Mary Jo skrev 2011-10-16 17:46:19 följande:
Jo,det var min första förlossning.. Såklart är det värt det i slutändan.
Jag var inte så nervös innan,jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig förutom den värsta smärtan jag någonsin känt.
Så det blev lite av en chock när det var en miljon gånger värre.
Min förlossning var ändå snabb (3 timmar) men det var nog det som gjorde all smärta så intensiv. Jag minns mest bara en massa smärta,förlorade blod och sprack väldigt mycket.
Förlåt! Jag vill inte skrämmas och jag tycker inte om många kommentarer som släpps till kvinnor som inte fött än (typ hur jääävla ont det gör,alla skräckhistorier om att folk spricker hela vägen osv för allt är ´väldigt individuellt,visst det gör ju ont men för vissa är det ju inte sååå hemskt och många glömmer ju fort!)
Hur som helst så vill jag hinna prata med nån på norea mottagningen och prata egenom förlossningen och vill ha deras ord på att jag får komma in när jag själv vill så jag (kanske) hinner få bedövning. (Om det känns nödvändigt såklart!)
Just nu tänker jag mest på om jag har alla hästar hemma som tänker göra om det
haha. Nej skämtåsido, det är ju såå värt det i slutet när man ligger med sin underbara bebis där!
Jag förstår dig, hoppas verkligen att du får prata ut med någon och att allt kommer kännas bättre denna gång.
Jag är inte lätt att skrämmas upp även av skräckhistorier, så du behöver inte be om ursäkt.
Vissa får ju faktiskt en fruktansvärd förlossning - även om det såklart också är det värt det i slutändan, men jag tycker att alla har rätt att säga sin historia även om det är en som inte fött som lyssnar. Iallafall är jag sån. Jag lyssnar gärna. Har träffat vissa som säger att det var det hemskaste dom nånsin varit med om, dom tappade kontrollen och bara försvann och blev okontaktbara pga smärtan.. medans vissa säger att "jag skulle kunna föda imorgon igen!" så det är ju också så inviduellt, så man vet ju inte vad man har att vänta sig.
Jag går ändå in med en positiv inställning och kommer försöka använda mig av denna metod som jag skrev , och kommer för allt jag kan försöka bibehålla lugnet. Jag är nog en sån person som har lätt att gå in i mig själv så jag hoppas att jag kan göra det även under förlossningen..
haha
Ja precis, det är ju värt det. Sen är det bara hoppas att allt går bra, och man inte får komplikationer i efterhand och så..
Det är mest det jag är orolig för isåfall, att man på något sätt kommer "förstöras" av förlossningen så man kommer få problem med diverse saker i efterhand.