Coriander skrev 2011-10-27 13:05:31 följande:
Pratade idag med min mamma och viktuppgång under graviditeten. Och så började jag hoppas på att jag kanske inte skulle gå upp så himla många kilon. Nu är jag i v.20 och har gått upp sammanlagt 3,5 kilo. Jag skulle helst inte vilja gå upp mer än 10 kilo totalt, då jag är rädd för att jag sedan inte kan gå ner till mina gamla mått igen.
Okej, nu är jag lång och även om jag skulle väga 10 kilo mer än vad jag gör nu så syns det inte. Men för mig skulle det vara absolut katastrof ifall jag gick upp 30kilo, som min syster gjorde sist hon var gravid, och hamnade i 100-kilos klassen. Jag skulle nog få jätteångest då.
Varje gång jag ens pratar om att jag vill tänka på vad jag äter säger min man, mina föräldrar - alla runt omkring mig - att jag bör bara njuta nu och lassa på. De säger att man tappar vikten snabbt efter förlossningen om man ammar och är aktiv med barnet (lyfter, går promenader, bär...). Jag har däremot lätt för att inte äta alls på dagen, då jag vet at hungerkänslan går över efter en tid. Jag tippar på att jag äter någonstans runt 1500 kalorier per dag. Jag vet ju att barnet får allt den behöver ändå, det har ju sköterskan sagt när jag mådde illa och inte fick i mig ens vatten!!
Ni tjejer som gått igenom graviditet tidigare - hur mycket har ni gått upp och var det lätt att tappa kilon efter förlossningen?
Hur mycket har ni andra gått upp fram till mitten av graviditeten? Är mina 3,5kilo mycket?
Bör man tänka på vad man äter eller ska jag lyssna mer på mina närmaste och bara glömma mina egna fåniga tankar kring att reglera matintaget?
Med nr 1 gick jag upp 8 kg , jobbade då som flygvärdinna för American Airlines och var tillbaka till min vikt på 2 veckor . Med nr 2 fick jag preemklampsi och gick upp nästa 40 kg ( !!!!! )
vilket jag kissade ut större delen under första veckorna och var i form några månader efter att hon fötts . .. och då utan att jag egentligen ansträngde mig . Jag fick trots den enorma viktuppgången inte heller några bristningar , så vi är alla olika .
Jag tycker man ska försöka njuta så mycket man av graviditeten och inte hetsa så mycket över vad man äter . Tro mig .. det ordnar sig
och det bästa av allt .. du får en bebis på köpet !