• goabarn77

X, missfall eller vad? Superstarkt streck...

Var i förrgår till doktor och fick vul då symtom försvunnit. Räknade då att jag var i vecka 7+. Jag hade också haft en liten ljusgulbrun flytning. Hon hittar en hinnsäck, stor som den ska vara i 6+1. Jag är regelbunden så jag konstaterar att graviditeten är över. Precis som jag trott. Dock säger doktorn att hon anar något som ser ut som en gulesäck och även att det kan vara utomkveds. Ikväll tog jag ett gravtest och det är tydligare än något av mina tidigare test. (tagit många.....) Ska jag kanske utgå ifrån att det är ett x? Borde jag inte komma under vård då? Känns så grymt och knepigt att titta på det superstarka strecket och känna glädje i en millisekund tills jag resonerar med mig själv att det inte finns något att vara glad för. Doktorn har skrivit i journalen, som jag ska bära med mig om det blir akut, att det kan vara såväl normalt, som x som missfall. Muntligen sa hon dock att det ser ut som ett missfall. Usch, känner mig som en tickande bomb. :( Vill inte mista min äggledare ovanpå all annan skit. Mitt tredje missfall detta, men har en ljuvlig dotter som tur är. På måndag blir det nytt hcg- test samt nytt vul.

Kanske jag bara vill skriva av mig lite. Just nu känns livet grymt med alla bebisar som bokstavligen föds runt mig, i kvarteret, i vänkretsen, i släkten. Vill ha ett syskon! Tack för att du läste.

• Svar på tråden X, missfall eller vad? Superstarkt streck...
  • Rae

Jag vet precis när ägget fäste till och med för vi gick på IKEA och rätt som det var fick jag riktiga smärtor i underlivet och då var jag 5 dagar efter ÄL. Jag kunde inte gå utan fick sätta mig ner och vila. Smärtan avtog lite och när vi kom hem skulle vi gå ut med våra hundar i skogen men jag orkade kanske 100-200 meter sen sa kroppen ifrån. Jag fick gå hem och sova. 2 veckor senare plussade jag.
    Sedan fick jag på ett tidigt VUL som sagt ett datum som betydde att jag inte ens hade haft min ÄL den dagen jag vet att ägget fäste och jag trodde inte riktigt på det datumet förrän bebisen skulle födas för då kom han ytterligare 8 dagar senare än beräknat. Där fick jag!

Nu är jag faktiskt gravid igen och plussade på eftermiddagen den 20 december, plusset bev sterkt direkt och 2 dagar senare gjorde jag ett digitalt bara gör jag var nyfiken på vad veckoindikatorn skulle säga. Då blev det GRAVID +3 veckor. Hoppsan tänkte jag, hade jag ÄL ännu tidigare än vad jag trott.... en månad senare fick jag småblödningar igen och åkte upp för jag har haft missfall också så jag ville kolla.

Ett VUL visade ett litet hjärta som slog men även denna gång räknade de mig en vecka senare än vad jag själv gjorde. När jag hemma sedan skrev in det nya datumet här på FL:s gravidkalender så hamnade min ÄL den 10 december. Alltså endast 10 dagar före jag gjorde ett eftermiddagstest med starkt plus och 12 dagar innan jag gjorde ett digitalt test där det stod +3 veckor. 

Lång utläggning... men kontentan är att precis som Bettan skrev verkar kroppen vara mystisk och det där lilla ägget kan säkert cirkla omkring rätt länge innan det fäster eller också växa ganska olika hos olika personer. 

Återigen...Lycka till!

Ett tips förresten: Ät B-vitamin! Starka doser.

• Lindis1974

Jag hade ett X för ca ett år sedan. Allt verkade ok till v 7. Då fick jag fruktansvärda smärtor och fick åka in akut.
    Så på mig kändes Utomkvedet och det rejält också. Hoppas det går bra för dig.

• goabarn77

Tack för att ni delar med er. Ok Lindis, där var det ingen tvekan... Beklagar. Får se om jag går samma öde till mötes.

Molle2004: tänk att det kan vara så! Varför ska man äta B- vitamin och vilken sort? *tar till mig alla tips*

• Rae

Jag hade mellanblödningar innan denna graviditeten och svårt för att ens bli gravid. Någon störning kände jag att det måste vara. Efter 1,5 år blev jag gravid men det slutade i missfall. Fortsatte att försöka 1,5 år till, inget hände.

Så läste jag faktiskt här på FL om att amerikanska läkare kommit fram till att kvinnor ofta har B-vitaminbrist och att detta sällan kollas i Sverige. Dessutom tror jag att det stod att många behöver mer än de gränser som läkarna här anses vara normalt.
    Så jag köpte en burk B50-komplex, det betyder en sammansättning av alla B-vitaminer x 50 dos (i varje tablett) Jag tog min första tablett vid min november mens och sedan plussade jag ju den 20 december och nu är jag i v. 26! Så om det inte var vitaminerna då struntar jag i det, jag tror det i alla fall!

• goabarn77

Ja, precis skit samma om resultatet är så bra. Grattis till graviditeten!

• MammaHela
    goabarn77 skrev 2011-05-21 21:39:56 följande:
    Beklagar ditt x. Hur upptäcktes det hela för dig? Klarade du dig utan operation?
    Jag tog ett test, fick ett stakt plus. Dagen efter fick jag ont i magen, på ett mysko sätt jag inte har känt alls innan fast jag har tre barn innan. ringder till sjukvårdsrådgivningen och får prata med en sköterska. Hon frågar om jag blöder nått och säger att jag inte gör det, men i samma sekund som jag svarar nej så känner jag hur det rinner varmt mellan benen på mig, får ner handen och får upp en blodig hand, talar om det och kvinnan skickar mig vidare till 112 och begär ambulans. Får prata med 112 själv och säger att jag kan åka in själv, så ont har jag inte.

Får komma in på gyn och göra VUL, första läkaren ser ingenting alls, det är helt tomt. Gör ett Hcg test som visar på halvhöga halter. Får göra ett nytt VUL av en annan läkare som ser en uppluckring som han säger. Han säger att det kan visa ett tidigt missfall, eller en väldigt tidig graviditet.

Får åka hem med återbesök om 2 dagar för att kolla hcg. Åker tillbaka och värdet har stigit med inte så mycket som det ska.

Åker på semester i en vecka i en storstad i sverige, med tillsägelse att jag ska åka in akut om jag börjar blöda mycket eller får ont. Sista dagen på semestern får jag ont, men inte panikont. Så jag sätter mig i bilen och åker de 35 milen hem. Det funkade med gjorde ont.

Dagen efter har jag tid för kontroll på sjukhuset, när jag kommer in har jag så ont att jag går dubbelvikt och då hittar de ett foster i äggledaren som de hade missat på de två första VULen och blir inlagd och förberedd på operation.
    Men det är fullt på operation med mycket mera akuta problem, så jag får vänta och vänta och vänta.. Får morfin och andra smärtstillande och dropp.

Mitt i natten så kommer en läkare på att de ska testa att ge mig cellgifter istället för att operera mig, och på morgonen får jag testa det.

Det funkade, så jag slapp operation och min äggledare räddades, men jag mådde verkligen pyton av cellgifterna och blev sjukskriven i 1 månad med yrsel och illamående, kunde inte ens sitta upp utan att spy.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • goabarn77

MammaHela, det låter fruktansvärt svårt och jobbigt. Tack för din berättelse. Vad hemskt att de inte förstod vad det handlade om...

• Jotun

Tänker på dig pricken77 och hoppas att det gick bättre för dig än det gjorde för mig idag...

Åkte till sjukhuset kl 9 imorse och var där sammanlagt 5 timmar. En massa prover togs och även 2st VUL.
    Mitt hcg i onsdags låg på 13000 och dagens prov visade 19000.
    Ska tillbaka imorrn för bas-test och på onsdag blir det operation. Blir inte titthål utan dom kommer öppna buken och plocka ut "graviditeten" + höger äggledare. Blir ev. kvar till på lördag och kommer sen bli sjukskriven i 2-4 veckor till att börja med. Kommer skickas hem med starka smärtstillande och innohep (sprutor som förebygger blodproppar). Kommer ev. få en morfinpump också....

Tänk att det skulle bli en sån stor grej av det hela

• Fru U

Jotun har du så svåra besvär med smärtor sen innan? Undrar för det är inte så vanligt med morfinpump (man känner sig rätt ensam när man har så stora smärtproblem). Beklagar att graviditeten inte fortskred som den ska, det gör ont på väldigt många plan

Pricken, hur har det gått? Tänker på dig

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Jotun
    Fru U skrev 2011-05-23 17:14:22 följande:
    Jotun har du så svåra besvär med smärtor sen innan? Undrar för det är inte så vanligt med morfinpump (man känner sig rätt ensam när man har så stora smärtproblem). Beklagar att graviditeten inte fortskred som den ska, det gör ont på väldigt många plan

Pricken, hur har det gått? Tänker på dig
    Nej, det var läkaren som sa att det kanske blir så att jag behöver morfinpump sen. Hon berättade till och med hur den fungerar och så. Varför vet jag inte...har inte hunnit reflektera så mkt över allt hon sa, det känns bara helsnurrigt just nu. Tur jag hade med min svägerska för efteråt kom jag knappt ihåg hälften av vad läkaren berättade...
Svar på tråden X, missfall eller vad? Superstarkt streck...