Inlägg från: Scratchy |Visa alla inlägg
  • Scratchy

Träningsnördar - här samlas vi!

Emelie 1987 skrev 2014-03-29 16:56:29 följande:
    Jag hakar på den här tråden. Jag är en nybliven trebarnsmamma (sedan 5½ veckor) och jag har en massa extrakilon som jag försöker göra mig av med. Just nu ligger jag 15 kg över inskrivningsvikten.

Men jag jobbar på det, bebis och jag tar långa promenader tillsammans.
    Välkommen! Kul att ha dig med.
  • Scratchy
    Emelie 1987 skrev 2014-03-29 16:56:29 följande:
    Jag hakar på den här tråden. Jag är en nybliven trebarnsmamma (sedan 5½ veckor) och jag har en massa extrakilon som jag försöker göra mig av med. Just nu ligger jag 15 kg över inskrivningsvikten.

Men jag jobbar på det, bebis och jag tar långa promenader tillsammans.
    Och grattis till bebisen!
  • Scratchy
    Goldnugget skrev 2014-04-10 23:38:15 följande:
    Hej!

Jag är ny här och hoppar in i trådenSolig

Jag tränar mest styrketräning med extra konditionsträning löpning på våren. Har tränat 2 år ca.

Jag körde en raka 4 km förra veckan löpning och gick nog för hårt ut så igår och idag har jag tagit det väldigt lugnt och håller på att testa den här 5K appen. Konditionen finns ju men märker på lederna att de inte riktigt hängde med där förra veckan. Så idag blev det ca 30 minuters jogging, promenad om vartannat för att vänja till kroppen.
    Jag har haft ett uppehåll från styrketräningen under 2 veckor pga en klämgrej i nacken och jobbig yrsel men mår bajs av att inte kunna få röra mig alls. Imorrn har jag tänkte att ta ett lättare styrketräningspass så får vi se.

Jag kommer säkert ha massa frågor om lite allt möjligt här fortsättningsvis. Kul att se alla som kämpar på och få vara med i er gemenskap!
    Välkommen! Kul att du hittat hit. Ös på med frågor. Det är alltid någon som har svar, eller så listar vi ut det.

Jag har också svårt att gå ut med rätt intensitet efter uppehåll. Har för mycket tendenser till träningsnarkomani. Men men, endorfiner är the shit så varför inte...
  • Scratchy
    Wilowa skrev 2014-04-21 20:12:26 följande:
    Avslutade slalomsäsongen idag...har haft en helt underbar påsk i fjällen. 6 km på längdskidor hann vi med idag med innan vi åkte hem.
    Men vad bra. Jag har en fråga om det.

Jag och några kompisar här i Sydamerika tänkte ta en sväng till fjällen nästa år, typ januari och februari, och jag kollade priser (eftersom jag ändå är relativt svensk så har jag lite mer framförhållning). Ingen av oss har någon utrustning och vi känner ingen med stuga eller nåt sånt. Så när jag kollade boende/hyra av utrustning/liftkort i till exempel Åre, så blev det verkligen snordyrt.

Vad hamnar egentligen budgeten på om man vill vara där några veckor?
  • Scratchy
    Wilowa skrev 2014-04-21 21:20:46 följande:
    Vi bor visserligen i husvagn, men ett tips är att åka innan eller efter sportloven vecka 7-10, samt undvika veckan före påsk samt jul och nyår. Liftkorten är svindyra och en ofrånkomlig avgift om man vill åka slalom, men utrustningen kan man hyra på många olika ställen och på så viss hålls priserna nere. Fast om ni ska vara där några veckor så kan det löna sig att köpa ett säsongskort...kolla det! Det finns ju även privata uthyrare av stugor, men hur man når dessa vet jag tyvärr inte.

Vad kul det låter! Hoppas det löser sig för er utan att ni blir ruinerade!
    Thank you!

Man blir alltid lite trött när man ska organisera saker tillsammans med latinos. (Jo, jag får säga så utan att vara rasist för att jag själv tillhör det släktet till viss del.) De kan liksom inte planera framåt. Utan deras tanke är att vi bestämmer oss någon gång i mitten av januari och förväntar oss att vi kan bo billigt på en skidort i två eller tre månader, februari-april. De verkar tro att man klarar sig på 5000 kronor per person och månad, inklusive mat, boende, liftkort, utrustning och allt annat. Utan att känna någon som hyr ut stugor privat.

Well well, man kan hyra en lyxvilla i Spanien för 10.000 SEK per vecka. Känns mer lockande i mina ögon.
  • Scratchy
    Wilowa skrev 2014-04-22 17:02:09 följande:
    Ja 5000 kan bli lite svårt att klara sig på. Fast vad härligt att ändå kunna ha den inställningen. Solig

Lycka till!
    Ja, det är en härlig inställning. Tyvärr leder den till många besvikelser.
  • Scratchy

On topic:

Jag har ett val mellan två olika jobb.

Det ena jobbet är med arbetspass ungefär 07:30-20:30. Det tar runt en timma att åka till jobbet och en timma hem. Där går alltså 15 timmar per dygn jag jobbar. När jag kommit hem är det fucking omöjligt att träna på gymmet för det är helt överfullt fram till midnatt. Har nattöppet gym. Jag kan då antingen träna midnatt-01:00 och sedan sova några timmar, eller sova först och träna i ottan.

Det andra jobbet är nattjobb, med tider från 20:00-09:00, men med färre arbetspass, så jag kan träna nattetid de nätterna jag inte jobbar.

Jag planerar några bulk-månader framåt och funderar på vad som är bäst för mig just nu. Lättast praktiskt är att ta nattjobbet, men jag har hört (men har ingen vidare koll på det) att det är svårt för kroppen att ta till vara på näringen om man hela tiden har nattjobb. Å andra sidan så kommer dagjobbet att leda till sömnbrist de dagar jag tränar.

Någon som har några tankar om vad som är bäst?

• Scratchy
    Wilowa skrev 2014-04-22 19:29:16 följande:
    Ja det kan jag tänka mig, du har kanske de bästa förutsättningarna då som har lite av varje.

Ett tips kan vara att köpa Skistar All som gäller på Skistars alla destinationer. Då kan ni ju åka runt och inte vara hela tiden på en och samma anläggning.

www.skistar.com/sv/SkiPass-Skidakning/SkiPass.../
    Ah, tack för tipset!

Jag tror personligen inte att det blir något, för jag har känslan av att det är ganska fullbokat om man dyker upp i vecka 5 och tänker skidsemestra vecka 7. Men det är väl för att jag "är så himla negativ" som mina kompisar så fint uttrycker det. :-P
  • Scratchy
    Wilowa skrev 2014-04-22 19:37:51 följande:
    Hur många dagar jobbar du 7.30-20.30? Kan du inte träna på lediga dagar? Har du möjlighet att träna på din rast? ...alltså byta till ett gym närmare jobbet.
    Ledig på helgerna.

Inga raster.
  • Scratchy
    ander25k skrev 2014-04-28 06:55:59 följande:
    Körde ett idiot pass för biceps , och har nu aldrig haft så ont i dom , jag liknar en tyronosaurus rex på morgonen , tar ett tag att räta ut dom , men skönt är det :)
    Haha... svårt att nå toapappret?
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!