• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Indianica skrev 2011-05-16 01:00:12 följande:
    Jag förstår dig delvis, men samtidigt inte. Det blir otroligt svårt att "placera" dig i en samhällsgrupp baserat på så här pass lite information man fått om dig, men samtidigt fattar jag att det var rätt otippat att någon skulle komma och gasta om Bourdieu och pumpa dig på en massa information om ditt liv och leverne för att kunna göra en så heltäckande analys som möjligt

Sedan vet jag inte vad tråden egentligen tillför om Du bara håller med de som säger att du är medelklass och säger emot alla andra. Om du så hårdnackat struntar i om folk tycker du är arbetarklassare, kanske det inte är konstigt om ämnet töms ut rätt snabbt. Å andra sidan kan det vara en psykologisk sak, att du bara är i behov av bekräftelse på att du verkligen tillhör medelklassen fortfarande.

Själv tycker jag dock ämnet är fortsatt intressant ocb blir nästan hugad att läsa sociologi
    Som jag ser det, så är inte tråden bara till för mig. Det kan gott och väl föras en diskussion mellan dem som anser mig vara arbetarklass och de som anser annat också. Visst kan jag sitta och ha invändningar mot allting jag håller med om också, för diskussionens skull, men det är sådant jag hellre sysslar med i diskussioner IRL, när klimatet är bättre anpassat för sådant. Att det finns tydliga arbetarindikationer i mitt liv inleder jag ju till och med mitt första anförande med (typisk medelklassunge, men med arbetarföräldrar). Varför jag sedan inte alls känner mig hemma i beskrivningen av arbetarklass har jag ju gått igenom.

Sedan tycker jag att en tråd på över tusen inlägg, som tidvis faktiskt har ett innehåll, är en FL-mått mätt, ganska givande tråd.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus

Det har förts en debatt ganska länge om huruvida klassamhället existerar eller inte i Sverige. Oftast brukar förespråkarna definiera ut helt andra klyftor än de som av somliga i den här tråden utgör skillnaden mellan klasserna.

I den här tråden råder heller inte enighet kring vilka parametrar som är viktigast gällande klass. Där vissa anser att typiska arbetaryrken automatiskt gör en person till arbetarklass, hävdar en annan att det kulturella kapitalet är viktigare. Någon anser att ekonomin är viktigare än utbildning och somliga hävdar att summan av de olika kapitalen är det viktiga. Ytterligare några hävdar att personens civilstatus är av avgörande betydelse, medan någon annans åsikt inte tycker att det borde inverka. Det råder inte heller enighet kring om Medelsvensson är detsamma som medelklass och det finns inte någon konsensus kring om det jag avslöjar om mig själv i tråden är Svenssonaktigt eller inte.

• trettioplus

Sedan tycker jag att det finns en väldigt stor vilja i samhället att kalla sig arbetarklass, även om det egentligen bara är föräldrarnas yrkesval som skulle platsa in i det begreppet. Så jag skulle nog vilja säga att den biten går åt båda hållen.

• trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-16 11:01:06 följande:
    Fast är det inte din tolkning att det bara skulle vara föräldrarnas yrkesval som passar in på dessa som kallar sig arbetarklass?
    Är det verkligen  operagående, P1-lyssnande, klassikerläsande gymnasielärare med intresse för tredje världens demokratiutveckling och som dissar melodifestival och Ullared  samt köper begagnad Emmaljunga(eller vad man nu ska dra för tillspetsad medelklasstereotyp) du syftar på här?
    Eller är det helt enkelt personer med stabil social situation, villa-vovve-volvo och en och annan charterresa? Dvs personer som du trots brist på några tydligare medelklassfaktorer nekar att se som arbetarklass för att det senare i din vokabulär råkar vara synonymt med underklass? (Eller, för vi har ju haft den här diskussionen innan, du /i strid med sociologin/ definierar som medelklass  utifrån att de är Medelsvensson.)
    Nej, jag hävdar att det är en ganska allmängiltig tolkning. Någon beskrev t.ex akademikervänners behov av att kalla sig arbetare för att de har en eller två föräldrar med arbetarjobb, eller detta att t.ex Göran Persson kallar sig arbetare. Min uppfattning är att många betraktar det som rent av löjligt.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-16 11:01:06 följande:
      (Eller, för vi har ju haft den här diskussionen innan, du /i strid med sociologin/ definierar som medelklass  utifrån att de är Medelsvensson.)
    Jag håller inte riktigt med om att det är i strid med sociologin. Det är en tolkningsfråga.
  • trettioplus
    Att beroende på den sociala strukturen i olika delar av samhället man kan ha olika syn på detta känns inte så kontroversiellt. Men kanske kommer den dag då den syn på "medelklass" som en person med stabila ekonomiska förhållanden som TS och några andra här står för kommer att bli den dominerande i samhället. Jag vet inte hur utbredd den är då jag sällan sett begreppen diskuteras utanför traditionella media. Jag tror det tar tid i så fall ändå, då tryckta media -som ändå har tyngre tyngd än forum etc- av tradition domineras av medelklassen som står för den mindre ekonomiskt betingade synen.
    Jag tror det här beror på vilken typ av tryckt media som läses också. Av naturliga skäl, så konsumerar jag en hel del fack-press som säger sig företräda arbetarrörelsen. I dessa utmålas bilden av arbetaren som en person ganska långt ifrån det som flera anser tillhöra arbetarklass i den här tråden.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-16 11:36:59 följande:
    Bra mycket vanligare uppfattar jag i så fall "upphöjandet" av sig själv till medelklass i kraft av enbart en stabil ekonomi.
    Det är mycket möjligt att det är så. Men det är väl heller inte så konstigt? En god ekonomi ger öppningar till det mesta (om än inte allt). Valet att konsumera sådant som tidigare var förbehållet de högre klasserna kommer med den stabila ekonomin. Att man sedan kanske väljer att inte utnyttja öppningen, kan ses som mindre viktig, då möjligheten (till skillnad från tidigare) dock ändå finns.
    Pengar måste ändå betraktas som en av de absolut största maktfaktorerna i samhället.

Men totalt sett, efter den här tråden, så är åtminstone jag beredd att lägga begreppet arbetarklass åt sidan i dagens syn på klassamhället, till förmån för andra beteckningar som är mera gångbara politiskt och som bättre beskriver vår verklighet idag.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-16 11:38:29 följande:
    Tja, jag ska inte påstå att jag har heltäckande kunskaper på det området; det är mest Bourdieu jag stött på. Fast den angivna sociologen innan i tråden delade inte heller din tolkning.
    Jag kan inte riktigt erinra mig om att jag varesig motsatt mig dina tolkningar eller hennes/hans i någon större omfattning.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-16 11:49:32 följande:
    Vår omöjlighet i att  nå konsensus är fortfarande skilda definitioner.
    Visst. Det får vi nog leva med.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-16 19:10:37 följande:
    Det är en tolkningsfråga, men du accepterar inte det som jag tycker torde vara obestridligt: hur andra ser på din klasstillhörighet påverkar din klasstillhörighet. Man kan inte bara tolka det själv.

Jag kan inte gå runt och kalla mig för (rent av adlig överklass, för nog lär det finnas blått blod i mina släktled lång där bak också)  och förvänta mig att adeln ska ta emot mig med öppna armar när jag kommer ifrån ett arbetarhem, eftersom "klass är en tolkningsfråga". Det är ganska naivt att tro att det fungerar så enkelt.

Däremot är det väl helt klart lätt att gå runt och kalla sig medelklass på en mindre ort där det anses vara medelklass att ha medelinkomst och allmänt "medelsvensson" med knegarjobb, villa, vovve och volvo, då omgivningen i bästa fall anser det samma. Däremot är man naiv om man tror att en välutbildad akademiker som tillhör kultureliten i en storstad t ex ska känna samma medelklassamhörighet med man själv.

Tolkningen kan aldrig vara enkelriktig!
    Jag har inte sagt något om det, vad jag vet. I så fall har jag svarat på något annat.
    Men folket på FL allena är ju inte de enda som ser på mig.
    Men ska vi vara sådana, så tillhör jag skaran som anser att var och en måste få definiera sig själv utifrån sitt eget liv, vad det än gäller.
    Jag bryr mig inte det minsta om ifall du vill kalla dig överklass eller något annat heller, för den delen. Jag har för länge sedan slutat försöka få omgivningen att se mig som något speciellt genom att hävda vad andra är eller inte är och om det är finare eller fulare än vad jag fått med mig. Skall det definieras, så definierar jag hellre mig mot något/någon, än från något/någon.

Om det skulle vara så att majoriteten av befolkningen anser att medelsvensson är medelklass, så ser jag inte varför akademikerna i kultureliten skulle ha tolkningsföreträde. Inte heller varför någon ska ha rätt att sätta stämpel på någon annan. Jag tycker det är rätt fult.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?