• Rae

X, missfall eller vad? Superstarkt streck...

När jag var på VUL med mitt första barn såg läkaren ingenting. Jag blödde och de kunde se en hinnsäck och jag har för mig att de såg en liten prick i hinnsäcken som skulle kunnat vara embryot men minns inte riktigt. (Detta var 8 år sedan) Fick vänta i ovisshet en vecka men då fanns det ett tickande hjärta! Jag trodde jag visste på dagen då jag blivit gravid men enligt VUL så hoppade jag bakåt ca 8 dagar. 

Ville bara ge en liten strimma hopp! Det kan ju tyvärr vara mf eller x men det kan ju faktiskt gå fint också! Håller tummarna! 

• Rae

Jag vet precis när ägget fäste till och med för vi gick på IKEA och rätt som det var fick jag riktiga smärtor i underlivet och då var jag 5 dagar efter ÄL. Jag kunde inte gå utan fick sätta mig ner och vila. Smärtan avtog lite och när vi kom hem skulle vi gå ut med våra hundar i skogen men jag orkade kanske 100-200 meter sen sa kroppen ifrån. Jag fick gå hem och sova. 2 veckor senare plussade jag.
    Sedan fick jag på ett tidigt VUL som sagt ett datum som betydde att jag inte ens hade haft min ÄL den dagen jag vet att ägget fäste och jag trodde inte riktigt på det datumet förrän bebisen skulle födas för då kom han ytterligare 8 dagar senare än beräknat. Där fick jag!

Nu är jag faktiskt gravid igen och plussade på eftermiddagen den 20 december, plusset bev sterkt direkt och 2 dagar senare gjorde jag ett digitalt bara gör jag var nyfiken på vad veckoindikatorn skulle säga. Då blev det GRAVID +3 veckor. Hoppsan tänkte jag, hade jag ÄL ännu tidigare än vad jag trott.... en månad senare fick jag småblödningar igen och åkte upp för jag har haft missfall också så jag ville kolla.

Ett VUL visade ett litet hjärta som slog men även denna gång räknade de mig en vecka senare än vad jag själv gjorde. När jag hemma sedan skrev in det nya datumet här på FL:s gravidkalender så hamnade min ÄL den 10 december. Alltså endast 10 dagar före jag gjorde ett eftermiddagstest med starkt plus och 12 dagar innan jag gjorde ett digitalt test där det stod +3 veckor. 

Lång utläggning... men kontentan är att precis som Bettan skrev verkar kroppen vara mystisk och det där lilla ägget kan säkert cirkla omkring rätt länge innan det fäster eller också växa ganska olika hos olika personer. 

Återigen...Lycka till!

Ett tips förresten: Ät B-vitamin! Starka doser.

• Rae

Jag hade mellanblödningar innan denna graviditeten och svårt för att ens bli gravid. Någon störning kände jag att det måste vara. Efter 1,5 år blev jag gravid men det slutade i missfall. Fortsatte att försöka 1,5 år till, inget hände.

Så läste jag faktiskt här på FL om att amerikanska läkare kommit fram till att kvinnor ofta har B-vitaminbrist och att detta sällan kollas i Sverige. Dessutom tror jag att det stod att många behöver mer än de gränser som läkarna här anses vara normalt.
    Så jag köpte en burk B50-komplex, det betyder en sammansättning av alla B-vitaminer x 50 dos (i varje tablett) Jag tog min första tablett vid min november mens och sedan plussade jag ju den 20 december och nu är jag i v. 26! Så om det inte var vitaminerna då struntar jag i det, jag tror det i alla fall!

Svar på tråden X, missfall eller vad? Superstarkt streck...