• MammaHela

X, missfall eller vad? Superstarkt streck...

Jag hade ett X förra sommaren, så om du vill ställa frågor så finns jag här.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • MammaHela
    goabarn77 skrev 2011-05-21 21:39:56 följande:
    Beklagar ditt x. Hur upptäcktes det hela för dig? Klarade du dig utan operation?
    Jag tog ett test, fick ett stakt plus. Dagen efter fick jag ont i magen, på ett mysko sätt jag inte har känt alls innan fast jag har tre barn innan. ringder till sjukvårdsrådgivningen och får prata med en sköterska. Hon frågar om jag blöder nått och säger att jag inte gör det, men i samma sekund som jag svarar nej så känner jag hur det rinner varmt mellan benen på mig, får ner handen och får upp en blodig hand, talar om det och kvinnan skickar mig vidare till 112 och begär ambulans. Får prata med 112 själv och säger att jag kan åka in själv, så ont har jag inte.

Får komma in på gyn och göra VUL, första läkaren ser ingenting alls, det är helt tomt. Gör ett Hcg test som visar på halvhöga halter. Får göra ett nytt VUL av en annan läkare som ser en uppluckring som han säger. Han säger att det kan visa ett tidigt missfall, eller en väldigt tidig graviditet.

Får åka hem med återbesök om 2 dagar för att kolla hcg. Åker tillbaka och värdet har stigit med inte så mycket som det ska.

Åker på semester i en vecka i en storstad i sverige, med tillsägelse att jag ska åka in akut om jag börjar blöda mycket eller får ont. Sista dagen på semestern får jag ont, men inte panikont. Så jag sätter mig i bilen och åker de 35 milen hem. Det funkade med gjorde ont.

Dagen efter har jag tid för kontroll på sjukhuset, när jag kommer in har jag så ont att jag går dubbelvikt och då hittar de ett foster i äggledaren som de hade missat på de två första VULen och blir inlagd och förberedd på operation.
    Men det är fullt på operation med mycket mera akuta problem, så jag får vänta och vänta och vänta.. Får morfin och andra smärtstillande och dropp.

Mitt i natten så kommer en läkare på att de ska testa att ge mig cellgifter istället för att operera mig, och på morgonen får jag testa det.

Det funkade, så jag slapp operation och min äggledare räddades, men jag mådde verkligen pyton av cellgifterna och blev sjukskriven i 1 månad med yrsel och illamående, kunde inte ens sitta upp utan att spy.
  • MammaHela

Jotun:
    Hoppas att HCG värdena går ner fort på dig, jag fick åka in till gyn och ta nya prover 1-2 gånger i veckan i 2 månader innan de var helt nöjda. Det var tur att det var sommar och ledigt så jag slapp ta ledigt från jobbet hela tiden.

Pricken 77: Hoppas det går över fort och att du snart mår bättre igen.

• MammaHela
    Jotun skrev 2011-05-26 23:24:46 följande:
    1-2 ggr/vecka i 2 månader!?! Förvånad Hur högt var ditt hcg från början då?
    Ja, hoppas verkligen det går ner snabbare än så. Va jobbigt det måste ha varit för dig...
    Ringde dom då varje vecka och berättade resultatet eller fick du höra av dig nånstans? 
    hmmm... hade inte så superhöga vad jag vill minnas, svårt att komma ihåg sånt.. Men jag tror jag hade 1700 eller nått sånt när de upptäckte X:et och sen så tog det lååång tid innan det gick ner till 0.

De ringde upp mig när testet var klart och så länge det inte var nere på 0 så fick jag hela tiden en ny tid. Tror de tog med 3 dagar mellanrum i början, och sen så glesnade det av.

Men det kan ha göra med att jag fick cytostatika och inte opererades, kanske därför det tog längre tid innan kroppen fattade att det var borta.
Svar på tråden X, missfall eller vad? Superstarkt streck...