• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Indianica skrev 2011-05-13 14:08:54 följande:
    Men det verkar ghelt enkelt oseriöst enligt mig när du varken säger att du håller med eller inte. Det blir ju ingen debatt. Väldigt många av mina inlägg ( faktiskt alla så vitt jag kan se) som beror vedertagen fakta om vad socialgrupper är eller frågor om vad du tycker om olika sociala fenomen, struntar du helt enkelt i att bemöta eller så skriver du bara "Nej, så är det inte".

Det känns som att du medvetet undanhåller saker som rör dig själv, t ex dina kulturella vanor, hur du ser på status, bildning och din uppväxts materiella villkor, för att slippa ta en seriösare diskussion.
    Ja, jag får erkänna att jag inte är helt seriös just för tillfället. Jag är trött och har koncentrationen på annat håll.
    Debatten har trots allt pågått ett par dagar och känns rätt så uttömd.
    Jag ber om ursäkt om du blev förolämpad av mitt fjomperi.

Om jag inte bemöter någonting, så är det i regel för att jag tycker att det är fullständigt upp åt väggarna och får stå för sig själv, eller motsatsen: det behöver inte bemötas av  mig för att det står för sig själv/jag håller med.

Javisst håller jag saker om mig själv medvetet privat. Det är en korrekt iaktagelse. Enligt min erfarenhet så bidrar sådan information endast till personliga vendettor och märkliga hypoteser om folks personlighet på FL, det vill säga inte direkt själva sinnebilden av vad jag anser vara "seriös diskussion". Jag ar ingen lust att smeta in mig med honung och sätta mig i myrstacken.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-13 14:22:08 följande:
    Jaså, du har också gästspelat i restaurangbranschen? Joo, det är verkligt stressigt. Helger och luncher är inte att leka med, i synnerhet inte om någon välter en brickvagn mitt i alltihop också...det kräver sin man/kvinna för att hålla ihop sig själv under ruschen! Håller med.
    Ja, för en hundra år sedan ungefär. Stressigt är bara förnamnet. Jag tror varenda en i personalen hade stressrelaterade magproblem.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-13 15:25:22 följande:

Poängen var ju dock medhåll i att "allmänbildning" kan se ut i olika klasser (grupper). Är detta något du inte håller med om?

Vad du skriver påminner mig för övrigt om en bekant som flyttade till Örnsköldsvik där normen tydligen var att "alla" pojkar skulle spela ishockey och hennes femåring fick raskt börja med det för att inte hamna utanför den sociala gemenskapen, något som mindre troligt hade blivit aktuellt för honom som läkarson i Göteborg.

Det kan det nog. Men jag törs inte ge mig på en gissning om det är mera klassbetonat än exempelvis ortsbetonat.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 16:20:16 följande:
    Men - om man utgår från trådstarten, vilket nog de flesta som kommer in i en tråd gör, refererar TS till sin bakgrund och nuvarande situation och ställer en fråga om sin ställning i klassamhället. Därför tycker jag inte att det är sårskilt provocerande att folk refererar till TS person och ställer fler frågor om TS.

Det hade varit en helt annan sak om TS varit tydligt opersonlig och med Kalle Kula som beskrivning...

Och sen är det en sak som diskuteras, och det är att TS som inte är högskoleutbildad uttalar sig tvärsäkert om högskoleutbildningarnas innehåll (och på det stora hela på ett negativt sätt) och det är ju också provocerande.
    Gör jag verkligen det?
    Så vitt jag vet har jag bara givit respons på uttalanden som klart nedvärderat annan kompetens därutöver. Jag har själv pluggat något på högskola och har ingenting emot det. Däremot är jag smått allergisk mot alla elitistiska uttalanden från folk från universitetsvärlden som ser ner på all annan form av bildning/utbildning, och oftast utan att alls ha koll på något annat.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-13 17:05:44 följande:
    Kanske kan det bero på att folk som har gått på högskola/universitet har lärt sig på ett korrekt sätt hur man är källkritisk, vad som är "riktig" forskning och vad som är vinklad forskning osv. Vilket man då alltså kan se igenom rätt lätt om man har en högskoleutbildning i bagaget... Därav är det inte så konstigt att man inte tycker att annan utbildning lever upp till de kraven som man är van vid från högskolan... Med det sagt menar jag inte att all annan utbildning är värdelös, absolut inte, beror helt på vad man ska använda utbildningen till. Vill man t ex bli bilmekaniker så är det meningslöst att läsa på högskolan, då räcker det med en praktisk gymnasekompetens och i det fallet är alltså exempelvis en gymnasiekompetens fullt tillräcklig. Men som i ditt fall t ex. om man är politiker så anser i alla fall jag att det borde införas ett krav på att ha högskolekomptens för att få arbeta med det och jag anser att det är under all kritik att vem som helst med välsmord mun, utan utbildning, kan få arbeta som politiker.
    Du får ursäkta, men jag tycker ditt resonemang inte direkt ger sken av att det ligger så mycket kunskap bakom.

Vi lever i en representativ demokrati där vi själva har makten att bestämma vilka politiker vi ska ha. För att ha inflytande över den processen behöver du engagera dig. Vilka tänker du skulle ha makt över urvalsprocessen om inte folket hade den?
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-13 17:48:43 följande:
    Jag förstod att du inte skulle hålla med mig på den punkten då det verkar vara där skon klämmer. Man får alltså, enligt dig, inte tycka att en politiker borde ha en högskoleutbildning i bagaget? Självklart ska en politiker röstas fram av folket MEN ett minimumkrav för att få ställa upp som kandidat tycker jag borde vara att man åtminstonde har läst en kandidat på högskolan. Men förstår att du tycker det är besvärande att höra, att det finns folk som tycker så, med tanke på att du själv är politiker, men utan högskolexamen.
    Man får tycka vad man vill, men jag undrar vem du tycker ska bli politiker?
    Det är inte så att alla landets akademiker står på kö och bankar på partilokalernas dörrar för att komma in direkt. Och inte heller borgar högskoleutbildning för högre grad av kritiskt granskande, förmåga att se sammanhang eller intelligens, av min erfarenhet att döma. Tvärtom är det genant många som saknar de färdigheterna, trots flera års studier.
    Skulle vi ha ett sådant krav för att få kandidera i val, så skulle jag definitivt vilja ha något mera talande.

Jag är inte politiker. Inte än i alla fall.
    Däremot har jag sysslat en del med sakpolitik.
  • trettioplus

Jag ska tillägga att jag tycker att ett sådant krav skulle vara väldigt demokratiskt tveksamt och inte något jag skulle stödja.

• trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-13 18:09:53 följande:
    Den som har högskoleutbildning samt den som folket därefter röstar fram tycker jag ska bli politiker. Hade man haft det som krav så kanske politikeryrket hade blivit lite mer status på.

Min åsikt och erfarenhet är dock att en högskoleutbildning visst bidrar till de egenskaperna som du nämnde i det citerade inlägget.
    Min sambo konstaterade krasst att förslaget indikerar på dålig kunskap i vad representativ demokrati innebär.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-13 18:19:28 följande:
    Ha ha ...  vad har din sambo med denna diskussionen att göra då.
    Med tanke på din tilltro till högskoleutbildning så tänkte jag att åtta års universitetsstudier kanske biter bättre än en från en sådan som jag, vars åsikt inte riktigt är värd att ta på allvar.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-13 19:11:45 följande:
    Kan och kan, det är klart man kan. Jag kan vinna 100 mille på lotto imorn
    Vill du verkligen ha ett land som styrs bara av människor som inte är arbetare i grunden? Vilka ska representera de lågutbildade?
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?