Shirin85 skrev 2011-08-13 20:54:21 följande:
Hoppas också att jag slipper bli igångsatt, och att h*n kommer 10 mars som det är beräknat.
Babybluey: Ska du föda i vattnet, är det planerat?
Jag har planerat att föda i vatten. I de flesta sjukhus finns inte tillräckligt med badkar för alla som vill föda, så för att slippa oroa sig ifall badkaret är ledigt har jag tänkt köpa eller alternativt hyra en egen. Sen tar man med sig det till sjukhuset och ställer upp den där. Plusset med egen badkar (som man själv äger eller hyr) är att personalen inte kan neka dig att föda i vattnet. Vissa barnmorskor vill ju gärna dra upp föderskorna ut vattnet innan krystningar, så att de har lättare att utföra sitt jobb. Barnmorskan kan ju inte befinna sig i karet med föderskan.... BM kan enbart vara som stöd och kontrollera, att barnets hjärtslag är på normalnivå.
Jag har hört så mycket bra om att föda i vatten. På det sättet undviks onödiga skador och det är sällan mammor behöver sys efter födsel i vatten, då vattnet mjukar upp huden och gör det smidigare för barnen att komma ut.
Absolut värsta ställningen att föda barnet är den där halvsittande ställningen som fortfarande används i många sjukhus. Ställningen ger inte den stöd som mamman behöver och barnet hamnar i en position där det är svårt att ta sig ut utan att man måste sys efteråt.