HLinna skrev 2011-08-10 22:39:33 följande:
Jag är i v.10 (typ 9+3) och känner min livmoder som en liten boll som sticker upp en bra bit ovanför blygdbenet. Det måste verkligen vara livmodern jag känner, kan inte tänka mig att det kan vara nåt annat. Vet att det sägs att den inte ska "komma upp" så mycket förrän senare... men du kanske vet Babybluey - kan det inte bero på hur den är positionerad? Min kanske ligger lite snett uppåt/framåt? Det är ju det här med tvillingar annars, men jag tror inte alls på det i mitt fall, det bara känns inte som det. Minns inte hur tidigt jag kunde känna livmodern förra gången.
Minns att det var någon annan i tråden (var det "Imagine this"?) som skrev för ett tag sen att hon kunde känna livmodern halvvägs upp till naveln - så jag är ju inte helt ensam om detta i alla fall
Hmm.. riktigt såhär tidigt kan man inte känna livmodern vid naveln. Eller i alla fall inte om man har BF i mars nästa år och INTE väntar på flera barn... eller har en extremt stor livmoder. Men i de flesta fall kommer inte livmodern "upp ur" bäckenet förrän runt v. 10 - 12. Det varierar dock en himla veckor hit å dit. Alla kvinnor är ju inte bygda lika och alla kommer vi i olika former å storlekar. För vissa syns ju en gravidmage redan tydligt och för andra dröjer det fram till mitten av graviditeten innan man ens kan ana något. Att prata om "en normal graviditet"... tvivlar mycket inför att använda den termen, då vi alla är individer med olika egenskaper.
Klart det kan vara livmodern du känner! Positionen är precis det som avgör vad som känns när man känner efter. Blåsan ligger typ framför livmodern (i tidig graviditet), så om du trycker lite lätt med andra handen en liiiiten bit nedanför där du känner kanten eller "bollen", borde du känna dig lite lätt kissnödig.
Men det du beskriver, låter i mina öron som livmodern som lutar framåt.