Vi som väntar marsbebis 2012 :-)
Chokladälskaren skrev 2011-11-21 19:49:03 följande:
Uscha, idag är det verkligen ingen bra dag. Jag har så ont i nedre delen av ryggen. Precis i mitten är det som en ömmande punkt. Kan inte sitta, böja mig, laga mat, ligga ner. Ingenting med andra ord.Har haft problem med ryggen länge till och från men inte att det har varit så ihållande som det är nu.
Och om två timmar ung ska jag till jobbet och lyfta lite tidningsbuntar och det känns absolut inget vidare just nu
Ang om vikt under graviditeten så har jag gått upp 4 kg och är nu på onsdag i vecka 25. Hoppas att det hela slutar på ung 10 kg+ då jag har en del övervikt sen innan. Sen hoppas jag att det är lika lätt att gå ner i vikt denna gången som förra gången då jag gick ner allt på BB plus 15 kg till.
Jag vägde 2600 nånting och var 46 cm lång när jag föddes och min dotters pappa vägde över fyra kg och var 51-52 cm lång nånting. Dottern vägde 3720 gr och var 51 cm lång(bf+3).
Denna gången kanske det blir lite annorlunda. Min nuvarande sambo och även barnets pappa vägde 3 kg och var 50 cm lång så det kanske blir en liten mini istället
Sen har jag en annan fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med?
Jag ju blivit varslad från jobbet och min uppsägningsperiod kommer att gälla fr.o.m årsskiftet till sista juni. Så då blir jag arbetsbefriad och få gå hemma i sex månader med full betalning.
Så under den tiden så behöver jag ju inte ta någon föräldrapenning.
Men min fråga är nu. Ska man skicka in papperna till f-kassan om föräldrapenning innan barnet är fött eller kan man göra det det framåt april-maj istället när man vill börja ansöka om föräldrapenning?
Hoppas att ni förstod min fråga.
Blanketten där du ska uppge din lön så att de kan räkna ut din SGI kan du skicka in innan barnet är fött. Sedan väljer du själv när du vill begära FP. Man kan välja att inga/knappt ta ut några dagar alls första året men när barnet fyller 1 år så måste man ta ut full ersättning/ 5 dagar i veckan för att behålla sin SGI. Man kan även jobba och ta ut FP sålänge man bara får någon slags ersättning 5 dagar i veckan.