• Chetti

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Chokladälskaren skrev 2011-11-21 19:49:03 följande:
    Uscha, idag är det verkligen ingen bra dag. Jag har så ont i nedre delen av ryggen. Precis i mitten är det som en ömmande punkt. Kan inte sitta, böja mig, laga mat, ligga ner. Ingenting med andra ord.
    Har haft problem med ryggen länge till och från men inte att det har varit så ihållande som det är nu.
    Och om två timmar ung ska jag till jobbet och lyfta lite tidningsbuntar och det känns absolut inget vidare just nuObestämd

Ang om vikt under graviditeten så har jag gått upp 4 kg och är nu på onsdag i vecka 25. Hoppas att det hela slutar på ung 10 kg+ då jag har en del övervikt sen innan. Sen hoppas jag att det är lika lätt att gå ner i vikt denna gången som förra gången då jag gick ner allt på BB plus 15 kg tillSkrattande.

Jag vägde 2600 nånting och var 46 cm lång när jag föddes och min dotters pappa vägde över fyra kg och var 51-52 cm lång nånting. Dottern vägde 3720 gr och var 51 cm lång(bf+3).
    Denna gången kanske det blir lite annorlunda. Min nuvarande sambo och även barnets pappa vägde 3 kg och var 50 cm lång så det kanske blir en liten mini iställetFlört

Sen har jag en annan fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med?
    Jag ju blivit varslad från jobbet och min uppsägningsperiod kommer att gälla fr.o.m årsskiftet till sista juni. Så då blir jag arbetsbefriad och få gå hemma i sex månader med full betalning.
    Så under den tiden så behöver jag ju inte ta någon föräldrapenning.
    Men min fråga är nu. Ska man skicka in papperna till f-kassan om föräldrapenning innan barnet är fött eller kan man göra det det framåt april-maj istället när man vill börja ansöka om föräldrapenning?
    Hoppas att ni förstod min fråga.
    Tråkigt med ryggen. Hoppas det går över!

Blanketten där du ska uppge din lön så att de kan räkna ut din SGI kan du skicka in innan barnet är fött. Sedan väljer du själv när du vill begära FP. Man kan välja att inga/knappt ta ut några dagar alls första året men när barnet fyller 1 år så måste man ta ut full ersättning/ 5 dagar i veckan för att behålla sin SGI. Man kan även jobba och ta ut FP sålänge man bara får någon slags ersättning 5 dagar i veckan.
    blääääääääääää
  • Chetti
    Kalksten skrev 2011-11-21 22:32:16 följande:
    Jag har tänkt gå hem 3-4 v innan bf 24 mars. Tänkte ta ut den semester jag har kvar så jag slipper ta så mkt av föräldrapengen. I övrigt hade vi tänkt ätt jag ska ta 4-5 dagar per vecka så man sparar en del! Vill spara så mkt som möjligt men man måste.leva också... Hur tänker ni göra? O
    Har kikat lite på det och hoppas kunna vara hemma till augusti 2013. Samtidigt hoppas jag ha lite dagar kvar att ta ut när jag börjat jobba igen. På FK´s hemsida kan man leka lite med dagar och se hur mycket kan får ut i handen och sådär, jättebra.
    Sedan får jag nya semesterdagar både nu i april och nästa april för attt dryga ut ledigheten.

Med första barnet tänkte jag inte utan bara tog ut dagar och plötsligt var dagarna slut och hon fick börja på förskola när hon var precis 1 år. Det gick jättebra men om jag hade planerat lite bättre hade jag ju kunnat vara hemma lite längre. Så det är bra att ta sig tid och planera ledigheten innan bebben kommit.

Min man kommer troligen bara ta de 60 dagar som han är automatiskt tillskriven. Så vi är inte jämlika när det kommer till detta Glad
    Jag är glad att få vara hemma länge och min man samtycker. Vi har ungefär samma lön, jag känner några hundralappar mer/månad så det är inte av ekonomiska skäl.

Hur kommer ni andra dela föräldraledigheten?
    blääääääääääää
  • Chetti
    Junie skrev 2011-11-21 23:03:21 följande:
    Hoppar gärna med här om jag får? Har en mars-tråd för förstagångare men det är ju kul att vara med i lite fler trådar! Ang ämnet vikt så har jag gått från 62 till 74, känns helt ok :) jag försöker tänka att det är tillfälligt ju ^^ Är i vecka 24+1 idag. BF 10 mars alltså. Hoppas slippa spurta i vikt på slutet dock, mest för höfterna och flåsets skull. Har de flesta här inne barn sen innan eller?
    Välkommen in!

Håller med om tanken att vikten bara är tillfällig. Jag längtar till vår/sommar då kilona ska bort med långa härliga barnvagnspromenader Glad

Tyvärr är det i slutet man går upp som mest... Gick upp 6 kg på 5 veckor i slutet *hjälp*

Jag väntar mitt 3:e barn, har en flicka och pojke sedan innan. Nu ska vi få en pojke till. Jag är i vecka 21+1 och har BF 2/4 men stannar kvar här då BF enligt SM var 27/3.

Ha en bra dag!
    blääääääääääää
  • Chetti
    Junie skrev 2011-11-22 12:40:22 följande:
    Härligt! Vi väntar en flicka :) Oj, ja vi får se vad jag hamnar på som slutvikt, hahah, ska bli mycket spännande ;P Jag hoppas verkligen på att kunna amma så att kilona får en lite extra skjuts ^^ 
    Kalksten skrev 2011-11-21 22:32:16 följande:
    Jag har tänkt gå hem 3-4 v innan bf 24 mars. Tänkte ta ut den semester jag har kvar så jag slipper ta så mkt av föräldrapengen. I övrigt hade vi tänkt ätt jag ska ta 4-5 dagar per vecka så man sparar en del! Vill spara så mkt som möjligt men man måste.leva också... Hur tänker ni göra? O
    Jag gick inte ner något av amningen tyvärr. Så för mig gäller det att gå promenader och äta mindre. Men jag måste ändå äta ordentligt för att mjölken inte ska sina, det går nog bra tror jag Glad
    blääääääääääää
  • Chetti
    Junie skrev 2011-11-22 12:41:37 följande:
    ...hade förresten hört rykten om att de skulle höja de 10 dagarna i början till 20 dagar from. 2012, men när jag pratade med dom på FK sa dom att det inte var bestämt ännu utan bara låg som förslag. Någon som hört nåt om detta? 
    Nej, vet inget om det men läst om en annan nyhet på FK´s hemsida.

Nu ska båda föräldrarna kunna ta ut FP samtidigt i högst 30 dagar under barnets första år Skrattande
    blääääääääääää
  • Chetti
    Wielkip skrev 2011-11-22 12:56:38 följande:
    Ang. Föräldraledigt , måste man bestämma hur man ska vara ledig och hur många dagar man ska ta ut i förväg? Alltså alla dagar på en gång? Eller kan man ta det månad för månad typ?
    Du kan ta det månad för månad, jag brukade skicka in en begäran om FP varannan månad typ. Smidigt att man kan göra allt på nätet nuförtiden så man slipper några av blanketterna...
    blääääääääääää
  • Chetti
    sweetpea skrev 2011-11-22 13:12:30 följande:
    Månad för månad går bra, se bara till att ha framförhållning så att du inte blir utan pengar. Du behöver absolut inte bestämma dig för hela perioden på en gång!

Jag tänker nog ta 4 dagar/vecka till att börja med, eftersom min arbetsgivare "fyller på" de första tre månaderna. Sedan hoppas jag kunna jobba 1 dag/vecka hemifrån och alltså fortsätta med 4 dagar i veckan till feb/mars 2013. Då tar min sambo över fram till inskolning på dagis höstterminen 2013. Då har vi ganska mycket sparat till senare somrar och lov och sånt också.

Just det min arbetsgivare fyller ju också på. De första 4 månaderna frår jag 10% av min lön så jag kan mjukstarta med FP dagarna Skrattande

blääääääääääää
  • Chetti
    ThereseX skrev 2011-11-22 14:25:11 följande:
    Chetti- Jag har samma, men med Astrid fick jag aldrig dom pengarna då jag blev sjukskriven mitt i en månadslön. Så jag blev skyldig en hel månadslön. Men den här gången får jag pengarna, och en månads utbetald semester i pengar typ i februari, så skönt! : )
    Härligt Skrattande

Har du inte haft semester alls i år? Med tanke på att du får alla dina semesterdagar utbetalda i pengar. Jag får 23-24 semesterdagar 1/4 för 2012 och sedan får jag väl ca 12-13 semesterdagar 1/4-2013 för 2013.

Skönt att kunna dryga ut lite. Tiden går så fort ändå. På något sätt är det skönt att gå hemma men det hade varit skönt att hoppa in och jobba då och då. Får se hur jag gör
    blääääääääääää
  • Chetti
    Stronza simpatica skrev 2011-11-22 17:03:11 följande:
    Hej hej,
    Var och hämtade blodprovstest och urintestsresultat idag och har ingen aning om vad ngt betyder men det ser inte så bra ut i Mina ögon:(! Har tid hos dr på tors så får se vad han säger om det!! Proteinet i urinet har nästan fördubblats sen sist också!
    Hoppas det går bra på torsdag!! {#emotions_dlg.flower}
    blääääääääääää
  • Chetti

Wielkiep: Visst får man jobba extra under sin föräldraledighet. Bara håll isär arbetsdagar och föräldraledighetsdagar. Skönt att kunna dryga ut ledighet med jobb.
    Skulle passa mig med

blääääääääääää
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)