Inlägg från: Scratchy |Visa alla inlägg
  • Scratchy

Träningsnördar - här samlas vi!

Wilowa skrev 2014-05-01 17:58:56 följande:
    Min sjukgymnast tyckte att jag skulle hoppa hopprep, men eftersom jag tränar hemma har jag inte kunnat göra det under vintern. Jag har testat med ett barnhopprep i plast och undrar om det är enklare med ett rep avsett för träning? Finns det andra fördelar med ett sådant rep? De hade inget hopprep i sportaffären så jag lånade ett av dottern. Jag tyckte mest att repet var i vägen och jag klarade inte många hopp. Lättare att hoppa hopprep utan hopprep. smile2.gif
    Hahahaha... barnhopprep i plast...

... nu är jag inte hopprepsexperten nummer ett, men jo, det är stor skillnad, i alla fall om man jämför med de barnhopprep i plast jag hoppat med. Det är typ mellanhård plast och följer inte naturens lagar riktigt.
  • Scratchy
    Alvolina skrev 2014-05-23 21:42:45 följande:
    Skulle bli väldigt glad om någon ville svara mig. Jag är en normal tjej, smal, men lider lite av min otränade kropp. Har lagt på mig något extra kg som jag skulle vilja bli av med också. Tränar ingenting idag. Min fråga är : Om jag löptränar 3 ggr i veckan, lite styrka på det och försöker tänka på vad jag äter. Kommer jag då att se resultat?
    Vad vill du se för resultat? Löpträning får man bättre kondition av, men vill man forma om kroppen så är det oftast bättre med någon form av styrketräning, antingen hemma med kroppsvikten eller på gym med en massa vikter.

Om du inte tränat tidigare kommer du säkert att se resultat. Här kan du alltid bolla idéer.
  • Scratchy
    ander25k skrev 2014-07-18 17:36:42 följande:

Märker att jag mer och mer kör tyngdlyftning på träningen, jag har nog blivit ett offer för crossfit trenden

Att du bara vågar. :-P
  • Scratchy

Jag har inte varit här på länge märker jag. Har inte haft så mycket tid, och när jag haft tid har jag hellre lagt den på att träna än att skriva om att träna.

Hur som helst så vägde jag mig på nyårsafton 2013 efter att ha varit utbränd och deprimerad. Vägde då 72 kilo. Nu i helgen vägde jag mig och nu ligger jag på 86 kilo. Mestadels muskler. Något kilo ligger runt magen och skvalpar. En del var gamla muskler men en hel del är nya.

Tänkte ta några till (om jag lyckas) och sen blir det att bränna fettet innan det blir semester i Karibien i oktober.

• Scratchy
    Illusion skrev 2014-08-03 14:47:18 följande:

30 min intervall
    Nu 300-400 situps i olika varianter
    Avslut plankan
    Därefter poolhäng

//TS med bytt alias

Poolhäng utan att bjuda mig? WTH?
  • Scratchy
    Illusion skrev 2014-08-04 18:30:17 följande:
    Du får pallra dig till Sthlm ju! ;) Hur går det med träningen, visst hade du biffat till dig enligt din egen utsago?
    Ja. Redo för slakt.
  • Scratchy
    lille Birger skrev 2014-08-08 09:26:37 följande:
    Jag har aldrig riktigt förstått varför man kallar en träningsform för "kettlebell"  Folk säger "du borde prova kettlebell-träning".  Kan man inte ta en hantel och göra samma träning istället? "Skivstångsträning" skulle ju kunna betyda både styrkelyft och tyngdlyftning.
    När man säger kettelbell-träning så menar man den speciella träningsformen. Man kan säga skivstångsträning om att träna med skivstång också, men det är sällan någon får ut ett komplett träningspass med bara en skivstång, så det hörs sällan.

Man kan inte göra kettelbells-träning med hantlar av flera skäl. Det speciella med kettelbell är att den förskjuter tyngdpunkten till sidan om handen/armen, vilket leder till att kroppen måste kompensera och det ger bålstabilitet och tränar många muskler man inte kommer åt annars. Dessutom kan man inte svinga en hantel på samma sätt.

Hoppas det gav lite klarhet.
  • Scratchy
    K grrl skrev 2014-08-08 21:51:34 följande:

Imorgon ska jag vara med i mitt första triathlon. Wish me luck!

Lycka till!!!
  • Scratchy
    ander25k skrev 2014-08-08 21:43:38 följande:
    Svettigt idag
    Oj, så tunga hantlar skulle jag aldrig orka ta kort på. :-P
  • Scratchy
    lille Birger skrev 2014-08-08 11:09:00 följande:
    Är det string som gäller, eller kör du någon annan modell på dina träningstrosor?
    Scratchy skrev 2014-08-08 10:41:32 följande:
    Man kan inte göra kettelbells-träning med hantlar av flera skäl. Det speciella med kettelbell är att den förskjuter tyngdpunkten till sidan om handen/armen, vilket leder till att kroppen måste kompensera och det ger bålstabilitet och tränar många muskler man inte kommer åt annars. Dessutom kan man inte svinga en hantel på samma sätt.

Hoppas det gav lite klarhet. smile1.gif
    Ja, jag ser skillnaden just i svingmomenten. Tack. Men tycker bara att det är lite konstigt att döpa träningsformen efter kettlebellredskapen endast pga det. Att pressa ett par hantlar kan ju ge lite annan effekt än att pressa en skivstång, men det gör ju inte att de två övningarna brukar läggar i olika kategorier av träning. En styrkelyftare tränar ju styrkelyft även om han använder ett par hantlar ist för skivstången.

På det stora hela tycker jag att det görs lite för mycket uppdelningar av träningen. Folk verkar vilja komma på nya namn på träningsformer hela tiden.Om jag fick välja mellan att bara träna med skivstång eller bara med kettlebells hade jag dock valt skivstången. Tycker spontant att det verkar som man kan göra mer med den än med kettlebells.

De riktigt manliga killarna slänger väl upp en halvnaken kvinna på axeln och tränar med antar jag

Ja, det är absolut inte logiskt att kalla det för kettelbellsträning. Men det är praktiskt eftersom övningarna skiljer sig så mycket för det andra, så jag tror att det är därför folk kallar det så. Borde egentligen heta "rysk core/styrketräning med kettelbells"

Kettelbells är mer komplett än skivstång om man ska vara noga. Själv tränar jag mycket med skivstång och inget med kettelbells dock, för det ger mig mer personligen.

Träningsformer är ju väldigt kommersiella, så det kommer nya saker hela tiden. Vill man komma i form gör man det lättast som man gjorde på antiken, eller på 1800-talet. Det var när kvinnor på allvar började träna som det började gå mode i olika träningsformer, och man kunde kommersialisera. Män tränade på samma sätt i tusentals år. Hanteln är mer än 3000 år gammal. Kvinnor har tränat i några decennier och populariserat tusentals olika maskiner, redskap och träningsformer som resulterat i en multimiljardindustri. De senaste åren har män också börjat haka på trenderna.
  • Scratchy
    lille Birger skrev 2014-08-09 17:50:36 följande:
    Wilowa skrev 2014-08-09 13:30:04 följande:
    Jo jag är lite så själv, jag kommer aldrig tillåta mig att bli tjock. Fast jag skulle få slita onödigt hårt för att hålla mig på en vikt utan överflöd på kroppen. Det handlar ju om att hitta en balans och en acceptans för vad som händer med kroppen om man inte pressar sig till det yttersta.
    Skulle en sån här utmaning: www.familjeliv.se/forum/thread/73702359-hur-reagerar-du-om-din-vaninna-utmanar-dig-i-bikini-fitness påverka eran träning, eller skulle ni bara träna på som vanligt efter att handsken kastats?

Ska männen/pojkvännerna vara domare? Hahahahahahaha... upplagt för en härlig konflikt.
  • Scratchy
    K grrl skrev 2014-08-09 19:41:19 följande:
    Jag surnar till lite när jag läser ditt inlägg. Och som historiker skulle jag vilja syna detta - att koppla ihop kommersialism och kvinnlighet ett av de mest diskursiva fenomen som finns.

För övrigt har inte kvinnor bara tränat i "några decennier" (om du nu inte bara räknar gymträning som "träning", vilket inlägget i övrigt i och för sig skulle peka på). Idrottat organiserat (i form av exempelvis ishockey och gymnastik) har kvinnor gjort i åtminstone två sekel. Under antiken fick kvinnor tävla i löpning (i övrigt var de olympiska spelen låsta för kvinnor). Det finns även bevis för att vikingakvinnorna och egypterna tävlade i rörelsesporter.

Jag tycker att det är lite nedlåtande att säga att kvinnor tränat "på allvar" i några decennier när det snarare handlar om att kvinnors sportutövande tagits på allvar i några decennier.
    Det blir jobbigt när du blandar äpplen och päron och förväxlar orsak med verkan.

När kvinnor tränat och inte tränat är väldigt olika i olika delar av världen. Att ta kvinnors historiska träning från ett land som Sverige och koppla det till kommersialisering från andra länder där det varit förbjudet eller socialt oaccepterat för kvinnor att träna, är något som jag aldrig skrivit och inte heller står för eller har intention att argumentera för. Dessutom är jämställdheten inte en rak linje. Det har varit många bakslag, och vikingatidens kvinnotävlingar påverkar ju knappast kvinnogymmens vara i Saudiarabien idag.

Jag pratade om kvinnors tränande utifrån det kommersiella, inte det kommersiella utifrån kvinnors träning. Två helt olika saker. Bridgewater State University har mycket forskning om hur kommersialism påverkat kvinnors träning, och framför allt ishockey som du nämner.
  • Scratchy
    K grrl skrev 2014-08-09 20:40:27 följande:
    Tja, jag tycker ju att du förväxlar orsak och verkan. Och just att kvinnor tränat olika i olika delar av världen är en god orsak att inte ta upp träning under antiken respektive 1800-talet i ett inlägg som talar om att kvinnor endast tränat några decennier.
    Nu måste vi ha missuppfattat varandra helt. Jag börjar om på en mindre abstrakt nivå.

Under 1920-talet så fick sig kvinnoishockeyn i England en törn, eftersom den ansågs vara en "sämre version" av männens ishockey. Det ansågs inte vara kommersiellt försvarbart att anordna tävlingar. Likadant med träningsredskap och utrustning. Titta till exempel på vandringsryggsäckar. För tjugo år sedan var alla bärsystem utvecklade för män, och kvinnor fick lida om det inte passade. Likadant med fotbollsskor och mycket annat.

Under kvinnans ekonomiska frigörelse, som till exempel Sverige varit den senaste tiden och fortfarande pågår, så räknar marknaden mer och mer med kvinnan som en kommersiell kraft och börjar därför utveckla produkter och träningsmetoder som är anpassade för kvinnor.

Jag bor i Sydamerika, och här är det väldigt tydligt eftersom jämställdheten ligger på en helt annan nivå än i Sverige. Här har väldigt få gymägare fått upp ögonen för kvinnan som ekonomisk makt. Därför struntar man helt i att lyssna på vad kvinnor vill ha för träning, och marknaden styrs helt av män. Till exempel är det populärt bland kvinnor att träna annat än bara lyfta vikter och löpträna. Det är en utveckling som i Sverige drevs av kvinnor, och gymägarna lyssnade. Här bryr de sig inte nämnvärt om vad kvinnor anser.

Det var det jag menade med att träningsformer utvecklats när kvinnan fick möjlighet att påverka sin träning. Kvinnan är en köpkraft och därför lyssnar marknaden. Och det har hänt de senaste decennierna.

Tydligare så?
  • Scratchy
    K grrl skrev 2014-08-09 20:41:42 följande:
    ...och, framför allt, att ställa det mot mäns träning såsom något väsensskilt.
    Det där var din tolkning.
  • Scratchy
    Illusion skrev 2014-08-09 20:58:53 följande:

Delge gärna ett axplock från er diet!

Mjölk. Mycket mjölk. Det är lätt att reglera proteinöverskott/underskott om man byter fettprocent på mjölken.

Ägg

Idag honungs- och citronmarinerad kycklingfilé.

Mycket smoothies och shakes, eftersom jag har svårt att äta tillräckligt i fast föda.
  • Scratchy
    Wilowa skrev 2014-08-09 21:48:28 följande:
    Vet du nåt om i vilken ålder man kan börja med proteinpulver? Min son har hög ämnesomsättning och eftersom han tränar mycket har han svårt att få i sig tillräckligt med energi...speciellt nu när han växer så det knakar (snart 13 år).
    Det räknas som livsmedel, så de ska inte vara farliga så länge de är rena. Däremot är det viktigt om han är så ung att ni ser till att han inte tar det som ersättning som vanlig mat. Om man äter väldigt mycket proteinpulver och för lite annan mat kan man bli intolerant, med ungefär samma symptom som laktosintolerans.

Det finns många proteinpulver och gainers som är utblandade med annat som kan vara dåligt i den åldern. Speciellt taurin, även om det mest brukar vara i kolhydrattillskott.

Är han väldigt tunn? Eller är det kolhydrater han behöver?
  • Scratchy
    lille Birger skrev 2014-08-09 22:32:14 följande:

Ska jag vara helt ärlig tycker jag inte att det är så värst mycket lättare att få i sig mer kalorier av att dricka proteinpulver än att äta mat och dricka vatten. Jag blir ganska mätt av proteinpulver, inte bara kortvarigt utan en ganska lång tid. Magen fylls upp och man har bara fått i sig 120 kcal per skopa.

Om jag är mätt efter att ha ätit en måltid skulle jag ha svårt att dricka ägg. Ser inte hur det skulle kunna lösa problemet med svårighet att få i sig tillräckligt med energi. Oboy och chokladmjölk borde däremot hjälpa. Brian Shaw dricker likt ett litet barn chokladmjölk eftersom det är det enklaste sättet för honom att få i sig kalorier.

Jag skulle i hans situation satsa på nötter eftersom jag tycker att det är lätt att äta dem även om man är mätt. Tycker det är svårt att äta sig mätt på nötter. Men det kanske bara är jag.
    Proteinpulver är inget bra sätt att gå upp i vikt om man tar det i sig själv. Snarare är det bra om man vill gå ner i vikt och behålla muskler. Precis som du beskriver så är det kalorier man blir väldigt mätt på, så man får svårt att få i sig annan mat. Bra för att förlora fett och behålla musklerna. Är man redan slimmad så är det bättre med typ... mjölk.
  • Scratchy
    Wilowa skrev 2014-08-09 22:45:49 följande:
    Han är väldigt smal och behöver lägga på sig lite, men främst är det för att han ska orka träningen. Han spelar hockey och det kräver ju att han är vältränad. Sedan är han astmatiker med, så det är viktigt att han tränar...eller jag kan nog säga att han var det eftersom han är medicinfri nu och har bra lungkapacitet. Nu i somras dök han utan problem 16 meter...det kan han tacka hockeyn för.

Tack för informationen! Solig Jag ska se hur han klarar träningen nu när hockeyn drar igång igen. Det beror lite på hur mycket han kommer växa.
    Det låter som att han behöver kolhydrater mest av allt.

Om man satsar på tillskott så testa att ta 1g vassleprotein och 2g maltodextrin per kilo kroppsvikt blandat i vatten, antingen efter träningen eller fördelat både före och efter. Funkar för mig. Ger jättemycket energi och man återhämtar sig snabbare.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!