• Fru U

X, missfall eller vad? Superstarkt streck...

goabarn77 skrev 2011-05-20 20:51:03 följande:
    Ja, känns skit. Nu moler det lite bak i vänstra delen av ryggen och blir nojig direkt. Hon (doktorn) såg ju inget i äggledarna vid vul. Vad gör de som nästa steg tro om de vill konstatera x? Letar de med ul eller titthål eller vad? Måste jag få ont i sådana fall för att de ska hitta? Tack för din positiva och omtänksamma attityd, men detta är inte normalt, det kan jag inte tro och det vågar jag inte tro tyvärr. =) Jag skulle åka akut om jag blödde mycket eller hade mycket ont. Svårt att avgöra, jag har så jäkla hög smärttröskel så vad mycket ont är blir lite svårt för mig att avgöra...
    Dels följer de det med hcg-blodprov och sen gör de vul tills de hittar det om de har starka skäl att tro att det är ett X.

X kan vara svåra att hitta då de inte växer som vid en vanlig graviditet. Det är lite grann som att leta efter en nål i en höstack. Mitt X var 3mm i vecka sju och det säger sig själv att det inte är så lätt att hitta (de hade aldrig hittat det om det inte varit för en väldigt nitisk bm med lååååång erfarenhet och att det fanns ett hjärta som slog)

Men som sagt först och främst följer man det med hcg-kurvor, man försöker i största möjliga mån undvika ingrepp eller medicin
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Fru U
    goabarn77 skrev 2011-05-20 21:26:30 följande:
    Tack för ditt svar fru U. Har inte ens tänkt att det kan finnas ett hjärta som slår. :( Usch. Även ett x kan väl blöda ut själv i bästa fall?
    Oftast så går inte X så långt som till att ett hjärta slår. En graviditet ska vara runt 5mm (ja, det är läkarens ord, de kallade det inte embryo eller så utan graviditet) för att det ska bildas ett hjärta så det brukar inte bildas ett hjärta som slår i en X-graviditet (min var 3mm)

Det händer ofta att kroppen själv tar hand om ett X.
  • Fru U
    goabarn77 skrev 2011-05-20 22:46:31 följande:
    Tack för infon. Ja, nu är man i "svårt att få barn"- karusellen igen. Suck...
    Ja, just det. Jag minns dig ju nu när du säger det. Beklagar men grattis till barn1
  • Fru U
    goabarn77 skrev 2011-05-20 22:54:53 följande:
    Ja, tack. Hon är en tröst i allt det svåra. Missfall senast i feb så det har varit lite mycket nu. Känner väl igen dig ockå. Tack för engagemanget. =)
    Alla krossade drömmar gör ont. Tyvärr.

X är den enda erfarenhet jag har av "en längre gravditet" så jag försöker när jag kan. Vet hur skrämmande det kan vara...
  • Fru U
    goabarn77 skrev 2011-05-21 14:46:53 följande:
    Fick ett ännu starkare streck idag
    Fast du vet att styrkan på strecken inte betyder så mycket. Hur mår du?
  • Fru U
    goabarn77 skrev 2011-05-21 15:11:13 följande:
    Förutom ångest så mår jag bra. En svag flytning bara, inget ont. Ringde sjukvårdsupplysningen som bad mig avvakta. Jag tänker ändå att mitt hcg gått upp. Har tagit test ett antal ggr i veckan under grav. och så här starkt har det aldrig varit. Tänker inte du att risken för x är stor då fru u?
    Nej, jag tänker ingenting. För test kan visa olika starkt streck beroende på märke, tid på dygnet, en del kan till och med visa fel (ovanligt, men det sker)...

Förstår din ångest, verkligen. De dagarna innan jag fick definitivt besked var hemska. (värst var läkaren som menade på att det var mf eller att jag skulle blivit gravid på egen hand - sure efter 8års försök och en vecka efter ett i så fall misslyckat ivf, knappast troligt)
  • Fru U

Men du ska dit på måndag och ta hcg?

• Fru U

Jotun har du så svåra besvär med smärtor sen innan? Undrar för det är inte så vanligt med morfinpump (man känner sig rätt ensam när man har så stora smärtproblem). Beklagar att graviditeten inte fortskred som den ska, det gör ont på väldigt många plan

Pricken, hur har det gått? Tänker på dig

• Fru U
    Jotun skrev 2011-05-23 17:34:54 följande:
    Nej, det var läkaren som sa att det kanske blir så att jag behöver morfinpump sen. Hon berättade till och med hur den fungerar och så. Varför vet jag inte...har inte hunnit reflektera så mkt över allt hon sa, det känns bara helsnurrigt just nu. Tur jag hade med min svägerska för efteråt kom jag knappt ihåg hälften av vad läkaren berättade...
    Oj. Visst kan det göra fruktansvärt ont efteråt (det är en stor op) men jag tror inte du behöver oroa dig (om du nu gör det) för man brukar inte behöva så starka smärtstillande någon längre period.

Det är ett jättejobbigt besked. Allt går så in i bombens fort och som du säger man tar inte in allt vad de säger
  • Fru U
    Jotun skrev 2011-05-23 17:53:44 följande:
    Tack för dom lugnande orden. Läkaren var så klumpig i sitt bemötande och allt hon gjorde var att skrämma upp mig mer och mer. Hon skulle haft din empatiska förmåga så hade jag kanske inte gått hem som ett nervvrak...
    Jag har opererats många gånger. Så har du frågor så shoot
  • Fru U
    Jotun skrev 2011-05-23 18:24:36 följande:
    Det jag tänker mest på är hur lång tid det kommer ta att repa sig...är väl olika såklart, men undrar hur långt efter man kommer ha ont, kommer jag bli sängliggandes osv. Det första jag sa när läkaren började prata om operation var att jag måste ju gå till jobbet och ta hand om mina åldringar (jobbar som undersköterska inom hemtjänsten) Men då log hon bara och skakade på huvudet. Antar att man hamnade i nåt slags chocktillstånd.

Jag har själv arbetat på sjukhus med pre- och postoperativ vård, men nu när det gäller mig själv så har jag noll koll. Visst är det konstigt?!
    Det är inte ett dugg konstigt. Det är en helt annan sak när det gäller en själv. Jag har haft vänner som jobbar inom vården och som kan ta blodprov, ge sprutor o allt det där på patienterna men som är oerhört spruträdda när det kommer till dem själv.

De kommer att asa dig ur sängen så fort det bara går och det är viktigt att röra på sig men lika viktigt att du inte har ont. Du ska inte "stålsätta dig" utan har du ont så säg ifrån (läkningen går bättre då).

De första dagarna brukar man inte vara så pigg, det är en stor operation, men efter en vecka eller två så bör du kunna röra dig något så när okej. Men som dr sa så behöver du nog vara hemma ett tag. Även om du bara har småont så behöver själen också en chans att hinna med... trust me on that one

Direkt efter operationen så kan det så klart göra ont (de vet ju inte hur mycket smärtstillande du behöver till att börja med, det är ju olika för alla) men som sagt säg ifrån om du har ont så får du hjälp.

Vet du om de planerar att göra ett bikinisnitt eller ett längsgående snitt? oavsett vad de planerar så kan det ju sluta med ett längsgående snitt.

Om du har ont efter fyra veckor så ska du veta att det är ovanligt men fullt normalt.

• Fru U
    Jotun skrev 2011-05-23 18:53:11 följande:
    Hon sa att det förmodlingen blir ett bikinisnitt. Nej precis det är inte bara det fysiska som behöver läka. Hela den här resan känns så jäkla omtumlande och den har knappt börjat än. Har nog fortfarande inte fattat att det inte blir nån bebis. Känner mig gravid, har inte ont och blöder ju inte...och så ska dom ta bort det. Vilka märkliga, blandade känslor man har just nu.

Och så mitt i allt elände kan jag inte låta bli att undra hur det har gått för pricken77. Tänker på dig!
    Jag hade tur på så sätt, jag insåg att jag blivit gravid samtidigt som jag insåg att det inte stod rätt till - så jag hann aldrig drömma...

Det känns jättemärkligt just eftersom att man känner sig gravid (i alla fall stundvis) och för mig i varje fall så kändes det så fel att de var tvungna att ta bort den... men jag fann tröst i tanken att det skedde av en anledning (även om jag fick problem efteråt så var det bra för mig att bli av med äggledarna, så är det naturligtvis inte för de flesta).

Tänker på er båda...
  • Fru U
    goabarn77 skrev 2011-05-23 21:15:11 följande:
    Jotun, vilka tråkiga besked. Ett x alltså? Hur upptäcktes det med säkerhet? Beklagar verkligen allt som drabbat dig.

Tack alla goa människor för er omtanke. För mig blev det en cliffhanger. Hcg hade stigit så doktorn hade hopp om att hitta ett foster. Det fanns inget, men hinnsäcken hade växt en del. Hon såg mycket slemhinna i livmodern så hon är ganska säker på missfall som snart sätter igång. Ska dit på torsdag (nytt vul, nyt hcg) så då beställs tid för skrapning ca en vecka senare. Doktorn hade gott hopp om att vi får ett syskon så jag klamrar mig fast vid det och tror henne faktiskt. Min make är underbar och vi vill bara att det blöder ut så vi kan fortsätta. =) Några veckor efter missfallet ska jag utredas. Jotun och andra i liknande situationer, jag önskar er all lycka!
    Jag beklagar verkligen. Men samtidigt är jag glad över att det inte ser ut att vara ett X.
    kram
  • Fru U

Hur är det med er? {#emotions_dlg.flower}

• Fru U
    goabarn77 skrev 2011-05-26 19:53:38 följande:
    Jotun, jag känner verligen med dig. Jag hoppas så att läkningen går som på räls nu. Var rädd om dig och du, jag skulle ta morfin om jag vore du. Det gjorde jag tom efter mitt kejsarsnitt i ett antal dagar, ingen skada skedd. =) Själv har jag tagit Cytotec ikväll för att framkall missfall och det verkar fungera.

Nu önskar jag oss god fysisk och psykisk läkning och så småningom en bebis. =)
    Jag håller med. Det ÄR viktigt att inte ha ont - läkningen går mycket fortare om kroppen för en chans att hantera läkningen istället för en MASSA smärta.

pricken, beklagar. Fick du smärtstillande med dig hem?
Svar på tråden X, missfall eller vad? Superstarkt streck...