• Chetti

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

jempalainen skrev 2011-11-01 07:01:53 följande:
    Grattis till v 19 och vad roligt att gå till barnmorskan:) Hoppas du får höra hjärtljuden, det är lika roligt varje gång!:) Får jag fråga dig om det bara är moderskapsintyget man ska skicka till fk eller behöver man intyg från sitt arbete, hur mycket man jobbar o lön o så? Kan man söka hp redan nu? Vet ju att det är svårt att få det men man kan ju alltid försöka!  Hoppas att du får det och vad häftigt, bara tre månader kvar att jobba! helt otroligt!:) ha det så bra, kram kram

Du är så gullig Glad Jag läste ditt inlägg om din tid i din mammas mage och adoption. Dina föräldrar har verkligen gjort ett bra jobb!

Man ska skicka med moderskapsintyget, en ansökningsblankett som man själv fyller i och en blankett som arbetsgivaren ska fylla i där man inte kan omplaceras och liknande. Dessa två blanketter kan man skriva ut från FK´s hemsida. Det ska ta ca 30 dagar att få ett beslut men Fk kan ju vara sega ibland...

Du kan söka HP så fort du fått ditt moderskapsintyg.    

Jag fick höra hjärtljuden Hjärta

Ha det jättebra min vän, kram   
    blääääääääääää
  • Chetti
    Kalksten skrev 2011-11-01 09:51:23 följande:
    Lycka!!!!!!

Kom just hem från RUL, allt såg superfint ut och hon kunde kolla igenom den lille noga o sen fick vi en stund efteråt då vi kunde filma och då visade den lille upp sig så fint o det blev en himla fart! =)
    Det enda var att jag ska få göra nytt UL i v.32 för det var lite diffust vart livmodern slutade.

Jag är så lycklig jag inte vet vart jag ska ta vägen!!! Hjärta

Vi blev flyttade från 29 mars till 24 mars vilket betyder att jag nu är i vecka 20 istället för 19 =)

Åh, låter helt underbart!! Solig

Grattis till att bli framåtflyttad också Skrattande  
    blääääääääääää
  • Chetti
    qatteriin skrev 2011-11-01 13:16:08 följande:
    Förresten, ni som varit hos bm efter rul, vad har ni gjort då? Jag hade trott att hon skulle ta lite prover, men blodsocker var hon inte intresserad av fast jag är en tjockis (jag ska dit på torsdag och mailade och frågade om hon kke ville ha mig fastande för blodsockret).
    Jag var där idag, i vecka 19. Hon gjorde inte mycket. Jag fick moderkskapsintyget, hon kollade mitt järnvärde och frågade hur jag mådde och sådär. Fick även lyssna på hjärtat men först efter att jag skälv frågat.

Det är först i vecka 25 de väger en igen, tar SF mått och sådant.  
    blääääääääääää
  • Chetti
    SoligCoriander skrev 2011-11-02 12:38:51 följande:
    Igår var min man ute med sin vän igen. Jag stannade hemma och kände mig upptaggad för lite städning. Städade köket, inredde och städade både badrummet och toaletten. Som bonus tvättade jag två maskiner kläder, skurade rent en matta och diskade undanen hög med kastruller, bunken... som blivit till under matlagningen. Och så bakade jag lite bullar. Kände mig så oerhört stolt över mig själv och duktig. 

Min man kom hem med blommor...han sa, att han ville följa med mig på ultraljud idag och att han ville vara där för oss som familj. Det var faktiskt så gulligt, att jag bara grät. Blev rörd på riktigt. Klart är att vi nog behöver lite tid att lösa våra problem och nästa gång jag ska till mvc ska jag ta upp detta med sköterskan. Ska fråga efter samtalsterapi eller liknande, för han kan ju inte jämt gå upp i taket för saker som inte är faktiskt så stora eller som jag inte gjort med illvilja. 

Så idag var vi iväg till ultraljudet tillsammans. Man kunde se tio fina fingrar och tår. Hjärnan, hjärtat och alla andra organ såg helt normala ut. Urinblåsan på bebben var full, vilket ju tyder på att hon kan svälja och den går ner till rätt ställe...men man såg inte blåsan tömmas, vilket de vill gärna se. Så imorgon ska jag tillbaka till kliniken för ett nytt ultraljud kl.9 på morgonen. Lite orolig blev man ju, men barnmorskan försäkrade mig om att jag inte behövde vara orolig, att de bara ville vara helt säkra på att även blåsan fungerar som den ska.

Och så frågade jag om könet..... som barnmorskan sa: "Jag ser inga extra påsar eller penis här.." Så just nu ser det ut som att det är en FLICKA!! {#emotions_dlg.flower} Barnmorskan sa att läkaren kunde kolla på könet igen imorgon också, vilket skulle betyda att om han kommer fram till samma slutsats, att det är rätt så säkert att det då är en tjej. 

Och sen en grej som barnmorskan tyckte var lite rolig: bebben vägde exakt på grammen så mycket som en bebbe med mina beräknade veckor ska väga! Hon sa att det nästan aldrig händer, att detta faktiskt var bland de första gånger hon sett så exakt vikt kontra veckor uträkning.

Detta skrattade min man åt sedan efter besöket. Han sa att flickan kommer nog bli som jag ... väldigt punktlig och ambitiös liten rackare som tycker att det är viktigt att allt är precis som det ska och inte nästan..  
    Grattis grattis!! =)

Härligt med ännu ett UL och det ser säkert jättebra ut imorgon.

Själv ska jag på ett extra UL nästa torsdag då de inte fick in en klar bild av hjärtat men hon sade att vi inte behöver vara oroliga utan att allt ser bra ut.
    blääääääääääää
  • Chetti
    Stinis83 skrev 2011-11-02 15:59:48 följande:
    Sådär, då var det klart! Vilken fantastisk och sympatisk läkare! :) Jag visste inte alls vad jag skulle förvänta mig, men det var inget snack om saken. Han ville sjukskriva mig på heltid men jag sa att vi kan börja med halvtid. Så sa han att han rekommenderar sjukgymnastik och att jag skaffar kryckor.

Han förklarade att det är ärftligt, att förr i tiden hade man vitaminbrist som gjorde att man fick trånga bäcken, och då fastnade barnet på väg ut och innan kejsarsnitt fanns gjorde det att både barn och mamma dog. Så han sa att foglossning var bra på så sätt :) De enda medicinerna som finns är farliga för barnet, så det går inte att medicinera.

Han sa också att det beror på att jag är överrörlig sen innan, och att musklerna går in och försöker låsa sig runt delarna som "lossnar" och därför gör det vansinnigt ont. Jag frågade om jag kunde gå tillbaka till jobbet om jag blev mirakulöst bättre, men det sa han att jag inte kommer bli. Han ville inte provocera bäckenet på mig för ett intygs skull, det gör alldeles för ont. Det fick sjukgymnasten göra för att hjälpa mig med vilka muskler jag ska avlasta och slappna av i. Han var verkligen så fantastisk och förstående och sympatisk så jag höll på att börja gråta av lättnad!
    Åh, vad skönt med en så förstående och kunnig läkare Solig

Hoppas det inte blir värre nu utan att all behandling lindrar.
    blääääääääääää
  • Chetti
    Wielkip skrev 2011-11-02 16:09:58 följande:
    Gud vad skönt för dig! Hoppas jag har lika mycket tur, har en känsla att jag inte kommer ha det dock...det är inte riktigt min grej att lätt lyckas med saker.

Får ringa min bm det första jag gör imorgonbitti och hoppas på en läkartid SNABBT så jag kan få det överstökat, bli hjälpt och förhoppningsvis få igenom sjukpenning så jag inte behöver lugga hemma med ångest för att jag missar jobb och pengar.

Stressen över att inte kunna jobba är nog det värsta nästan, så psykiskt påfrestande!
    Hoppas det går bra med sjukskrivning och allt! Jag lider med dig Rynkar på näsan
    blääääääääääää
  • Chetti
    jempalainen skrev 2011-11-02 16:27:26 följande:
    Tack kära chetti för dina fina ord som värmer! Du är så himla gullig och trevlig också! :)

Tack för info om fk, jag ska ta tag i det o skicka iväg allt. Tveksamt om jag får hp men man kan alltid prova!
    Tiden tickar ju på så bra o få iväg det snart! Snart jul ju!! :) kul!!

Vad roligt att du fick höra hjärtljuden, det är lika fantastiskt varje gång!

ha det bäst och hoppas tån är bättre!! tipsar att ta kontakt med sjukgymnast om det inte är det, kanske akupunktur kan hjälpa!

stor jättekram och ha en bra kväll!!Hjärta 
    Tack Solig

Min tå är jättebra nu. Var bara hemma två dagar och jobbar nu igen. Har slutat dricka Cola zero för jag tror det kan ha något samband med gikten. fråga mig inte varför men det är det enda jag kan tänka mig och det verkar hjälpa?!

Kram och ha en skön kväll själv
    blääääääääääää
  • Chetti
    Carla82 skrev 2011-11-02 16:35:01 följande:
    Kom tillbaka efter organscreeningen för en stund sen, sen i morse kl.8...vi väntar en liten flicka!! Precis som jag trodde. 
    Allt såg bra ut men hon ville inte sammarbeta överhuvudtaget om hon inte låg med ryggen emot så låg hon med händerna framför ansiktet...haha! Undersökningen varade sammanlagt i 1,5 timma...och hon skickade iväg mig emellan för att gå en promenad och äta och dricka lite. Hon ville ändå inte sammarbeta. Tillslut fick hon alla mått. Ska tillbaka om 3 veckor för huvudet var normalt men på gränsen till litet. Hon trodde inte att det var något problem utan snarare en familjegrej men ville ändå kolla upp det igen. Jag kom inte ihåg storebrors mått men kollade när jag kom hem och han var mindre (men då sa ingen nåt...de var betydligt mindre noggranna generellt) så  de verkar ha samma proportioner. Är inte orolig...bättre att de kollar ordentligt. Hon var jättegullig och gick igenom allt en gång till bara för att visa och visade hur hon lekte med navelsträngen.
    Grattis till en dotter och att allt såg bra ut! Solig

Jag tror bebben är alldeles perfekt, alla människor är ju olika stora.
    blääääääääääää
  • Chetti
    Kalksten skrev 2011-11-02 19:48:44 följande:
    Åhh vad ni har skrivit en massa tjejjer, ledsen men jag orkar inte läsa igenom ikväll har jobbat min första dag efter1månads sjukskrivning och är helt mör i skallewn, men ska försöka läsa lite i morrn.

Jag är helt euforisk efter vårt RUL igår, kändes så fantastiskt och vi tog ju reda på könet för vi vart säkra vi såg va de va o då hade vi bestämt sedan innan att vi skulle få det bekräftat och vi ska få en liten kille!!! Hjärta Känns helt fantastiskt att veta faktiskt! Så nu ska vi fokusera på att hitta ett eller flera bra namn =)

jag såg ni pratat baby-gym, redan innan vi visste om det var tjej elelr kille så bestämde vi oss för spöket lalan slott babygym tycker de e superfint o verkar roligt!
    Så det blir en pojke Baby

GRATTIS
    blääääääääääää
  • Chetti

Jag har nu lämnat blanketten om graviditetspenning till chefen. Nu måste chefen kolla om jag kan omplaceras inom företaget och blää har ingen lust. Det gäller ju bara 50 dagar och det blir isåfall längre resväg och med arbetsuppgifter jag inte riktigt är van vid... Vill inte och sade det till chefen också.

Men enligt blanketten så måste det ju kollas upp i alla fall.

Hoppas på att de inte hittar något så jag kan få vara hemma två månader innan BF.

Jag har det redan väldigt tungt på jobbet, ont i fötterna, i ryggen och sammandragningar då och då. Obestämd

blääääääääääää
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)