• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-12 22:04:35 följande:
    ...Eller om man får omtenta, då fastnar saker bättre också. Men visst är det så också många gånger. Man läser, läser och läser, stoppar in info genom ena örat, skriver tentan, drar ut proppen ur det andra örat och så blir det korsdrag. Sedan kommer man inte ihåg mycket alla gånger. Hur mycket man minns 10 år senare ska vi bara inte tala om...alla sätt är bra utom de dåliga!
    Högskolevärdens dilemma: tempot och upplägget är sällan anpassat efter den kunskap som faktiskt finns kring hur inlärning fungerar. I viss mån kan en student själv ta ansvar för det, men det krävs både medvetenhet och motivation för att lägga upp sina studier på ett sådant sätt att inlärningen maximeras.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 08:44:14 följande:
    precis. och därför är det ju inte "bara att skaffa sig" en universitetsexamen. det är inte alla som kan / klarar det och således blir det en faktor i klassamhället.
    Jag nekar inte till att det är en bidragande faktor i samband med klass att ha utbildning. Samtidigt är det okunnigt att oreflekterat ge alla högskolestudier större värde än andra studieformer. Många kan tillgodogöra sig (och arkivera kunskaperna) betydligt bättre i andra miljöer.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 09:48:36 följande:
    Precis som jag anser att det är okunnigt att helt och hållet förkasta universitet och högskola och andra yrkesutbilndningar, och anse att det är onödigt.

Likaså är det få som lyckas tillgodogöra sig innehållet tex en läkarutbildning, civilekonomutbildning eller juridiken på egen hand. Visst kan man läsa en bok, men en utbildning innebär så mycket mer än att bara läsa en bok eller delta i diskussioner med andra som inte heller fått en helhetsbild av ämnet.

En utbilning är inte allt, men det är ett bra steg på vägen.  
    Det känns som jag blir anklagad för det flera gånger om i den här tråden. Det har jag aldrig gjort.
    Allt jag hävdat är att det finns olika arenor för lärande. Jag har, förutom mina år i ky-utbildning, lärt mig enormt mycket genom mitt föreningsarbete exempelvis. Det ovärdeliga kunskaper som de allra flesta saknar, vare sig de har universitetsutbildning eller ej.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 10:06:23 följande:
    Du har rätt men det låter nästan som om ni nedvärderar en högre utbildning, det är det jag reagerar på. Självklart kan man vara oerhört drifting och smart utan skolning. men det är lite förmätet att säga att de allra flesta saknar denna oväderliga kunskap som ni talar om utan att veta vad andra kan och är kapabla till. 
    Bara för att man har en högre utbildninge betyder tex inte att man inte kan vara street smart. 
    Vilka "ni"?

Precis som en person som pluggat ett visst ämne, som de flesta personer inte studerat,  kan konstatera att hen har kunskaper i ett område som de flesta saknar, så kan jag göra detsamma. Det innebär inte att någon av oss är smartare än resten, utan att vi har kunskaper som de flesta saknar för närvarande.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-13 10:08:26 följande:
    För mig handlar klass också om vad man gör med sina kunskaper. Medelklassen har i mina ögon ett "driv", de sitter inte bara med i föreningar på fritiden och lär sig saker. Visst är kunskap av godo, men i mina ögon krävs det också att man använder den på ett konstruktivt sätt. Det kan handla om at t ex starta ett företag man "lyckas" med eller att få en högre position på en arbetsplats. föreningslivet har ju längre varit väldigt utbrett i Sverige.

Men jag ser det snarare som något typiskt för arbetarklassen att engagera sig i föreningar, tänk bara på ABF, en typsikt arbetarklassgrej som hävdar att man kan lära sig saker utanför universitetet och föreningar har sedan länge fungerat som en viktig arena för att stärka arbetarklassen, särskilt kvinnor som fått ta plats och lärt sig mötesteknik osv.
    Jag får en känsla av att du inte riktigt har komplett kunskap över vad föreningsliv kan innebära och hur mycket driv och konstruktivt arbete det finns i den världen, när du säger att medelklassen "sitter inte bara med i föreningar på fritiden och lär sig saker". Vad kan vara mera driftigt än att ägna fritiden åt att förkovra sig i något och utveckla saker tillsammans?
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 10:22:47 följande:
    Jag skulle gärna vilja att du talar om vad det är för kunskaper som vi belästa uppenbarligen kan sakna?
    Utan att veta vad du läst och i vilka sammanhang du befunnit dig, kan jag omöjligen säga vilka kunskaper du kan tänkas sakna. Däremot är du säkert på det klara med att det du studerat innebär att du har insikt i ett område som de allra flesta andra inte har. Detsamma gäller mig. Jag vet att de flesta saknar den föreningsvana som jag har.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 10:27:22 följande:

Utbildning är inte samma sak som att vara gatusmart. Att vara gatusmart och kunna tala för sig går såklart jättebra för vissa… Men ett samhälle kan inte byggas enbart på att befolkningen är ”gatusmart”. Yrkesutbildning är jättebra!! För andra arbeten.

Det har jag heller aldrig hävdat. Jag skulle inte hävda  mig som gatusmart heller, för den delen, eftersom jag inte anser mig vara det.
  • trettioplus
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:32:13 följande:
    Och utbildning är inte samma sak som bildning, och varken utbildning eller bildning är samma sak som att vara gatusmart.

Utbildning är i bästa fall en formellt fastlagd bildning. Men, det vore ju rätt obildat att säga att man inte kan jobba på sin bildning även utanför utbildningssystemet.

Utbildning ger faktiskt bara en indikation på bildning, inte mer.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 10:36:57 följande:
     Men jag skulle ändå vilja ha några exmepel på vad du tycker att folk kan sakna. Bara för att man har en högre utbildning så utesluter det inte att folk kan vara involverade i olika föreningar. Som ett exempel. 
    Självklart gör det inte det. Lika lite som att brist på högre utbildning inte utesluter att folk kan vara bildade.

Pratar vi föreningar, så är min uppfattning är att majoriteten av den svenska befolkningen inte har särskilt stor mötesvana, är osäkra på hur man skriver protokoll, inte vet hur man kan arbeta för att få igenom förändringar politiskt, saknar ordinär mötesvokabulär och aldrig skrivit en motion eller proposition, till exempel.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 10:46:11 följande:
    jag tror att diskussionen började med att ts inte anser att en examina är något värd.
    Själva examensbeviset är inte värt ett dugg ur bildningssyfte, var vad jag menade.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?