Inlägg från: Scratchy |Visa alla inlägg
  • Scratchy

Träningsnördar - här samlas vi!

ander25k skrev 2013-08-23 15:53:47 följande:
    Kan lätt ta 1 år att bli av med det sista , vet hur mina bilringar återkommer fort när jag slarvar :) men jag lever ett hat kärleksförhållande till dom :) blir stabilare i bålen för att lyfta tungt med lite mer massa runt midjan :)
    Så det är därför det går så dåligt med mina marklyft. För lite fläsk...
  • Scratchy
    ander25k skrev 2013-08-23 18:00:17 följande:
    För varje 5 kg kroppsmassa , så får du lägga på 2.5 kg på skivstången :)
    Jahaaaaaaaa... så enkelt alltså...
  • Scratchy
    Paradigm skrev 2013-08-23 21:01:45 följande:
    Jag kan inte äta "snabba" kolhydrater såsom råris, fullkornsbulgur, etc utan att få svår huvudvärk som följd. Trist!

Annars gick simningen bra, bortsett från den dunkande värken.

Hoppas ni alla får en trevligare fredag än mig. Solig
    Stackarn. Många kramar. Hoppas det blir bättre...
  • Scratchy
    Paradigm skrev 2013-08-23 22:43:34 följande:
    Scratchy - De hjälpte faktiskt. Tack!
    Finns fler när du behöver. Bara att säga till...
  • Scratchy
    Paradigm skrev 2013-08-24 18:21:30 följande:
    Som om det skulle ligga något värde i att vara snygg och tränad...
    Reta inte upp clownen nu, för då kanske han blir sur och inte lyser väg för tomtefar till våra hus på julafton.

Jag hittade en bild på vår vän. Verkar på lite dåligt humör...

• Scratchy
    Sorbus skrev 2013-08-25 14:36:15 följande:
    Aj, jag har fått problem med min axel och överarm. Det började för ett några veckor sedan efter att jag kanske tagit i lite väl fler dagar i rad i kombination med annat i vardagen som frestar på samma muskler. Då vilade jag armen och knaprade lite antiinflammatoriska och tyckte det blev bra, men efter en lång flygresa i ekonomiklass och att ha sovit lite snett så är det tillbaka. Skitstörigt eftersom det påverkar träningen. Goda råd om hur jag blir av med detta? Det är utsida axel och ner längs utsida överarm som gör ont. I vissa lägen känns det inte alls, men i framförallt utåtroterande rörelser kan det ta tokont.
    Jag säger som de andra, men också med frågan om du är säker på att det är musklerna som är problemet? Jag får ofta liknande smärta, men det är nerver som är i kläm i ryggen. Kan göra ont på oanade ställen.
  • Scratchy

Idag har jag lyckats köra marklyft med hela 4 kg. Ett stort steg för Scratchy. Ett ganska patetiskt antisteg för mänskligheten.

Hoppas dock komma upp till 100kg innan nyår. Tänkte tillämpa regeln som anders25k presenterade att 5 kg kroppsvikt tillåter 2,5 kilo på stången, vilket blir:

(100-4)x(5/2,5)=192

Jag måste alltså öka 192 kilo i kroppsvikt runt midjan. Tror jag måste äta mer gröt.

• Scratchy
    ander25k skrev 2013-08-26 18:20:33 följande:
    Glad Och jag borde göra ca 300 kg , för jag gör 150 kg med en hands grepp och då borde 2 händer generera 300 kg Cool
    Sen kan vi rulla till gymmet...
  • Scratchy
    Sorbus skrev 2013-08-26 19:08:09 följande:
    Tack i alla fall!

uhoh Foten i munnen Har du förslag på bra övningar (ej maskin)?

Nej, jag kan inte svära på att det är musklerna och inte nerver som kommit i kläm. Hur vet man vilket det är? Och vad brukar du göra när det händer?

Tack för alla goda råd. Idag har jag haft ont i halsen och känt mig rätt hängig så det kan vara som jag håller på att bli förkyld. Jag har en tendens att få muskelsmärtor och låsningar i framför allt nacke och rygg när jag är förkyld. Tar ont som fan men går över när förkylningen släpper. Så jag hoppas att det är det som spökar och att jag är av med axeleländet snart. Idag blev det i alla fall bara promenad på kuperad skogsstig och inget svettigare som egentligen var tänkt.

För att veta säkert så behöver man en kiropraktor/sjukgymnast eller liknande. Muskler kan också klämma på nerver så det behöver inte vara ryggraden som spökar.

Men generellt kan man säga att om man har ont i en muskel så brukar det kännas på muskeln, speciellt om man spänner den eller belastar den. Man kan hålla den i en vinkel utan att det gör ont, men om det gör ont när man belastar den i samma vinkel och det gör mer ont ju mer man belastar så är det förmodligen en muskel som spökar.

När det är nerver så hamnar de ofta i kläm i en speciell vinkel och gör ont vare sig man belastar eller inte. Och smärtan blir mer strålande, i alla fall för mig. Till exempel så har det hänt när jag försöker sova att jag vrider på huvudet och då får stickande smärta i fingrarna, som om någon stack in nålar under naglarna. Då hittar jag bara en position för nacken där nerverna blir fria igen så går det över.

Det händer också ibland att något hamnar snett i bröstryggen och då kan jag inte andas in ordentligt. När lungorna är 50% fulla så reagerar hela nerven som är i området och det blir omöjligt att andas in mer. Då brukar jag göra kullerbyttor eller någonting som sträcker ut ryggraden tills jag hör att det knakar. Då blir det normalt igen.

Om man har övertränat muskler så brukar hela kroppen kännas slö och omotiverad, men när en enskild nerv är i kläm så mår man oftast tiptop tills nerven säger ifrån.

Men det här är bara min erfarenhet, och jag borde i ärlighetens namn kolla upp det mer noggrant själv. Ta det inte som universella förklaringar och lösningar, och följ absolut inte mina råd.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!