IEmelieI skrev 2011-10-14 23:34:55 följande:
Om hon nu är ärlig och inte visste att den va fejk så förstår jag henne till 100 att hon inte vill betala tillbaka. Har man själv blivit lurad så tror jag verkligen inte att man bryr sig om nån annan för man är såpass självisk att man inte bjuder nån annan på 5000 kr för att man tycker synd om nån annan
Om hon är ärlig eller ej kommer jag nog inte få reda på.
Men somsagt, alla är vi tydligen väldigt olika i vad som är rätt och fel och vad man själv klarar av att ha på sitt samvete.
Klart jag inte hade VELAT betala tillbaka, men mitt samvete och den ärliga och i de allra flesta lägen, godtrogna människa jag är, så hade jag betalat tillbaka. Utan att tveka. För att jag inte är "så pass självisk". Jag hade faktiskt brytt mig om henne i den situationen just eftersom att Jag har sålt den till henne. Speciellt om hon inte ens använt den och upptäckt det ca 3 veckor efter köpet.
Sen om jag i min tur hade blivit lurad, så hade jag ändå betalat tillbaka, tagit tillbaka vagnen och därefter själv kontaktat den Jag köpte den av för att isåfall kräva denna på pengar och eventuellt polisanmälan.
Man kan väl göra rätt för sig i den mån man kan, lösa detta problem först, för betalar hon inte tillbaka - då är ju hon precis likadan som den som isåfall lurade henne. Sen får man själv ta tag i det i och kontakta säljare som hon köpte den av om det nu är så att hon blivit lurad.
Hade somsagt aldrig velat ha det på mitt samvete. Där är du och jag väldigt olika, uppenbarligen.