Inlägg från: Coriander |Visa alla inlägg
  • Coriander

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Fick idag hem remiss till första riktiga UL!! 5. september är det dax att se lillan där inne! 

Nu en lite känsliga fråga, så ni som inte känner för att svara på den - förstår absolut! Prövar ändå, om
    någon skulle möjligtvis kunna berätta.... Hur vet man att man har svampinfektion under graviditeten?
    Jag undrar nu mest, för att det kliat lite i underlivet senaste dagarna och även inuti slidan. Har färgade
    mjölkiga flytningar med lite små klumpar (både vita och bruna). Sorry för beskrivningen!!! Kan det vara svamp?
    Vem ska jag kontakta ifall jag vill få det undersökt? På MVC finns endast en sköterska och BM får man inte förrän på centrallasarettets kvinnoklinik...men dit får man gå endast med remiss.  

• Coriander
    Lillis2012 skrev 2011-08-10 20:46:05 följande:
    Babybluey; låter som vaginos eller svamp men är lite osäker på om flytningarna brukar bli så annorluna vid svamp som vid vaginos! Ring en vanlig läkare om du inte kan hå till en BM!

Vet du att du väntar en flicka?
    Nope vet inte vilket jag väntar, men inbillar mig att det är en tjej... tycker det blir lättare att tilltala när man väljer kön på ärtan.
  • Coriander
    {#emotions_dlg.flower}TACK tjejer för tipsen!{#emotions_dlg.flower}

Har haft svamp endast en gång tidigare (herrans massa år sedan) och då köpte jag något som heter Pevaryl (?) med kräm och piller som man stoppar in i slidan. 

Förresten, jag var förra veckan och lämnade ett urinprov.. jag borde nog ringa om provsvaren.... haha, hur kan man glömma bort sådant..Skrattande 

Jag ringer imorgon om svaren och sen ska jag till apoteket.  
  • Coriander
    faceprimer skrev 2011-08-10 20:50:33 följande:
    Kan passa på att fråga er, hur känner man sin livmoder? Är det någon som känt sin livmoder redan? Läste på babycenter att man kunde känna sin livmoder i v.10 ovanför blygdbenet, men hur vet man att det är livmodern man känner? Hur känns det liksom?
    Jag brukar alltid avråda från att palpera sig själv, man kan ju trycka väldigt hårt i ställen där man kanske inte borde ha tryck... inte vanligt att det händer olyckor, men men... jag tar alltid det säkra före det osäkra. 

Livmoder kan ma känna, men det beror självklart på hur den är positionerad... vissa kan ha svårt att hitta livmodern eller känna den om den lutar bakåt...man ska alltså inte gripas av panik ifall man inte råkar hitta det.

Men mjuka men bestämda tag kan man sakta bearbeta sig längst blygd benet tvärs över nedremagen. Livmodern ska kännas som en hård "kant" med ev. lite vågor... alla är vi individer, så det kan variera från person till person.  
  • Coriander
    {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
    Ett hjärtligt tack,

Alla ni fina & rara tjejer som var min stöd när jag öste ur mig en massa otrevliga saker och var riktigt nere. När det kändes som tyngst och jag bara ville bort härifrån. Ni fanns där för mig med era uppmuntrande kommentarer och ni delade öppet med er av era liknande känslor.

Nu har jag kommit över värsta depressionen och har börjat med lite "nesting". Jag kan se, att det finns ljus i slutet av tunneln. Jag börjar så sakta tro på att jag på riktigt bär ett barn där inne. Jag mår lite bättre och förstår att de krämpor jag har är pga. lilla livet som utvecklas där inne. 

Ännu en gång: tack alla ni, för att ni finns där när man som mest behöver stöd och en varm kram.
    {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}

• Coriander
    HLinna skrev 2011-08-10 22:39:33 följande:
    Jag är i v.10 (typ 9+3) och känner min livmoder som en liten boll som sticker upp en bra bit ovanför blygdbenet. Det måste verkligen vara livmodern jag känner, kan inte tänka mig att det kan vara nåt annat. Vet att det sägs att den inte ska "komma upp" så mycket förrän senare... men du kanske vet Babybluey - kan det inte bero på hur den är positionerad? Min kanske ligger lite snett uppåt/framåt? Det är ju det här med tvillingar annars, men jag tror inte alls på det i mitt fall, det bara känns inte som det. Minns inte hur tidigt jag kunde känna livmodern förra gången.
    Minns att det var någon annan i tråden (var det "Imagine this"?) som skrev för ett tag sen att hon kunde känna livmodern halvvägs upp till naveln - så jag är ju inte helt ensam om detta i alla fall
    Hmm.. riktigt såhär tidigt kan man inte känna livmodern vid naveln. Eller i alla fall inte om man har BF i mars nästa år och INTE väntar på flera barn... eller har en extremt stor livmoder. Men i de flesta fall kommer inte livmodern "upp ur" bäckenet förrän runt v. 10 - 12. Det varierar dock en himla veckor hit å dit. Alla kvinnor är ju inte bygda lika och alla kommer vi i olika former å storlekar. För vissa syns ju en gravidmage redan tydligt och för andra dröjer det fram till mitten av graviditeten innan man ens kan ana något. Att prata om "en normal graviditet"... tvivlar mycket inför att använda den termen, då vi alla är individer med olika egenskaper.

Klart det kan vara livmodern du känner! Positionen är precis det som avgör vad som känns när man känner efter. Blåsan ligger typ framför livmodern (i tidig graviditet), så om du trycker lite lätt med andra handen en liiiiten bit nedanför där du känner kanten eller "bollen", borde du känna dig lite lätt kissnödig.

Men det du beskriver, låter i mina öron som livmodern som lutar framåt. Solig 
  • Coriander

Och Linna H:

Blir seriöst imponerad av hur du orkat läsa alla dessa sidor. 
    Välkommen in i klubben och blir roligt, att "lära känna" dig också!
    {#emotions_dlg.flower} 

• Coriander

Jag har försökt uppmärksamma alla i denna tråd. Jag erkänner dock att med så många som skriver, nya bekantskaper, andra som lämnar tråden osv. så har jag lite svårt att hålla koll på alla. Och när det på en dag fylls på med väldigt många nya inlägg - jag förstår hur ni som bestämt er för att lämna gruppen känner! 

Jag vill verkligen önska er all lycka till och hoppas att ni finner en kanske lite mer personlig grupp, där man hinner och kan på riktigt diskuttera saker på personliga nivån. 

Själv har jag också tänkt försöka hitta en grupp som kanske är mindre i storlek och där man också ev. kan ha meetings IRL. Men än så länge, i denna fas av graviditet känner jag mest för att prata allmänt om graviditeten, känslor som poppar upp, se hur andra har det, osv.

• Coriander
    Kalksten skrev 2011-08-11 14:54:39 följande:
    I tisdags fick vi komma in till gyn och göra en akutundersökning, pga av lilla blödningen och bruna flytningar. Fy fan vilket dygn det var...fruktansvärt men vilken ENORM lättnad och glädje det var när vi fick se den lilla bönan och hjärtat som slog!!!
    En bebis var det som var 7,3 mm lång och det innebar att vi räknat precis rätt i tid för befruktning och BF, är idag på 6+6 i morrn går vi in i vecka 8.

Idag är jag dock åter ledsen för helt plötsligt kom det blod färgade flytningar IGEN =( vart helt förtvivlad...

Men på gyn trodde de inte att det var någon fara efetersom jag haft så nu tidigare i evckan och att jag inte har någon smärta....usch fy fan är ju ändå lite orolig...fick komma ner om jag vart för orolig vilket känns skönt...de har öppet dygnmet runt så vi har tydligen gynakutmottagning här vilket är skönt.

Vill må illa som fasiken, precis som i morse och igår....för de säger sköterskorna...så långe man mårt illa är det bra trots små blödningar.

Usch fy fan håll tummarna för vårt lilla knyte!!
    Men usch, jag förstår att du är orolig... Gråter Känns nästan som ni lever i en rollercoaster. Att kastas mellan hopp och förtvivlan är tufft. 

Jag håller mina tummar för er lilla knyte... allt vad jag kan!
    Kram Hjärta 
  • Coriander
    SaraA skrev 2011-08-11 18:34:00 följande:
    Hej. Nu börjar man verkligen förstå att man inte har något hem längre. Vardagen har inte längre några rutiner och allt känns verkligen piss.

En glad nyhet är iallafall att liten i magen lever. Vi fick idag se den på ultraljud och den rörde sig massor. Men hon kunde mäta den och är idag i vecka10+1. Så en glad nyhet i allt tråkigt som hänt.

Hinner inte läsa igenom allas inlägg men tack till alla som peppar lite och liknande. Nu börjar kampen på att hitta tillbaka till en vardag igen.

Hoppas alla andra här inne mår bra. Kram
    Skönt att du hör av dig igen! Jag förstår, att vardagen inte riktigt existerar för er i nuvarande världsordning. Hoppas och tror dock att ni snart ska kunna hitta tillbaka till en trygg vardag och även om detta måste vara enormt tungt kan börja göra come back. Ni vet vad som sägs om motgångar: Det som inte dödar en, gör en starkare. För mig har det varit precis så... hur långt ner jag än halkat har jag varje gång klättrat upp starkare än någonsin förr. 

Härligt med UL mitt i allt. Måste vara en otrolig upplevelse att få se lilla livet där inne som växer och mår bra. 

{#emotions_dlg.flower}Kram {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)