Inlägg från: godisgrisen |Visa alla inlägg
  • godisgrisen

Träningsnördar - här samlas vi!

Hej!

Nu är jag tillbaka efter ännu en förkylning...suck...gillar inte vinter.

Börjar kännas lite bättre i kroppen så nu börjar jag så smått känna träningssuget vakna, men vill inte starta för hårt denna gången så förkylningen tar om igen....startar nog lite lugnt med promenader och sen om det känns bra i kroppen så blir det lite styrka om någon dag.

är så less på att förkylningarna avlöser varandra, särskillt nu under jul då jag har möjlighet att träna hur mycket jag vill när maken är ledig, men nej då snoret rinner. suck.

Maten, ja vad kan man säga, det har varit jul, med allt var det innebär med massor med mat, risgrynsgröt, godis, knäck, fika, mera godis och sen massa chokladaskar......men åt upp den sista pralinen igår så nu kör vi igen

Gör ett undantag på nyår men sen är det inget godis som gäller, choklad, nötter och glass undantaget vid speciella tillfällen som tex kalas el liknande. Tänkte köra ganska strikt med kosten i januari för att känna att jag är på G igen efter julens svullande och för att bryta mönstret med godis varje dag

• godisgrisen
    MissKaos skrev 2011-12-28 14:42:30 följande:
    Det blir ju sådär över jul, det får man se som någon form av kolhydratladd/energiuppbyggnad eller nå´t. Jag är med lite less på alla sötsaker nu, det är väl fördelen med att man proppar i sig så mkt ett par dagar: Iaf jag tröttnar! Tänderna känns kletiga hur mkt man än borstar och magen blir konstig (kan ju driva gasfabrik efter ett par dagar..)
    Fast oavsett hur mycket godis/skit jag äter så verkar jag inte bli "mätt" mår bara dåligt men fortsätter äta skit ändå? Nåja jag vet ju att jag funkar så här, och januari ska bli en bra månad och en bra start på året har jag bestämt
  • godisgrisen

Styrketräning igår, började lite lugnt för att inte chocka kroppen efter julens latande och svullande

Blir promenad alt, jogg (beroende på hur pigg kroppen känns) senare idag.

Jag kör sockerfritt i januari (undantaget födelsedagar och kalas) tar en månad i taget för att det inte ska kännas så länge

• godisgrisen

Blev en PW, var inte ett dugg sugen på att springa, samt att jag var lite för varmt klädd och jag fixar inte att springa om jag är för varmt klädd..

• godisgrisen

Sjuk träningsvärk i dag, blir ingen träning men förhoppningsvis kan jag peppa mig till en kvällspromenad ialla fall.

Har haft en dålig matdag idag, ätit fel saker och "råkade" hitta gömman med överbliven nyårschoklad, men från den ljusa sidan så finns numer ingen choklad kvar att bli frestad av

Har beställt Fredrik Pauluns nya LCHQ bok, ska försöka mig på att äta kolhydratreducerat igen, min mage mår så mycket bättre på LCHF, men känner mig lite seg i kroppen samt att det inte känns riktigt ok att ösa på med så mycket smör och grädde.......LCHQ känns som en mycket bra kompromiss, lågt med kolhydrater, men ändå inte lika extremt som strikt LCHF utan lite mera tillåtet med frukt, någon potatis och rotfrukter. Hoppas och tror att det ska passa mig och min IBS  mage perfekt

• godisgrisen

Fast varningar om alla typer av dieter kommer alltid.....nyss var det ju extravaganza som folk blev sjuka av...

Det är ju olika för alla vad man mår bra av för dieter, livsstilar.

Jag vet att min mage inte fixar för mycket kolhydrater i synnerhet godis. Mörk choklad och nötter i rimliga mängder går utmärkt, men en påse lösgodis, chips eller popcorn...då snackar vi svälld mage med förstoppning....

Men strikt LCHF ger för lite kolhydrater för att orka träna (för mig) så en lite mera tillåtande variant blir nog bra

Mitt nyårslöfte till mig själv är att äta bra mat som min kropp (framförallt min mage) mår bra av, och att träna och stärka kroppen. Kanske även öka på muskelmassan lagom till beach-säsongen

• godisgrisen
    Tessou skrev 2012-01-06 08:50:21 följande:
    Tänkte precis fråga här om någon testat LCHQ.... Jag ska kolla om den finns på biblioteket, brukar aldrig låna böcker men tänkte göra det nu - är den bra köper jag den!

Jag mår också dåligt av socker, jag äter inge sötsaker alls. Det enda socker jag får i mig är det som finns i frukt och så har jag honung i mitt te. Jag ska försöka låta bli makaroner/pasta helt, det mår jag också illa av konstigt nog....

Du får berätta vad du tycker om boken sen!
    Jag tänkte också låna den på bibblan, men dom verkar inte ha den (här där jag bor iaf) så jag klickade hem den på Adlibris för 169:-. Den kommer nog i början på nästa vecka (snål så jag tar gratisfrakten som tar några dagar extra)

Ska läsa, prova och utvärdera lovar

Min promenad igår blev inte av, hade så mycket energi i kroppen efter chokladen så jag sprang istället! Orkade inte runt hela rundan, utan fick gå sista biten men är ändå nöjd då det är första gången jag springer sen jul plus att det nu är snö/is på vägarna och det är liiite tyngre att sprina i (med broddar)
  • godisgrisen

Jag har kört stryka+pw idag Imorgon hinner jag inte träna, så jag hoppas på lite skön träningsvärk tills dess

• godisgrisen
    MissKaos skrev 2012-01-06 19:38:32 följande:
    Jag är ingen stor anhängare av någon extremkost. Men sen är vi självklart olika och alla väljer ju vad dom tycker är bra. Jag tror dock på informerade val, och att känna till att för lite fibrer kan orsaka coloncancer och att man börjar hitta mkt fall av förkalkadekärl r/t LCHF är ju en sak att känna till. Vi har ett par LCHF:are på jobbet. Den enda äter saker som får mig att må illa: löskokta ägg blandat med majonäs och turk.yoggi. BARA. till frukost. Sen blandar han ngt liknande med quorn t middag. Det ser bara (ursäkta) äckligt och osunt ut. En kvinna där äter däremot tex en bit lax med grönsaker och en klick god sås till. Evt lite mozarella i salladen, och ett par inlagda oliver. Ser både gott och sunt ut! Hon är dock inte superextrem utan kan "fuska" en enstaka gång och äta en god helgfrukost osv. Hon ser ut att må mkt bra och håller sin vikt. Mannen däremot.. Ja, han ser faktiskt mest fet och osund ut. Tyvärr! Sen har vi folk som gör Viktväktarna för en del verkr det fungera, för andra inte alls.
    Jag försöker ligga på en enligt mig hälsosam nivå, typ hon som du beskriver, det är LCHF av den typen som mannen äter som jag ser som ohälsosam och oaptitligt faktiskt.

Min tallriksmodell är ungefär: en handflata protein, en handflata grönsaker/sallad och något fett till, tex nån skiva brie, gräddsås eller liknande. Inga överdrifter med fettet, hyvlar inte smör över maten eller dricker vispgrädde....

Visst fuskar jag ibland, men jag märker ju att jag mår bäst när jag äter minimalt med socker så jag försöker hålla fusket/undantagen till ett minimum och istället äta nötter och mörk choklad när jag ska äta gottis.
  • godisgrisen
    Chokladpinglan skrev 2012-01-08 11:21:15 följande:
    Vad är det för gröt ni äter? Jag hatar havregrynsgröt. Ni kanske kan ge mig bra tips. Jag tycker inte om ägg, har jätte svårt med det. Hur kan man börja tycka om det och ska man koka äggen eller stekas? Jag e ju en pasta älskaren, äter mycket idag då det är svårt att lägga ner det när man ändå i sin skolgång varit elit simmare o åt jämt pasta efter träning, så kom gärna med råd till mig.
    Jag äter bovetegröt, som är snällare mot min mage än havregryn. Kokar i micron och när gröten är klar så knäcker jag i ett rått ägg och rör ner. Och jag lovar det smakar inte ägg, och man märker inte av det bara mera nyttigt protein Till gröten äter jag bär, keso och kanel. Ibland strör jag även över lite hackade nötter/frön för att få lite tuggmotstånd.
  • godisgrisen
    Mollly skrev 2012-01-08 12:15:13 följande:
    hua rått ägg lät inge vidare. Känner man inte av smaken alls?
    nej, och när man rör i det i het gröt så tillagas ju ägget
  • godisgrisen
    Mollly skrev 2012-01-08 12:49:25 följande:
    ah ok. om man tar två, känner man smaken då tror du? hua bara tanken på råa äggKräks
    nej, men jag tyckte gröten blev för lös och fick helt fel konsistens, ett ägg ändrar inte konsistensen så mycket
  • godisgrisen
    Tessou skrev 2012-01-08 16:27:51 följande:
    Ha ha, tack för det!

Dock saknar jag rumpa helt - trots att den blivit lite större än den var förut, hur nu det går ihop...? Och rutorna på magen är ett minne blott.. ska försöka få till några till utlandsresan i Maj...

Skulle också vilja äta gröt till frukost, det är mer mättande än den soyghurt (yoghurt gjort på soja) jag äter... Finns det någon som INTE innehåller havregryn och råg...? Helst så nyttig, hälsosam och bra för magen som möjligt! Drömmer
    Jag kokar gröt på boveteflingor Milt och bra för min mage som varken tål havre eller gluten
  • godisgrisen
    Chokladpinglan skrev 2012-01-08 19:19:58 följande:
    Vad dricker ni till gröten?
    Grönt te
  • godisgrisen
    Tullemi skrev 2012-01-09 17:05:59 följande:
    Sitter och surar för min förkylning visade sig vara lunginflammation . Ni kan ju tänka er att det tar tag innan lungorna mår bra igen.
    men fy, krya på dig

Har tränat styrka idag, och med tyngre hantlar än jag brukar gick förvånansvärt bra!
  • godisgrisen
    Tessou skrev 2012-01-09 20:38:34 följande:
    Härligt pass avslutat!

Sambon köpte hem boveteflingor, så imorn blir det gröt och blåbär till frukost! Men det står ''en del'' bovete... hur mycket är det då? Vad har ni för mått på flingor/vatten?
    Jag kör 1dl flingor, 2dl vatten och salt, micrar 2-3 minuter (rör om ibland) och sen rör jag i ett ägg när det är klart. Äter med keso, bär och kanel
  • godisgrisen
    MissKaos skrev 2012-01-10 10:22:30 följande:
    Åhå.. Det låter ju som ngt värt att testa! Ägget i gör det hela lite spännande..
    Jag gillar d

Dagens motion avklarad en timmes PW, börjar få lite träningsvärk från passet igår, lovley
  • godisgrisen
    Beckaa skrev 2012-01-21 12:57:08 följande:
    Lite tyst här inne.. tränar ni nåt?

Jag har precis avslutat ett pass för biceps, triceps samt axlar. Avslutade med 100 kettlebellsswings för att få upp pulsen lite också. Skönt darrig nu! :)
    inte mycket just nu, mycket jobb, dålig motivation och lite småförkyld....men snart så
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!