Inlägg från: TheCoopers |Visa alla inlägg
  • TheCoopers

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Taraalina skrev 2011-10-31 15:13:17 följande:
    Jag har läst lite nu sedan igår  och missförstå mig rätt nu men det känns "bra" att veta att jag inte är den enda som mår dåligt just nu. Jag och sambon går igenom en kris. Vi bråkar dagligen, eller har gjort det nu i några dagar. Han har varit otroligt stark, snäll och underbar mot mig medan jag bokstavligen varit hur hemskt som helst mot honom. Jag har verkligen behandlat honom som skit.

I vårat fall så vet jag att problemet ligger hos mig. Jag har börjat tänka på  och analysera saker som jag inte kan påverka. Bland annat så har jag börjat störa mig på min sambos tidigare sexliv. Jag vet! Det låter helt galet! Vi var ju vänner innan vi blev tillsammans så jag känner ju honom ganska väl och då störde det mig inte allt som han hade gjort, inte ens när vi blev ihop så brydde jag mig då allt jag ville var att VI skulle bli ett par. Men nu stör jag mig på det..

Känns helt ologiskt eftersom jag själv inte varit guds bästa barn alla gånger och har oxå ett tidigare sexliv och jag skulle bli galet frustrerad om min sambo behandlade mig som skit pga ett förflutet jag inte kan ändra på. Nu har jag iaf tagit tag i detta och ska träffa en psykolog imorgon. Det ligger nämligen mkt bakom detta som jag måste prata ut om och bearbeta innan våran bebis kommer. Vi älskar ju verkligen varandra och vill vara tillsammans. Han har tom föreslagit att vi ska prata med någon tillsammans, men jag vet vart skon klämmer och dåär det bättre att jag tar tag i det först.

Nu kanske ni redan besvarat frågan, men vet ni om bråk påverkar barnet. Alltså att den plötsigt blir så deprimerad av mitt mående att den dör i magen eller nåt? Jag älskar min bebis över allt annat och vill den verkligen inget ont, därför ska jag ta tag i detta nu en gång för alla eftersom hon förtjänar lyckliga föräldrar.
    Va bra att du tar tagi situationen , både för er skulle och barnets

Apropå din fråga så nej jag tror inte att bebis i magen kan bli deprimerad och sedan dö av detta . Däremot känner bebisen med all säkerhet av ditt sinnestillstånd  . Jag menar den bor ju i dig
    Det finns studier som visar på att stress kan sätta igång förlossningar och orsaka missfall men du ska du också komma ihåg att barn även föds i krigshärjade områden där mammorna utsetts för oerhörd stress varje dag

Du har ju redan tagit det första steget mot att må bättre , det tyder på att du är en alldeles utmärkt mamma som vill det bästa för både dig och barnet .

Oroa dig inte för bebis ! (L)

och Lycka till !
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    Taraalina skrev 2011-10-31 15:26:39 följande:
    Tack så mkt! Nää jag vet, men jag blir så ledsen efteråt när jag tänker på hur illa jag behandlar min sambo. Han är ju trots allt pappan och jag tror att våran bebis inte skulle gilla mitt beteende mot honom. Men som sagt nu är första steget taget och jag ska försöka ta det lugnt nu i några dagar. Vi planerar även att åka bort snart, för vi behöver nog egen tid ihop
    Jaa res bort och ta det lugnt ! Det är bra för både hjärta och själ !

Skrattande
  • TheCoopers
    Coriander skrev 2011-11-01 02:17:51 följande:
    Bråket hemma hos eskalerade från väjningsplikten till att mannen nu förmodligen vill skiljas. Gråter
    När jag beskrev för honom hur graviditeten känns för mig tog han det som att jag nu inte vill ha barnet. Då började han dra upp alla saker i vårt gemensamma liv som han ställt upp på bara för att jag velat det. Och så säger han att det nu får vara nog och att han ska uppfylla enbart det han vill. Han vill ut och resa. Nu pratar vi inte om någon vecka i solen, utan en lång världen runt resa! 

Jag fick inget svar när jag frågade ifall han nu seriöst tänkt lämna mig ensam med vårt barn och dra ut på någon resa. Men jag märkte att han tagit av sig sin ring. Det gör mig fruktansvärt ledsen. Han har alltid sett våra ringar som något man ska ha på sig hela tiden. 

Jag vet att jag inte är någon perfekt människa och gör jämt och ständigt fel, men är någon annan det? Är han det?  

Genast dök det upp i mitt huvud saker som att nu har hans singel kompisar då lyckats vända hans huvud. Eller att han träffat någon ny kvinna och vill göra slut innan det blir seriöst med henne. Så mycket som han senaste tiden umgåts med sina vänner och varit ute... och vårt obefintliga sexliv... ja, jag var väl den som drog kortaste strået i detta förhållande.

Att vara gravid, missnöjd med hela situationen, tappa all attraktionsförmåga och bli lämnad på köpet... 
    Men du ... du har inte gjort något "fel" . Ja du väjde inte och körde på . Kanske inte bra men shit happens ! Att han sedan ska dra det vidare till att lämna dig och barnet och ta av sig sin ring är ett extremt barnsligt beteende .  Han ska bli pappa snart .. pappa ... det är stort .. då är det dags att lägga sånt där beteende på hyllan och kämpa .
    Det är jobbigt att vara gravid och du är absolut INTE ensam om att tycka det är skitjobbigt , ha inte dåligt samvete för det . Det ÄR skit emellanåt  !  och dina humörsvängningar är inget du kan kontrollera dessvärre utan det är bara för er två att "rida ut stormen" så kan ni skratta åt det efteråt

Jag kan också vara helt irrationell emellanåt och bli sur för saker som jag egentligen aldrig skulle bli sur för .. men min sambo är ju härdad nu efter två tidigare graviditeter så han tar saken med ro och låter det rinna ut i sanden . Sen kan vi prata om det efteråt och jag kan skratta åt mig själv .

Ingen är perfekt eller så är vi alla perfekta på vårt eget vis hursomhelst prata med någon utomstående och framföralt prata med din sambo/man när ni lugnat ned er .
    Jag hoppas ni hittar en lösning som passar er båda . ( Ett tips är att han kanske läser en bok som "Du ska bli pappa"  eller "Grattis du ska bli pappa " för att kunna sätta sig in i graviditeten lite bättre och se att de är många som har det likadant )

KraaamHjärta
  • TheCoopers
    Ellieott skrev 2011-11-05 09:11:14 följande:
    Man ska inte tänka så mkt på kilon hit och dit. Äter man bra så får kroppen gå upp så mkt den vill. Vissa går upp mkt och vissa lite. Min moster är barnmorska och hon säger att det är så dumt med alla "mallar" för hur mkt man ska gå upp. Vissa går helt enkelt upp 30 kg. Men om man gör det för man tycker att man "får" äta massa skit när man ändå är gravid så är det ju en annan sak.

Samma åt andra hållet. Jag har precis börjat gå upp, inte så konstigt när jag kräktes till vecka 17-18. Inget att oroa sig för. Framförallt inte när det gäller mig som egentligen är en knubbis som har väldigt lätt för att gå upp... Jag gissar på att jag kommer gå upp en hel del ändå :/.
  • TheCoopers

Det här är min tredje graviditet och jag har inte hängbröst , mörka bröstvårtat eller bristningar . Min kropp såg efter 2 graviditeter likadan ut som innan . Vi får se hur det blir med den tredje .. men jag är inte oroad . Det blir väl som det blir .

• TheCoopers

När huden tvingas utvidga sig relativt snabbt uppstår bristmärken. Det händer inte bara under graviditet. Din kropp fick kanske sina första bristningar redan vid tonåren, När du växte och när dina bröst började växa.
    Bristningarna uppstår i läderhuden och i hudens mellanlager. Läderhuden består av starka fibrer som är sammanbundna och tillåter huden att utvidgas i takt med att vi växer. När dessa fibrer sträcks för långt brister de och det bildas hudbristningar.
    När man går upp i vikt under kort tid kan man lätt få bristningar. En gravid kvinna har också en hel del hormoner i omlopp som hjälper till att mjuka upp bäckenet inför förlossningen och därigenom även mjukar upp huden. Det gör att bristningar lätt formas.

Många faktorer kan påverka om du drabbas eller ej. Det kan vara genetiskt betingat, det kan ha att göra med hudton ,ljushyade tenderar att löpa större risk, med diet, hudkondition, storleken på barnet och hur snabbt du går upp i vikt. Har du bristningar sedan tidigare eller väntar tvillingar kan det också öka risken. Ny forskning visar att unga mammor, speciellt tonåringar, har lättare för att få bristningar.
    Försök att äta hälsosamt och att inte lägga på dig många extra kilon under kort tid, max 0,5 kg på två veckor, men att banta är inte bra för barnet. En normal viktökning under graviditeten består av mellan 9 –12 kg.

Att äta mat som innehåller mycket vitamin C och E, zink och mineraler hjälper huden att tänjas smidigare och att även dra ihop sig efter förlossningen. Färsk frukt, grönbladiga grönsaker, nötter, ärtor, böner, fröer, fet fisk (omega3) är bra tips. Drick även mycket vatten, gärna åtta till tio glas vätska per dag, vatten, jouse, soppa, buljong, undvik kaffe, svart the eller coca-cola.

Du förebygger en del genom att dagligen smörja in huden med Mandelolja. Kom ihåg att Mandeloljan även förebygger bristningar vid själva framfödandet.

Tag för vana att efter varje dusch smörja in mage, bröst och mellangården med oljan.

• TheCoopers

hahah jag kopierade detta och ser att de rekomenderar att man dricker COCA COLA ???

Cool

• TheCoopers
    k girl skrev 2011-11-10 08:21:32 följande:
    De skriver "undvik kaffe, svart the eller coca-cola."
    hahhahahahah jaaaaaaaaaaaaa men vilken TUUUUR hahahah JAG E TRÖTT !
  • TheCoopers
    faceprimer skrev 2011-11-14 19:07:12 följande:

Jag har idag fått reda på att jag har heptatos. En graviditet komplikation som gör att levern inte kan hantera kroppens slaggprodukter utan gallsyra läcker ut i blodet vilket orsakar kraftig klåda etc.
    Jag har nu blivit satt på medicinering och kommer gå på ytterligare kontroller varje vecka. Läste att risken för att få ett dödfött barn ökar med 10% och det är väldigt ovanligt att få hepatos såhär tidigt som i v.23. Det är bara 1-2% av alla gravida som får hepatos öht.
    Man blir oftast igångsatt tidigare vid hepatos.
    Usch vad jag blir orolig för min älskade lilla skatt i magen. Men jag får se de positivt att de har kommit på vad det är och att de finns behandling. Bara min älskade i magen klarar sig utan komplikationer så står jag ut med all klåda även att det driver mig till vansinne.. Hjärta 

Usch va jobbigt ! Men vilken tur att de upptäcktes redan nu
    Jag har blivit igångsatt båda gångerna ( sista gången pga preklampsi ) och ut kom två alldeles perfekta små skruttor .

Ta hand om dig !

Kram
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)