• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 10:56:55 följande:
    Visst ts jag skulle gärna vilja se dig tillskansa dig en utbildning till forskare  hemma. 

Det finns många som ej har gått i skolor som har varit väldigt smarta och klarat sig mycket väl.
    Det är väldigt imponerande i mitt tycke, men man ska inte tro att det är en barnlek att läsa på högre nivå heller.

Vissa brancher funkar det utmärkt att jobba sig upp och i andra går det inte.
    Jag är inte säker på att jag skulle klara av det, men jag känner personer som skulle klara det utan vidare. Att jag skulle klara en grundläggande universitetsutbildning i de områden som intresserar om jag ansökte och belv antagen tvekar jag dock inte en sekund på.

I övrigt så tycker jag att det verkar ligga ganska mycket feltolkningar i uppfattningen om vad jag skrivit.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-13 10:58:38 följande:
    Nej, jag förstår inte alls hur du kan anse att föreningar ska vara primärkällan till omvärldskunskap och att ingen korsbefruktning kan ske.
    Det har jag vad jag vet aldrig varit i närheten av att hävda.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-13 11:09:19 följande:
    Bildning är ju ett humanistiskt ideal (det brukar främst förknippas med "klassiska" humanistiska ämnen typ filosofi) och man kan bli bildad informellt och formellt, men jag tror att om man studerar humaniora på universitetet så är de svårt att bli lika bildad genom att arbeta dagtid och sedan informellt bilda sig på fritiden. Faktiskt. Det är ju en massiv kunskapsinhämtning som sker när man bedriver högre studier.

Att vara en bildad person anser jag inte heller bara handlar om att man inhämtar kunskap informellt, utan att man då i vardagslivet kan använda den bildningen, att man införlivar den i sin föreställningsvärld och hela tiden kan referera till sin bildning/sitt kunskapskapital. Och då är vi inne på det kulturella arvet Bourdieu talar om.

Det är något helt annat än att t ex sitta som kassaansvarig i en förening och lära sig en del om ekonomi, saker man kanske använder sig av i vardagslivet sedan, det är inte att vara bildad- det är att vara allmänbildad.
    Jag är av annan uppfattning än dig. Jag har svårt att tro att Borurdieu menade att bevisen i sig ger så mycket mer kulturellt kapital än bidra till andras uppfattning om personens bildning.

(Jag har arbetat på nationell nivå med politisk påverkan i en av landets största lobbyorganisationer. Det kan möjligen innebära något mera än att vara kassör i lokala filmklubben.)
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-13 11:15:17 följande:
    Nej, men du har inte sagt motsatsen heller. Däremot antyder du att det "finns andra sätt" att lära sig saker, som är likvärdiga med universitetet. Vad det är för sättpreciserar du sällan, ABF-kurser troligtvis eller andra små föreläsningar och böcker.

Du verkar inte alls förstå att det finns höga krav på universitetet, men nog om detta- måste til universitetet. Och slösa bort min tid lite, jag kunde ju lika gärna gått på Trädgårdsföreningens årsmöte och bildat mig lite
    Det här är vad jag skulle kalla ett typexempel på vad jag varit inne på tidigare i tråden:
    Försök till förlöjligande av annan kunskap än den som finns att inhämta inom högskolevärlden. Jag skulle inte kalla det bildat.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 11:16:31 följande:
     Så du måste erkänna att i vissa brancher så spelar det ingen roll om du kan teorin om du inte har praktik eller labbar. Vissa kunskaper måste göras i högskolemiljö.
    Såvida man inte läser det för sin egen nöjes skull, men då talar vi helt plötsligt om något helt annat.
    Du får gärna upplysa om feltolkningarna så man kan kanske se det annorlunda.
    Självklart underlättar det att ha utrustning och annat som finns tillgängligt till en viss kurs. Du kan inte bli hovslagare genom att läsa på universitetet heller. Därmed inte sagt att du kan tillskansa dig kunskaperna på annat håll i så gott som alla fall.
    Exempelvis så skulle du kunnat utföra laborationer på en arbetsplats där tekniken används, eller lärt dig sko hästar hos din hovslagargranne, istället för att gå hovslagarkurs. Med ddet vill jag säga att det är ignorant att förutsätta att en person är okunnig, för att vedebörande inte genomgått samma utbildning som man själv.

På vilket sätt talar vi om något helt annat ifall man läser för sitt höga nöjes skull?
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-13 11:25:51 följande:
    h det krävs möda, ett "driv" som medelklassen har-ska ha.
    Jag vill gärna ha en källa på det där.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-13 11:30:48 följande:
    I väntan på bussen (japp, åker buss): TS: Du svarade så vitt jag kan se inte på funderingen om att vi alla som är 30+ (i stort sätt) vuxit upp utan att sakna något materiellt (det fanns ju inga datorer odyl att köpa då)- Innebär det att vi alla har medelklassbakgrund?

Vore intressant att se hur du tänker kring den saken.
    Ja, i viss mån så tycker jag nog det. Åtminstone under förutsättningen att man har en viss del av det här sociala och kulturella kapitalet vi pratar om.
    Sedan kan vi givetvis dela in medelklassen i grupper därutöver, men jag har nog den uppfattningen om att Sverige till allra största del består av medelklass. Även om det skiljer sig nationellt, så tycker jag inte att vi fullständigt kan ignorera historien och resten av världen. Vi har trots allt mycket bra ställt både när det kommer till utbildning(bildning) och materiell standard. Att det sedan finns människor som höjer sig över den standarden borde rimligen göra att de snarare stiger uppåt, i samband med att resten av befolkningen gör detsamma, än att somliga pressas nedåt.

En följdfråga på detta torde bli: "Finns det något tak på överklass?"
    Och mitt svar blir: Nej, jag tror inte det.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-13 11:34:28 följande:
    Men det handlar ju om det kulturella kapital Bourdieu beskriver. Det är inte den bildade hemmafrun som hör till den högsta samhällsgruppen enligt honom- utan den person som har ett yrke som kräver stor kompetens och det får man knappast utan ansträngning? =driv.
    När blev yrke och kompetens lika med driv?
    Man kan ha hur mycket driv som helst, utan att för den skull omvandla det till ett yrke, och hur mycket motivation och energi som helst, utan att utveckla sin kompetens i någon stor omfattning.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-13 11:33:40 följande:
    Informationen och undervisningen som ges via universitet/högskola sker under mycket kontrollerade former av långt utbildade lärare. Medan en populärvetenkaplig föreläsning av en föreläsare som själv inte är utbildad på högskola ofta kan ge helt felaktig information som är vinklad helt galet. Har man då inte själv redskapen (som bladn annat ges genom en högskoleutbildnin) att kunna analysera och kritiskt granska källorna och informationen så är det lätt att man köper det rakt av.. vilket kan vara förödande eftersom man då lär helt fel.
    Som man bland annat kan lära sig på en högskoleutbildning.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 11:36:09 följande:
    Man är inte okunnig men du kan inte heller ta för givet att man är okunnig som du säger för att man inte har varit i ett föreningsliv. 
    Och det har jag - märk väl - inte heller gjort. Man kan få mina kunskaper på många andra platser. Likväl som andra kan få dina på andra sätt än du tagit dem till dig.

Det finns för övrigt andra platser än högskolan att få tandläkarpraktiken på. En tandläkarpraktik, exempelvis.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?