• goabarn77

X, missfall eller vad? Superstarkt streck...

Var i förrgår till doktor och fick vul då symtom försvunnit. Räknade då att jag var i vecka 7+. Jag hade också haft en liten ljusgulbrun flytning. Hon hittar en hinnsäck, stor som den ska vara i 6+1. Jag är regelbunden så jag konstaterar att graviditeten är över. Precis som jag trott. Dock säger doktorn att hon anar något som ser ut som en gulesäck och även att det kan vara utomkveds. Ikväll tog jag ett gravtest och det är tydligare än något av mina tidigare test. (tagit många.....) Ska jag kanske utgå ifrån att det är ett x? Borde jag inte komma under vård då? Känns så grymt och knepigt att titta på det superstarka strecket och känna glädje i en millisekund tills jag resonerar med mig själv att det inte finns något att vara glad för. Doktorn har skrivit i journalen, som jag ska bära med mig om det blir akut, att det kan vara såväl normalt, som x som missfall. Muntligen sa hon dock att det ser ut som ett missfall. Usch, känner mig som en tickande bomb. :( Vill inte mista min äggledare ovanpå all annan skit. Mitt tredje missfall detta, men har en ljuvlig dotter som tur är. På måndag blir det nytt hcg- test samt nytt vul.

Kanske jag bara vill skriva av mig lite. Just nu känns livet grymt med alla bebisar som bokstavligen föds runt mig, i kvarteret, i vänkretsen, i släkten. Vill ha ett syskon! Tack för att du läste.

• Svar på tråden X, missfall eller vad? Superstarkt streck...
  • Fru U
    goabarn77 skrev 2011-05-20 20:51:03 följande:
    Ja, känns skit. Nu moler det lite bak i vänstra delen av ryggen och blir nojig direkt. Hon (doktorn) såg ju inget i äggledarna vid vul. Vad gör de som nästa steg tro om de vill konstatera x? Letar de med ul eller titthål eller vad? Måste jag få ont i sådana fall för att de ska hitta? Tack för din positiva och omtänksamma attityd, men detta är inte normalt, det kan jag inte tro och det vågar jag inte tro tyvärr. =) Jag skulle åka akut om jag blödde mycket eller hade mycket ont. Svårt att avgöra, jag har så jäkla hög smärttröskel så vad mycket ont är blir lite svårt för mig att avgöra...
    Dels följer de det med hcg-blodprov och sen gör de vul tills de hittar det om de har starka skäl att tro att det är ett X.

X kan vara svåra att hitta då de inte växer som vid en vanlig graviditet. Det är lite grann som att leta efter en nål i en höstack. Mitt X var 3mm i vecka sju och det säger sig själv att det inte är så lätt att hitta (de hade aldrig hittat det om det inte varit för en väldigt nitisk bm med lååååång erfarenhet och att det fanns ett hjärta som slog)

Men som sagt först och främst följer man det med hcg-kurvor, man försöker i största möjliga mån undvika ingrepp eller medicin
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Jotun

pricken77 - känner igen mig i det du skriver.

Jag var också på VUL i förrgår pga att jag haft två missfall innan (har inga barn alls).
    Läkaren letade runt en stund och såg fundersam ut. Jag blev mer och mer nervös. Tillslut frågade hon om det fanns någon möjlighet att jag hade räknat fel, men jag är bombsäker på när jag hade mens senast och ska man räkna efter det så är jag i v 7+2 idag.

"Nej tyvärr, jag kan inte se någonting", säger hon plötsligt. Jag blev arg/ledsen/chockad och sa att hon måste skoja. Kändes som att hon inte trodde på att jag var gravid alls, att jag hittat på allting. Förklarade att jag gjort flera tester som visat starkare och starkare plus med tiden. T.o.m gjort ett digitalt där det klart och tydligt stod GRAVID + haft gravidsymtom (och har fortfarande). Hon fortsatte leta runt och tryckte på magen. Tillslut sa hon att hon hittade något som kunde vara en graviditet. Kändes som jag hade hållt andan hela tiden inne på gyn och nu äntligen kunde jag pusta ut. Hon mätte tog bilder och hade sig. Det hon hittade var 18mm och 9mm(?)
    Efter en stund klämde hon ur sig att om det nu var en graviditet så sitter den inte där den ska. Den sitter uppe i högra hörnet i livmodern utanför slemhinnan. Jag fick stortjutandes springa till labb för ett akut hcg-blodprov och ska tillbaka på måndag för ytterligare ett VUL+blodprov. Så jobbigt att behöva vänta....

Så jag förstår verkligen vad du menar med att känna sig som en tickande bomb, om det nu är utomkveds....

• goabarn77

Tack för ditt svar fru U. Har inte ens tänkt att det kan finnas ett hjärta som slår. :( Usch. Även ett x kan väl blöda ut själv i bästa fall?

• Fru U
    goabarn77 skrev 2011-05-20 21:26:30 följande:
    Tack för ditt svar fru U. Har inte ens tänkt att det kan finnas ett hjärta som slår. :( Usch. Även ett x kan väl blöda ut själv i bästa fall?
    Oftast så går inte X så långt som till att ett hjärta slår. En graviditet ska vara runt 5mm (ja, det är läkarens ord, de kallade det inte embryo eller så utan graviditet) för att det ska bildas ett hjärta så det brukar inte bildas ett hjärta som slår i en X-graviditet (min var 3mm)

Det händer ofta att kroppen själv tar hand om ett X.
  • goabarn77

Tack för infon. Ja, nu är man i "svårt att få barn"- karusellen igen. Suck...

• Fru U
    goabarn77 skrev 2011-05-20 22:46:31 följande:
    Tack för infon. Ja, nu är man i "svårt att få barn"- karusellen igen. Suck...
    Ja, just det. Jag minns dig ju nu när du säger det. Beklagar men grattis till barn1
  • goabarn77

Ja, tack. Hon är en tröst i allt det svåra. Missfall senast i feb så det har varit lite mycket nu. Känner väl igen dig ockå. Tack för engagemanget. =)

• Fru U
    goabarn77 skrev 2011-05-20 22:54:53 följande:
    Ja, tack. Hon är en tröst i allt det svåra. Missfall senast i feb så det har varit lite mycket nu. Känner väl igen dig ockå. Tack för engagemanget. =)
    Alla krossade drömmar gör ont. Tyvärr.

X är den enda erfarenhet jag har av "en längre gravditet" så jag försöker när jag kan. Vet hur skrämmande det kan vara...
  • goabarn77

Okej. :( Önskar dig allt gott. Inga känningar här idag heller. Trodde aldrig jag skulle önska mig att jag skulle blöda massor, men det gör jag nu.

Svar på tråden X, missfall eller vad? Superstarkt streck...