen efter en graviditet. 

Inga ursäkter behövs här... här får man predika om hur graviditeten är en konspiration mot kvinnor och matriarkat. Glad Bättre att lägga allt ut här än att våndas i sin egna kammare... 
  • Coriander
    faceprimer skrev 2011-08-04 10:22:50 följande:
    v.9 idag, 8+0, underbart att tiden går älskar torsdagar!
    Gratulerar!! 

Jag går också in i v.9 imorgon. Enligt sköterskan jag idag mötte på inskrivningen skulle jag inte ta hänsyn till de räkningar som gjorts på VUL (enligt dem skulle jag idag vara på 7+2), då de enligt henne sällan stämmer i slutändan. Istället tyckte hon att jag kunde lika gärna hålla mig fast vid 7+6 idag och ändra det sen när jag ska på RIKTIG UL om ett par veckor.  
  • Coriander
    Nikis skrev 2011-08-04 10:27:50 följande:
    Hehe då får du stå på knä va eftersom man ser siffrorna bak i ryggen på den stolen va? :)

De va obligatoriskt för alla att gå den här kursen innan den riktiga inskrivningen på vår mödravård. De handlade om komplikationer och om kub, ul, test mm. Vi fick se någon film. Men nästa torsdag har jag min riktiga inskrivning :) 
    Ja!! Exakt, så måste man "sitta" i den för att kunna se på resultat... dvs. extra pinsamt, tackvare den knasiga ställningen.. Skrattande
  • Coriander
    Nikis skrev 2011-08-04 11:29:38 följande:
    vilka av er ska ta reda på könet?:)
    Vi ska ta reda på det så fort det bara går. Vågar ju inte ens köpa något för kommande barnet innan jag VET vilket kön det blir. Att ha på könsneutrala kläder och saker tiil bebisen är ju det mest politiskt korrekta just nu. MEN jag vill kunna klä min dotter i söta babyrosa små klänningar och min pojke i marinblå sparkdräkt. Jag brukar alltid vilja gå emot strömmen, så ju mer andra mammor och media tjatar om att pojkar ska ha rött och flickor blått på sig, desto mer anti-könsneutrala grejer blir jag. 

Jag hoppas på en flicka... men tror att det är en pojke. Alla i min omgivning har fått bara pojkar.. och dessutom är det ju statistiskt så, att det föds färre flickor än pojkar. Rynkar på näsan Jag har alltid i mina drömmar sett en liten flicka och hur ska ska kunna klä henne i otroligt söta klänningar som jag själv sytt. Jag hade en garderob full av prinsessklänningar när jag 8, eftersom både min farmor och mamma älskade att sy söta klänningar till mig och min lillasyster. Tycker bara det blir så tråkigt med en pojke... liksom alla mina drömmar åker rakt ner i sopkorgen. 

Jag vet, jag borde återigen vara diplomatisk och bara säga "Näe, könet spelar ingen roll..bara barnet är friskt". Men just nu känns det inte så. Jag har inte en susning om hur jag som mamma ska "bonda" med en pojke. Jag sa för något år sedan, att om jag skulle få en pojke, skulle jag uppriktigt hoppas på att han vore gay med träffsäkert smak för mode och älska allt som glittrar. Glad  Pojkar med deras bilar och alldeles för våldsamma lekar är enligt mig ett BIG no no... 

Jag vet, att min attityd mot könsfrågan säkert ändras ju längre fram graviditeten går.
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)