Inlägg från: Paradigm |Visa alla inlägg
  • Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

MissKaos skrev 2011-09-17 18:45:21 följande:
    Mestränign här med. Orkar inte pressa upp tempot (pulsen) 13-14km på 90!! min. En hel evighet.. Hade planerat långpass på MINST 15km i helgen helst 20km men det såg ju skitförkylningen till att göra slut på. Imorgon ska jag på kalas hos granen, Me&I det lär väl sno min träningstid.. Nåja, alla träningskläder hinner tvättas och torkars. Alltid något. Tröstar mig med choklad och rödvin..
    Mesträning kanske, men en väldigt bra fettförbränning! Åh, choklad!
  • Paradigm
    Jennnyn skrev 2011-09-17 00:02:41 följande:
    Favete: Jag vet hur det känns att ha sömnbrist och insomningsproblem. Det har jag haft periodvis under större delen av mitt liv. Även som barn hade jag sömnproblem. Lider av panikångest, vilken jag numer håller i schack med hjälp av mediciner. Men när den var som värst och innan jag hade insett att jag faktiskt behövde äta mediciner var sömnproblemen många gånger förknippade med just ångest och även med stressen av att veta att ju längre du ligger och vrider dig destå tröttare kommer du vara i morgon.

Har du varit hos läkare? I ditt fall kanske det skulle kunna hjälpa att få något att sova på. Nu förespråkar jag inte medicinering som utväg till precis allt, men i just dessa fall kan det vara en skjuts i rätt riktning. Samtalsterapi (läs kognitiv beteendeterapi) kan också vara en idé.

Mina sömnproblem kommer fortfarande periodvis. Är inne i en sådan period för tillfället och här sitter jag nu, trots att klockan ringer om 6 timmar eftersom jag ska upp och jobba..
    Jag har ångest eller oro inför en stor förändring i mitt liv som snart kommer att ske. Känner lite panik emellanåt och oro för att alla pusselbitar ska gå ihop, eller att något ska krångla. Andra förstår dock inte min oro. Jag överdriver säkert då jag är en kontrollmänniska och om jag inte har allt under kontroll blir det total kaos i mitt inre. Men att inte sova gör det värre och ångesten/oron tar allt starkare fäste.
    Det värsta är att denna förändring kommer ge oss som familj ett bättre liv och ändå så oroar jag mig inför det. Knäpp!
  • Paradigm
    ETSS skrev 2011-09-17 21:07:38 följande:
    Jag har pratat på tråden om detta förut Favete, men har du provat Mindfulness?
    Lugna (inte tempo) promenader, avkopplande fem minuter hemma i lugn och ro då du inte ska fundera på framtiden och dess konsekvenser utan bara försöka finna lite ro?
    Nej, jag har inte testat det. Antar att du har? Funkar det?
    Men hur ska jag bli avkopplad och inte tänka på framtiden?
  • Paradigm
    Tullemi skrev 2011-09-17 21:23:09 följande:
    Jag har också problem med att släppa tankarna ibland. Jag är sällan här och nu, utan hela tiden ett eller två steg före i tanken. Dock har det blivit bättre med åldern och även min make ska ha sig ett TACK. Hans lättsamma sätt har smittat av sig en aning.

Det blev ingen träning idag. Vaknade vid 8 (fick lite sovmorgon) men det var bara till att ge sig iväg till Ica Maxi för storshopping. Maken och min far skulle snickra klart vår nya hustrapp så jag fick vara "barnvakt" hela dagen, bah.

Jag har tryckt i mig en liten Marabou (tog dock 2 dagar) och nån bulle också. Lite gott ska det vara ibland Träning imorgon? Ja, man kan ju hoppas Obestämd. Det blir sällan som jag vill och planerar.....
    Ja men varför är det så? Varför lever man alltid i framtiden? När lever man då liksom? Min man är också en sådan här lättsam jäkel, vilket gör min oro värre. KONTROLL!

Det är svårt att kombinera barn och träning samt jobb!
  • Paradigm
    Mollly skrev 2011-09-19 12:29:46 följande:
    Träningen gick super braSkrattande Det känns så jäkla gött. 2.7km på 15 min, varav 6 min gångSkrattande Sen fick magen en rejäl genomgång.
  • Paradigm
    Tullemi skrev 2011-09-19 17:44:25 följande:
    Nu drar jag till gymmet efter en heldag hemma med kidsen. Idag åt vi korv stroganoff (min variant) och bulgur istället för pasta/ris.
  • Paradigm
    bandit skrev 2011-09-20 15:38:01 följande:
    Hej tjejer! Kan ni hjälpa mig med några frågor?

Hur illa är det egentligen att träna när man redan har träningsvärk? Jag vet att kroppen behöver vila, men om man bara kör igenom lite lätt så kanske det inte gör så mycket? Sen, det här med äta före eller efter träning, och vad man ska äta, hur lång tid före eller efter ska man äta? Jag äter uteslutande lågkolhydratkost, kh-intag på runt 20g per dag och har gjort det i mer än ett halvår, helst inget jag vill ändra på och har inga problem med energi eller dylikt. Tränar mest för fettförbränning, vill ju självklart ha muskler också men är inte fokuserad enbart på att bygga muskler!
    2 timmar innan och även 30 minuter efter träningspasset, t.ex. en banan, för att en timme senare äta en bra middag.

Oftast har man väl inte träningsvärk i hela kroppen så träna den delen där du inte har träningsvärk.
  • Paradigm
    Tullemi skrev 2011-09-21 20:19:42 följande:
    Idag blev det ett besök på gymmet och det blev 30 min crosstrainer och några magövningar. Återigen så var det lite för mycket folk för min smak, men så blir det ju när man går dit vid 19-tiden Obestämd. Proteinshake i handen och snart en dusch. Bra kväll
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!